سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: "جنگ" نوشته لارش نورن به تازگی با  ترجمه‌ عاطفه پاکبازنیا و اجازه رسمی نویسنده توسط انتشارات افراز منتشر شده است. لارش نورن اجازه‌ی ترجمه‌ی تمام آثارش را به مترجم این اثر؛ عاطفه پاکبازنیا داده و مجموعه‌ی آثار او به مرور و با نظارت نویسنده در ایران منتشر خواهد شد. ویرایش کتاب را جواد عاطفه انجام داده و طراحی جلد آن توسط حسام حاجی‌پور انجام شده است.

"جنگ" یکی از مهمترین نمایشنامه‌های‌ لارش نورن است. نمایشنامه‌ای که پس از انتشار آن در سال 2004 در سوئد، به زبان‌های مختلفی در سراسر جهان ترجمه و منتشر شد. و اجراهای متعددی از آن در تئاترهای مطرح جهان به روی صحنه رفت. از مطرح‌ترین اجراهای این اثر می‌توان به اجرای درخشان اوستر مایر؛ کارگردان مطرح و صاحب سبک آلمانی، جهانی نام برد. اجرای موفقی که در بیش از 15 کشور جهان به روی صحنه رفت.

این نمایشنامه دومین کتاب از مجموعه آثار این نویسنده است که در ایران با ترجمه‌ی عاطفه پاکبازنیا منتشر می‌شود. پیش‌تر نمایشنامه‌ی "ترمینال 3" با ترجمه‌ی همین مترجم به عنوان اولین اثر ترجمه شده از لارش نورن به زبان فارسی، توسط انتشارات میلکان منتشر شده بود.

این نمایشنامه روایت‌گر داستان خانواده‌ای است که در جنگی خانمان‌سوز در ویرانه‌ای که روزگاری خانه‌ی آن‌ها بوده، روزگار می‌گذرانند. مادر و دو دختر نوجوان او، در فقر و فلاکت و بدبختی که همه جا را گرفته، برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. پدر خانواده که سرباز جنگی است، در جنگ گُم شده و هیچ خبری از او نیست. مادر و دو دختر فکر می‌کنند که او در جنگ کشته شده، اما یک روز پدر باز ‌می‌گردد و... .

لارش نورن که از او به‌عنوان مطرح‌ترین و برجسته‌ترین نمایشنامه‌‌نویس معاصر سوئدی و از مشهورترین نویسندگان اسکاندیناویایی، جهانی نام برده می‌شود، در نهم ماه مه 1944 در استکهلم زاده شد. ظهور اجتماعی او به سال 1963 و انتشار مجموعه شعر "یاس و برف" باز می‌گردد که نقل بحث و نقد محافل ادبی شد. پس از انتشار نخستین مجموعه شعر، نورن بر تئاتر و ادبیات دراماتیک متمرکز شد.

در واقع نمایشنامه‌نویسی نقطه عطف زندگی این نویسنده است. نمایش‌های او همواره فضای تئاتر، نقد و روشنفکری سوئد را تحت تاثیر خود در آورده‌اند.

نورن در شعر از سبک سورئال پیروی می‌کرد، اما در نمایشنامه به سمت کارهای رئال رفت، رگه‌هایی از ابزورد هم در آثارش دیده می‌شود. نمایشنامه‌های او در مورد بحران هویت انسان‌هاست و کاراکترهایش مدام در حال مبارزه برای پیدا کردن هویت گم شده‌شان‌ هستند. او بر فضای جامعه معاصر و بحران روابط میان انسان‌ها تاکید دارد، این بحران می‌تواند در جمع کوچک خانواده یا در اعماق اجتماع باشد.

نمایشنامه‌هایی چون "خون"، "بازی"، "پاییز و زمستان" و... از دیگر آثار این نویسنده مطرح هستند که به مرور توسط عاطفه پاکبازنیا در ایران منتشر خواهد شد.

این نمایشنامه توسط نشر افراز منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.