سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی گفت: هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی با تفاوت ­هایی نسبت به دوره­ های قبل برگزار خواهد شد و شعار این دوره «کیفیت بهتر، محتوای غنی­ تر، آموزش موثرتر» است.

 دکتر رضامراد صحرایی، در خصوص تحولات دوره دانش افزایی امسال اظهار کرد: مهم ترین تفاوت این دوره دانش افزایی، ثبت نام برخط (آنلاین) از متقاضیان بود که نخستین بار است که  بنیاد سعدی  فارسی آموزان را پیش از ورود به ایران مورد سنجش و ارزیابی قرار داده است.

او راه اندازی سامانه جامع آموزش بنیاد سعدی، که توسط این نهاد طراحی شده است را تحول مهمی عنوان کرد و گفت: کل مراجعه کنندگان 960 نفر بودند که از این تعداد 682 نفر تقاضای حضور در دوره دانش افزایی را داشتند و 396 نفر از آن تعداد از طریق این سامانه مصاحبه و نهایتا 152 نفر قبول شدند. تمام مراحل ثبت نام دوره دانش افزایی این افراد، تا اعلام تاریخ سفرشان، به صورت برخط(آنلاین) انجام شده است.

صحرایی با بیان آنکه استفاده از این سامانه، چند مزیت مهم برای بنیاد سعدی داشته است، افزود: اولا  متقاضیان تمامی انگیزه ­های خود از سفر به ایران و یادگیری زبان فارسی را از طریق صفحه کلید مجازی، که برای آنها در سامانه آموزشی تهیه کردیم، به فارسی تایپ کرده‌اند و از این طریق شناخت بهتری از افراد کسب کردیم و دوم آنکه موفق شدیم آنان را به طور کامل جهت انجام امور اقامتی و اخذ ویزای ایران راهنمایی کنیم به طوریکه امسال پیش از شروع دوره، کارت­ های شناسایی این افراد نیز مهیا شده است.

به گفته او از طریق این سامانه آموزشی برخط، عدالت آموزشی برای تمامی متقاضیان ایجاد شده است و هر فارسی آموز در هر نقطه از جهان ، این فرصت را در اختیار داشته است تا در این سامانه ثبت نام کند.

تحقق هر چه بیشتر «آموزش بر مبنای کتاب درسی»

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی با اشاره به آنکه «آموزش بر مبنای کتاب درسی» در این دوره تحقق بیشتری یافته است گفت: در این دوره، موفق شدیم برای هر شش سطح ، حداقل یک کتاب آموزش زبان فارسی  توسط بنیاد سعدی تالیف کنیم و امسال منابع آموزشی، تماما متعلق به بنیاد سعدی است. البته همچنان از آثار فاخر زبان فارسی جهت تدریس استفاده خواهیم کرد.

صحرایی با بیان آنکه شعار دوره دانش افزایی هشتاد و چهارم،« کیفیت بهتر، محتوای غنی­تر، آموزش موثرتر» است، اضافه کرد: مهم­ترین ویژگی این دوره آن است که ما امسال در آزمون برخط از کسانی که سطح دانش زبان آنها مبتدی است، پذیرش نداشته‌ایم. بنابراین در مقایسه با دوره­ های قبل، که بیش از نیمی از افراد در سطح پایه بودند، امسال حداکثر 20 درصد افراد، آنهم بنا بر سیاست « هر کشور حداقل یک زبان آموز » در این سطح خواهند بود و در نتیجه سطح زبانی متقاضیان این دوره نسبت به دور­ه های قبل بسیار بالاتر است.

به گفته معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی، شروع دوره دانش افزایی امسال یک ماه زودتر از دوره­ های قبل بوده است که این موضوع می ­تواند بر افزایش تعداد متقاضیان تاثیر مثبتی داشته باشد. همچنین امسال تعداد کشورهایی که در دوره دانش افزایی ثبت نام کرده‌اند، از 50 کشور بیشتر شده است، که نسبت به دوره­های قبل رقم چشمگیری است.

صحرایی همچنین گفت: برنامه­ های درسی فارسی آموزان را به گونه­ای تنظیم کردیم که اولا هدف برنامه محقق شود ثانیا زبان آموز، پس از اتمام دوره نیز این روند یادگیری را ادامه دهد.

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه بنیاد سعدی نمونه عینی و محقق شده از علم و عمل است، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی با درک همین نکته است که میزبانی فارسی آموزان خارجی را بر عهده گرفته است و حتی دانشجویان رشته آموزش زبان فارسی این دانشگاه به عنوان یک تجربه عملی، ما را در هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی بلند مدت یاری خواهند کرد.

کلاس ­های تربیت مدرس فارسی در هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی

معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی یکی دیگر از ویژگی‌های دوره دانش افزایی بلند مدت امسال را برگزاری کلاس­ های تربیت مدرس فارسی عنوان کرد و در همین خصوص توضیح داد: در دوره تربیت مدرس، 90 ساعت آموزشی برنامه­ ریزی شده است که شامل شش درس 15 ساعته، متشکل از « نظام­ ها و زیر نظام­ های زبان فارسی»، « آموزش مهارت ­ها و مولفه ­های آموزش زبان فارسی»، « واژه و خواندن» ، « دستور و نوشتن» ، « تلفظ و ­شنیدن» ، « مکالمه و صحبت کردن» و « آزمون سازی» می­شود. 

او خاطرنشان کرد: دوره­ های تربیت مدرس زبان از ابتکارهای بنیاد سعدی است که از سال 1395 آغاز و  در سال گذشته مجموعا 30 دوره تربیت مدرس زبان برای ایرانی­ها و غیر ایرانی­ها برگزار شده است.

صحرایی در پایان در خصوص برنامه­ های فرهنگی این دوره دانش افزایی نیز گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته که هر روز فارسی آموزان برنامه بازدید داشتند، به صورت یک روز در میان با همکاری ستاد گردشگری شهرداری تهران به بازدید اماکن تاریخی و مدرن خواهند رفت و برای روزهای دیگر حدود صد نقطه تاریخی و گردشگری تهران را همراه با توضیحات نحوه دسترسی این مکان­ ها، در اختیار آنها قرار خواهیم داد تا خودشان مستقلا بازدید کنند و در ضمن از مهارت زبانی خود به صورت عملی بهره گیرند.