سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "تکه‌های امریکایی" گزیده‌ای از شعرهای آلن گینزبرگ است، انتشارات فصل پنجم در 88 صفحه و با قیمت ده هزار تومان منتشر کرده است.

فرید قدمی در پیشگفتاری درباره‌ی نسل بیت در ابتدای کتاب نوشته است:

" واژه‌ی بیت (Beat) را کروآک برای نخستین‌بار در اشاره به دوستان هم‌نسلش، همچون نیل کسدی، که شیوه‌ی زیستنی یکسره نامتعارف را برگزیده بودند و در خیابان‌ها و جاده‌ها پی خوش‌گذرانی خودشان بودند، به کار برد؛ اما پس از انتشار رمان "در جاده" این واژه دیگر به نام جاودانه‌ی نسلی بدل شد که با آثار رادیکال و نامتعارف‌شان تحولی بزرگ در ادبیات امریکا پدید آوردند.

آلن گینزبرگ در کنار ویلیام باروز و جک کروآک مثلث نسل بیت را تشکیل می‌دهد؛ نسلی که، گذشته از دستاورد عظیم ادبی‌اش، دست‌کم برای دو دهه تأثیر بسیاری بر فضای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی امریکا و حتا اروپا گذاشت. ویلیام باروز با رمان شگفت‌آورش "ناهار لخت" و آلن گینزبرگ با شعر شاهکار بلندش "زوزه" به همان شهرت و اعتباری رسیدند که کروآک با انتشار "در جاده" رسید. در کنار این سه، می‌شود از چهره‌های دیگر نسل بیت نیز حرف زد، که هرکدام‌شان حرف‌های تازه‌ای برای زدن داشتند: گری اسنایدر، پتر اورلوسکی، مایکل مک‌کلور، لارنس فرلینگتی، گریگوری کورسو، امیری باراکا، ریچارد براتیگان، نیل کسدی، و ..."

photo_۲۰۱۷-۰۷-۲۴_۱۶-۱۴-۲۶

همچنین درباره‌ی آلن گینزبرگ نیز در این کتاب می‌خوانیم:

"آلن گینزبرگ در سوم ژوئن 1926 در نیوآرک ایالت نیوجرسی متولد شد. پدرش، لوئی گینزبرگ، شاعر و معلم بود، و مادرش، نائومی، از مهاجران روس با گرایشی کمونیستی، که تأثیر زیادی نیز بر فرزندش داشت؛ چه با گرایشات سیاسی‌اش، چه با جنون و مرگش در تیمارستان.

گینزبرگ در دوران دانشجویی‌اش در دانشگاه کلمبیا با لوشین کَر آشنا و به‌واسطه‌ی او با چهره‌های عاصی دیگری، که بعدها در کنارشان نسل بیت را تشکیل داد، آشنا شد: ویلیام باروز و جک کروآک. شهرت پس از انتشار شعر "زوزه" به سراغ گینزبرگ می‌آید؛ شعری بلند و شگفت که بین سال‌های 1955 و 56 نوشته شده، و روایتی درخشان از زندگی "بهترین ذهن‌های نسل" گینزبرگ است؛ زندگی "آن‌ها" که امریکا و جهان را طور دیگری می‌خواستند و تسلیم فرهنگ موجود نشدند.

مقولاتی که گینزبرگ در دهه‌ی 1950 در آثارش مطرح می‌کند، در دهه‌ی بعد به‌وضوح در سخنان و نوشته‌های هیپی‌ها و دانشجویان معترض امریکایی و اروپایی دیده می‌شود.

گینزبرگ بسیار از شهود شرقی، اسلام، آیین زرتشت، عرفان کابالا و ذن بودیسم تأثیر پذیرفت و تأثیر این آخری را آشکارا می‌توان در هایکوهایش پی گرفت.

گینزبرگ که از بزرگ‌ترین رهبران جنبش ضدفرهنگ و  شورش‌های میِ 1968 در امریکا بود، در ششم آوریل 1997 درگذشت. بی‌گمان او بزرگ‌ترین میراث‌دار والت ویتمن و درخشان‌ترین چهره‌ی شعر امریکا در قرن بیستم بود."     

کتاب حاضر گزیده‌ای است از شعرهای آلن گینزبرگ، شامل هایکوها، جملات امریکایی و شعرهای دیگر.

فرید قدمی برای نخستین بار با انتشار شعر "زوزه" (1387) گینزبرگ را به ادبیات فارسی معرفی کرد و پس از آن نیز با انتشار "هایکوهای امریکایی" (1388) و رمان "ولگردهای دارما" (1392) از جک کروآک و "کریمس گردی: پیش‌نوشتارهای ناهار لخت" (1395) از ویلیام باروز ایرانیان را با نسل بیت آشنا کرد.