به گزارش هنرآنلاین ، پرونده سینمایی این شماره به فریدون رهنما اختصاص دارد. رهنما در طول عمر خود سه فیلم کوتاه ساخت و پنج دفتر شعر به زبان فرانسه و یک دفتر شعر به فارسی و ده‌ها مقاله‌ی سینمایی و ادبی منتشر کرد. او همواره مروج و حامی حرکت‌های آوانگارد در حوزه‌ی هنر بود. در این پرونده یک گفت‌وگوی کم‌تر دیده‌شده‌ی محمدرضا اصلانی با رهنما که در سال 1346 انجام شده و مقالاتی به قلم محمدرضا اصلانی، محسن آزرم و نوید پورمحمدرضا آمده است.

بخش سینماتک این شماره نیز به سینمای معاصر فرانسه اختصاص دارد.

در بخش تئاتر، چهره‌ی تئاتری این شماره‌ به محمد مساوات با نمایش "بی پدر" اختصاص دارد. همچنین پرونده "آینه‌ای در برابر آینه‌ات می‌گذارم" درباره‌ی استفاده از رسانه‌ به ویژه ویدئو در تئاتر اشاره دارد. کیوان سررشته مقاله‌ای با عنوان "رسانه‌های تصویری در تئاتر" تالیف کرده، مهتاب صفدری مقاله‌ی "تئاتر دیجیتال و نمایش صحنه‌ای" را از کتاب "تئاتر دیجیتال، تاریخچه‌ای از استفاده از رسانه‌های جدید در تئاتر، رقص، هنر اجرا و اینستالیشن" اثر استیو دیکسن  ترجمه و نسیم احمدپور در گفت‌وگویی با امیررضا کوهستانی، کارگردان مطرح تئاتر ایران، درباره‌ی استفاده او از ویدئو در نمایش‌هایش پرداخته است. چهره‌ی این شماره تئاتر جهان نیز به کیتی میچل کارگردان نامدار تئاتر و اپرای بریتانیا اختصاص پیدا کرده است که به استفاده از ویدئو در تئاتر شهرت دارد.

 

دوماه نامه شیوه

 

در پرونده‌ی نظری بخش تجسمی، به حوزه‌ی مطالعاتیِ کم‌و‌بیش جدیدِ نظریه‌ی شناختیِ هنر پرداخته‌ شده است. این پرونده شامل برگردان مقالات "عصب‌زیبایی‌شناسی" نوشته‌ی آنجان چاترجی، "هنرمند در مقام عصب‌شناس" نوشته‌ی پاتریک کاوانا، "عصب‌زیبایی‌شناسی و مسئله‌ی زیبایی" نوشته بویل آر. کانوِی و الکساندر رِدینگ، "هنر و شناخت: دو تئوری" نوشته‌ی نیکلاس بولو، روبرتو کاساتی، ژروم دوکیک، پاسکال لودویگ و "باید چه انتظاری از علوم زیبایی‌شناختیِ جدید داشت؟" نوشته‌ی وینسنت برگرون است.

در بخش نقد همچون شماره‌های گذشته، به مرور انتقادی مهم‌ترین نمایشگاه‌های فصل اشاره شده است. بخش تاریخچه‌ی شخصی به گفت‌وگویی تفصیلی با رویین پاکباز، مورخ هنر، استاد سابق دانشگاه و پژوهش‌گرِ مستقل و تأثیرگذار در هنر مدرن ایران اختصاص دارد. در بخش نخست این گفت‌وگو که در این شماره چاپ شده است، سیر فعالیت‌های پاکباز از دوره‌ی جوانی و نخستین آشنایی‌های او با حوزه‌ی هنر تا آستانه‌ی انقلاب 1979 پیگیری می‌شود و به این ترتیب تصویر چند دهه فعالیت در جهان تجسمی ایران پیش چشم ما شکل می‌گیرد.

بخش ادبیات این شماره نیز به محمدعلی موحد اختصاص دارد. گفت‌وگو با دکتر محمدعلی موحد و معرفی آثار مختلف این استاد برجسته بخش‌های مختلف پرونده ادبیات این شماره را تشکیل می‌دهد.

در بخش معماری "کامران دیبا" چهره‌ی برجسته معماری معاصر ایران، به توضیح پیرامون روند طراحی و مفاهیم مورد نظر، در برخی از آثار معماری خود می‌پردازد. دکتر سیمون ایوازیان ، معمار و موسیقیدان شاخص، به بحث پیرامون مناسبات و اشتراکات میان موسیقی و معماری می‌پردازد. و دکتر فاطمه گلدار، استاد معماری دانشگاه شهید بهشتی، کتاب «کتاب‌نگاشت توضیحی نظریه‌های تاریخ معماری و هنر » را به مخاطبان معرفی می‌کند. در پرونده "والتر بنیامین و مطالعات شهر و معماری"،  علیرضا صیاد، به تاثیر اندیشه‌ها و نظریات فیلسوف و متفکر آلمانی، والتر بنیامین، بر حیطه‌ی تئوری معماری و شهرسازی می‌پردازد. این پرونده شامل ترجمه‌ی مقالات "صحنه امر مدرن و سیمای مدوسا"  نوشته‌ی کریستین بوسی-گلاکزمان، "جنبش و ملموس بودگی: بنیامین و ولفلین درباره تقلید در معماری" نوشته‌ی جاناتان مک آرتور و "مونتاژ، تمثیل و تصویر دیالکتیکی" نوشته جین رندل است.

دوماهنامه تخصصی هنر (شیوه) با قیمت ۱۵ هزار تومان به مرداد و شهریور 96 اختصاص دارد و مجید رجبی معمار مدیر مسئول و سیدعماد حسینی سردبیر آن است.