سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:  “بر یال اسب سفید”  به تازگی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این داستان درباره‌ رابطه‌ اسبی سفید با صاحبش است. این اسب که به توصیف راوی همیشه در خواب است معجزه‌هایی را همراه دارد، گاهی بر یال او بهارنارنج می‌روید و گاهی انگور، تا آن‌که بالاخره او از خواب بیدار می‌شود و طغیان می‌کند.

“بر یال اسب سفید” روایتی شعرگونه دارد و همچون دیگر آثار احمدی مضمون آن فلسفی است: “یک روز صبح زمستان، پیرمرد صاحب اسب دید اسب به دریا رفت. پیرمرد تا شب در کنار دریا به انتظار اسب نشست. اما اسب از دریا بازنگشت. پیرمرد صاحب اسب سالیان دراز هر صبح در ساحل برای اسب یونجه می‌گذاشت که اگر اسب از دریا بازگشت، گرسنه نماند.”

احمدرضا احمدی به‌عنوان شاعری صاحب‌سبک و جریان‌ساز از نخستین سال‌های دهه‌ چهل که اولین مجموعه‌ او “‌طرح”‌ به چاپ رسید تا به امروز همواره مورد توجه بوده است. در طول این سال‌ها نقدهای بسیاری بر کتاب‌های شعر او نوشته شده و بسیاری از جریان‌های شعری با تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم او به وجود آمده است.  ایمان مومنی درباره وجه کاری احمدی در حوزه ادبیات کودک می‌نویسد: یکی از ویژگی‌های شعر احمدرضا احمدی گرایش به زبان و نگاهی کودکانه است، از این منظر نیز او در طول این سال‌ها بارها مورد کندوکاو قرار گرفته است. اما او کتاب‌هایی دارد که برای مخاطب کودک نوشته شده و این آثار نسبت به مجموعه ‌شعرهای او کمتر مورد توجه و خوانش قرار گرفته شده است. در این نوشتار با توجه به کارنامه ایشات در ادبیات کودک، به بعضی از ویژگی‌های مهم این کتاب‌ها پرداخته می‌شود.

احمدرضا احمدی در سال 1348 نخستین داستان کودکش را با عنوان “‌من حرفی دارم که فقط شما بچه‌ها باور می‌کنید”‌ با نقاشی‌های عباس کیارستمی به چاپ رساند که با نگاهی سورئالیستی و آوانگارد، فصل دیگری در ادبیات کودک گشود. بعد از آن تا شانزده سال کتابی برای کودکان منتشر نکرد، تا بالاخره در سال 1364 کتاب بعدی او با نام “‌هفت روز هفته دارم”‌ در اختیار مخاطب کودک و بزرگسال قرار گرفت. بعد از آن او به شکل متناوب در هر چند سال کتابی برای کودکان نوشت. ایمان مومنی، شاعر معتقد است: در بیشتر آثار کودک احمدرضا احمدی نوعی نگاه فراواقع‌گرا و سورئالیستی وجود دارد، برای نمونه در کتاب “‌باران دیگر نمی‌بارید”‌ در روز جمعه ناگهان بارانی به رنگ‌های آبی، زرد، صورتی و ارغوانی بر شهر می‌بارد که با تغییردادن رنگ چیزها، نظم جهان و قانون‌های طبیعت به‌هم می‌ریزد. درحالی‌که مخاطب تا آخر داستان هم متوجه دلیل باریدن باران رنگی نمی‌شود.

کتاب “بر یال اسب سفید”  مناسب گروه سنی “د” (۱۲ تا ۱۴ سال) است و با قیمت ۹۵۰۰ تومان از تمامی فروشگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور قابل خریداری است.

“بر یال اسب سفید” در ۴۴ صفحه رنگی با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.