سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:  غلامعلی حدادعادل در نشست خبری هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی بلندمدت زبان فارسی اظهار کرد: در این دوره حدود 145 نفر از 44 کشور جهان پذیرفته شدند که به مدت یک ماه از 12 تیر ماه در ایران حضور خواهند داشت و کلاس‌ های آموزشی و اسکان آنها در دانشگاه علامه طباطبائی خواهد بود.

او افزود: در مدت اقامت این افراد در ایران، علاوه بر آموزش زبان فارسی، که روزانه به صورت 6 ساعت صبح ها  تشکیل می‌شود، بعدازظهرها نیز بازدید از مناطق مختلف شهر تهران به صورت فوق برنامه اجرا می ‌شود و همچنین شهرهای اصفهان و کاشان نیز مقصد سفرهای توریستی فارسی‌آموزان خواهد بود و به این ترتیب آنان از بخشی از میراث فرهنگی  و جاذبه‌های گردشگری ایران نیز دیدن خواهند کرد.

حدادعادل با بیان اینکه دوره دانش‌افزایی بلند مدت، مهم ترین دوره‌ای است که بنیاد سعدی در طول سال برگزار می‌کند، گفت: مهم‌ترین تفاوت این دوره با سال‌های قبل، انجام همه مراحل ثبت نام و پذیرش متقاضیان به صورت برخط(آنلاین) بوده است و  مهم‌تر آنکه در دوره جاری داوطلبان پیش از پذیرش در آزمون اینترنتی شرکت کردند و بر اساس حد نصاب نمره قبولی پذیرفته شده‌اند.

او در ادامه توضیح داد: برای این دوره، دارا بودن حداقل دانش زبان فارسی را به‌عنوان یکی از شرایط قید کردیم، به همین خاطر کسانی که در مرحله مقدماتی یادگیری زبان فارسی هستند، پذیرش نشده اند و از این‌رو با کاهش 25 درصدی فارسی آموزان روبرو بودیم.

حداد عادل با بیان آنکه علاوه بر دوره‌ دانش‌افزایی بلند مدت، هر ساله برای متقاضیانی از یک کشور خاص، دوره‌‌های دانش‌افزایی کوتاه مدت نیز برگزار می ‌شود، اظهار داشت: تلاش بنیاد سعدی بر آن است تا آموزش زبان فارسی را در چارچوب‌های استاندارد علمی مشخصی اجرا کند. در همین راستا المپیادهای زبان فارسی در هشت کشور جهان نیز بر اساس استانداردهای علمی برگزار شده است. دوره‌های آموزشی تربیت مدرس زبان فارسی دیگر اقدام مهم و منحصر به فرد بنیاد سعدی است و در سال 95، 12 دوره برای خارجی‌ها و 23 دوره برای ایرانی‌ها برگزار شده است. در دوره ‌های تربیت مدرس، تنها فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد زبان فارسی، زبان شناسی و زبان‌ های خارجی پذیرش می ‌شوند.