سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رضا روزبهانی، دبیر یکصد و نودمین شماره ی رودکی در گفت و گویی با خبرنگار ما اعلام کرد که در اقدامی کم نظیر این شماره رودکی با عنوان "حدیث آرزومندی" به صورت اختصاصی به شعر امروز ایران و آسیب شناسی عمومی آن خواهد پرداخت.

 او اضافه کرد: این شماره که به دو بخش اصلی تقسیم خواهد شد در ابتدا با این سوال که حضور شاعران و شعر در دنیای امروز چه ضرورتی می تواند داشته باشد به سراغ بسیاری از نخبگان عرصه  علم و هنر و اساتید دانشگاه و نیز شاعران مطرح خواهیم رفت.

روزبهانی گفت: به نظر می‌رسد که اکنون دیگر با وجود چندین هزار شاعر صاحب کتاب در ایران که آماری بی سابقه و شگفت انگیز در دنیاست و در مقابلش بی رونق شدن حاد علاقه مندی و اقبال عمومی به شعرخوانی، از زوایای مختلفی – از جمله معضلات و مشکلات صنعت چاپ و نشر، مسائل فرهنگی، نگاه های احتمالا جامعه شناختی و تاریخی و مباحث هنری- به این سوال اساسی باید پاسخ داده شود که در دنیای شدیدا صنعت زده و دیجیتال وجود شاعران و گونه ی شعر اصلا چه ضرورتی می تواند داشته باشد.

این شاعر و پژوهشگر توضیح داد: در بخش دوم مجله هم از تعداد بسیاری از شاعران مطرح به علاوه ی جوانان ایرانی همراه معرفی مختصری که در حد سه سطر A4 باشد و از زبان خودشان و عکسشان که در بالای شعر می آید نمونه شعرهایی ارائه خواهد شد. این کاری ست که تاکنون به این صورت در تاریخ نشریات ما انجام نشده و سابقه ندارد. ارائه  این جنگ بزرگ شعر هم در واقع برای در معرض قضاوت قرار گرفتن شعر شاعران و جریانات مختلف دهه های اخیر است.

روزبهانی درپایان گفت: در این مسیر حتما و الزاما نمونه هایی از شعر شاعران انتخاب می شود که معرف نهایت توانمندی و پتانسیل او باشد. در این میان می توان دید که تعدادی شاعران جوان ما هم شاید اصلا کارشان تنه به تنه ی آدم های مطرح بزند. تمام سعی من هم با حمایت همه جانبه‌ آقای دکتر عزیزی در این خواهد بود که بی جناح بندی های رایج به سراغ همه طیف شعری بروم.