به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، نشست خبری هشتمین دوره جشنواره ملی طنز و رسانه تحت عنوان «طنز پهلو» با حضور هادی کافی دبیر اجرایی و عباس حسین‌نژاد به عنوان دبیر جشنواره صبح امروز، چهارم اردیبهشت ماه در معاونت امور رسانه‌ای و مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

هادی کافی، دبیر اجرایی این جشنواره در ابتدا با بیان اینکه در تلاشیم جشنواره‌های موضوعی تقویت و اجرا شود، اعلام کرد: در حوزه زنان و خانواده جایزه مریم طراحی شد و امسال اولین دوره آن را برگزار خواهیم کرد. در این راستا جشنواره خورشید نیز با موضوع زنان و در سطح بین‌الملل بود و در مشهد برگزار شد.

وی موضوع کودک را از دیگر مسائلی خواند که مورد توجه قرار گرفته است و گفت: با در دستور کار قرار گرفتن خانه خلاق کودک و رسانه که به تازگی ایجاد شده است، جشنواره کودک و رسانه نیز برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی این جشنواره عنوان کرد: در حوزه رسانه و فرهنگ سعی کردیم جشنواره طنز را در سطح ملی برگزار کنیم و اختتامیه  با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه در فومن برگزار می‌شود؛ چراکه زادگاه کیومرث صابری فومنی است.

کافی با تاکید براینکه طنز به فضای مجازی سفر کرده است، خاطرنشان کرد: آن را در جشنواره دخیل کردیم و با توجه به اینکه رسانه‌هایی حامی این جشنواره شدند، امسال بیش از دو برابر مشارکت از سوی طنزپردازان رسانه‌ای را شاهد بودیم و سطح ملی و مشارکت حداکثری بسیار مطلوب بود.

طنز رسانه‌های رسمی عقب‌تر از رسانه‌های غیررسمی

عباس حسین‌نژاد، دبیر هشتمین دوره طنز پهلو نیز با حضور در این نشست عنوان کرد: جشنواره طنزپهلوطی شش دوره به صورت استانی برگزار شد و از دوره گذشته به صورت ملی برگزار شده است. سال گذشته در مجموع ۴۶۲ اثر دریافت کردیم، این در حالی است که امسال یک هزار و ۱۲۹ اثر را دریافت کردیم. در این میان در حوزه داستان کوتاه طنز ۲۴۴ اثر، در بخش کاریکاتور و کارتون ۲۲۶ اثر، حوزه شعر طنز ۲۵۷، طنز چند رسانه‌ای ۱۰۱ اثر و نثر و طنز مطبوعاتی ۳۰۱ اثر به دست ما رسید.

وی افزود: براساس آمارها پنج استان بیش از دیگر استان‌ها مشارکت کردند و تهران با ۲۸۹ اثر در رتبه اول قرار دارد و استان اصفهان ۱۲۵ اثر، استان فارس ۱۰۱ اثر، قم ۹۵ اثر و خراسان رضوی ۸۴ اثر را ارائه دادند.

دبیر هشتمین دوره طنز پهلو با بیان اینکه اختتامیه ۱۱ اردیبهشت در فومن برگزار می‌شود، اظهار کرد: گل‌آقا برای ما یک انسان ملی و طنزپرداز مطبوعاتی و ملی تراز بود که این فرصت مغتنم از دست رفت. لذا اختتامیه در فومن برگزار می‌شود تا به فضای مرکززدایی کمک کند و مشاهیر استانی تقویت شوند. در این راستا تلاش می‌کنیم دو دوره یا نشست آموزشی_اطلاع‌رسانی نیز با همکاران خود برگزار کنیم.

حسین‌نژاد با بیان اینکه هر بخش از این جشنواره را دو نفر داوری می‌کنند، عنوان کرد: علی اکبر قاضی‌زاده و احمد عربانی از همکاران قدیم مجله گل آقا از داوران هستند و سعید سلیمانپور و امید مهدی نژاد، رضا ساکی، داود امیریان، امیر اسماعیلی و مجید خسروانجم نیز داوری دیگر بخش‌ها را عهده‌دار هستند؛ من هم به عنوان کسی که در روزهای پایانی این مجله در آنجا حضور داشتم در این جشنواره خواهم بود.

وی خاطرنشان کرد: سطح شرکت کنندگان در تهران مشخص نیست اما گستردگی و تعداد نویسندگان بسیار بیشتر است و در این راستا موضوع شهروند رسانه نیز مطرح است.

دبیر هشتمین دوره طنز پهلو با تاکید براینکه طنز رسمی امروزه کم‌کم از آنچه طنز در رسانه‌های غیررسمی نامیده می‌شود، عقب افتاده است، گفت: از طنزپردازان دعوت کردیم در این حوزه شرکت کنند و بخش آموزش طنز با همکاری فعالان این حوزه را فعال خواهیم کرد و طنز نیز به آموزش‌های این معاونت اضافه خواهد شد.

حسین‌نژاد با اشاره به اینکه ما برآنیم به تولیدکنندگان طنز در رسانه‌ها کمک کنیم تا سطح خود را افزایش دهند، عنوان کرد: طنز امروزی و طنز فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است و تولیدکنندگان آن افزایش یافتند؛ این پیوند سبب شده طنز و کمدی توسعه یابد و اگر ما به عنوان متولی توجه نکنیم، متضرر خواهیم شد.

آموزش طنزپردازی به بلاگرهای فضای مجازی

وی اظهار کرد: آموزش طنز به بلاگرها را هم در دستور کار داریم و به نقد و بررسی نوع طنز آنان پرداخته‌ایم؛ از این رو امیدواریم طنز را در کشور ارتقاء دهیم تا هدف طنزپردازی که اصلاح‌گری اجتماعی است را شاهد باشیم.

دبیر جشنواره طنزپهلو در پایان درخصوص جوایز این جشنواره توضیحاتی را ارائه کرد و  نیز گفت: برای برندگان جوایزی بیشتر از سال گذشته در نظر گرفته شده است و در هر بخش چهار برنده خواهیم داشت که به نفرات اول ۱۰ میلیون، نفرات دوم هفت میلیون، نفرات سوم پنج میلیون و نفرات چهارم دو میلیون تومان اعطا می‌شود و شعار «نجستم همیشه جز از راستی» نیز به عنوان تندیس به برندگان اهدا خواهد شد.