سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان معروف ساموئل بکت، پس از برگردان سهیل سمی، اکنون با ترجمه مهدی نوید به بازار کتاب آمد.

طرح داستان "مالون می‏‌میرد"، شاید خیلی جذاب نباشد، اما نگاه بکت به جهان و دیدگاه او را به جهان پیرامونش بیان می‌کند. مسائلی از قبیل: زندگی، مرگ، توهم و... .

بکت به مانند بعضی از نویسندگان قرن بیستم همچون: ویرجینیا وولف، جیمز جویس، ویلیام اس. باروز، تمایل به وارونه کردن پیرنگ در نوشته‌‏های خود را داشتند. آنها به قطع رابطه میان هنرمند و واقعیت بیرونی را برای اولین بار احساس کردند و به این ترتیب رابطه خود را با خیل عظیمی از مخاطبان داستان قطع کردند.

ماحصل کار آنها در عقب نشینی به دنیای شخصی خودشان است، که تنها با اجازه هنرمند می‏‌توان به آن وارد شد. آدم‏‌هایی که در این جهان نویسندگان زندگی می‏‌کنند، خیلی قابل شناخت نیستند و با اصول کلاسیک هم‏خوانی ندارند. آنها نه عاقل‏‌اند و نه دیوانه.

رابرت مک کی معتقد است: "این نویسندگان در مقابل امکان تغییر و تحول، بسیار بدبین‌اند و ادعا دارند که زندگی هر چه بیشتر تغییر می‏‌کند، راکدتر و ساکن‏‌تر می‏‌شود؛ یا بدتر ، معتقدند که تغییر موجب رنج و بدبختی است. در نتیجه در آثار آن‏ها پیرنگ و خرده پیرنگ دیده نمی‏‌شود و به ضد پیرنگ‌های افراطی با پایان‌های منفی متوسل می‌‏شوند. آن‏ها به واسطه قرن‌ها تجربه دشوار، می‏‌دانند که تحولات اجتماعی لاجرم باعث جنگ، قحطی و خونریزی می‏‌شود."

در بخش حواشی و تعلیقات درباره کتاب "مالون می‌میرد" می‌خوانیم: "نسخه انگلیسی رمان را انتشارات گروو در ۱۹۵۶ منتشر کرد، در تیراژ ۵۰۰ نسخه. چاپ انتشارات پنگوئن که بیست‌هزار نسخه بود تا سال ۱۹۶۴ تمام شد. این اثر را انتشارات گروو در ۱۹۵۸ با عنوان "سه رمان" به مجموعه تبدیل کرد، بعدتر انتشارات الیمپیاپرس آن را در اکتبر ۱۹۵۹ منتشر کرد، با عنوان "سه‌گانه" بدون رضایت بکت.

عنوان تداعی‌کننده ترانه‌ای عامیانه است: "و این هم عاقبت مالی مالون نازنین". این رمان انزوا و پایان مُلوی، موران و مالون را به تصویر می‌کشد. راوی اول شخص، که به فلجی و مرگ نزدیک می‌شود و به تختی در یک موسسه مخصوص فقرا بسته شده، وضعیت رقت‌انگیزش را توصیف می‌کند.

رمان به نظر ایستا و گه‌گاه تقریبا متعارف می‌رسد؛ رمان با وجود این شاید در میان‌ بهترین تلاش‌های پارودیک بکت باشد، چرا که ادبیات و قواعد قصه‌گویی را به استهزا می‌گیرد."

در نوشته پشت جلد کتاب هم آمده است: "بله، روزگاری بود که بی‌درنگ شب می‌شد و با جست‌وجوی گرما و تکه‌های تقریباً خوردنی به خوبی می‌گذشت. و تصور می‌کنی که این‌ وضع‌ تا آخر همین‌طور باقی می‌ماند. اما ناگهان همه‌چیز دوباره شروع به خشم‌وخروش می‌کند، در جنگل‌هایی از سرخس‌های بزرگ گُم می‌شوی یا در زمین‌های بایر در معرض بادهای شدید می‌چرخی، تا این‌که کنجکاو می‌شوی که آیا بی‌خبر مرده‌ای و به دوزخ رفته‌ای یا باری دیگر در جایی حتی بدتر از جای قبلی به دنیا آمده‌ای."

"مالون می‌میرد" در ۲۸۵ صفحه و با قیمت ۲۳ هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.