گروه فرهنگی هنر آنلاین: بهره‌گیری کودکان از رسانه باید در چارچوب خاصی صورت گیرد تا به این قشر از جامعه آسیب وارد نشود؛ لذا برای تبدیل رسانه‌ها به یک فرصت تربیتی، باید سطح سواد رسانه‌ای افزایش یابد و ضرورت آموزش سواد رسانه به کودکان و نوجوانان به عنوان یک مهارت اساسی بر کسی پوشیده نیست.

آموزش سواد رسانه به کودکان و نوجوانان و آشنا سازی آنان با رسانه‌ها، توانایی آنها را در تحلیل و انتقاد از محتوای رسانه‌ها تقویت می‌کند، این مهارت آنها را یاری می‌کند تا زمانی که با یک ادعای نادرست یا پیام تقلبی مواجه می‌شوند، به درستی بررسی و ارزیابی خود را بر اساس اطلاعات صحیح بیان کنند.

در طراحی برنامه‌های آشنایی کودکان و نوجوانان با رسانه، باید تنوع رسانه‌ها مورد توجه قرار گیرد، این برنامه‌ها باید به شکلی طراحی شوند که از رسانه‌های مختلف، از جمله تلویزیون، رادیو، اینترنت و رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند.

ارائه محتواهایی که ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی را ترویج می‌کنند، به کودکان و نوجوانان این فرصت را می‌دهد تا درک بهتری از دنیای اطراف خود پیدا کنند، از این رو بسیار مهم است بر محتواهایی که با تناسب سنی کودکان ساخته می‌شود، نظارت و برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد و به توانمندی‌های آنها پاسخ دهد.

چراکه زمانی که صحبت از تولیدات فرهنگی یک جامعه می‌کنیم، به سراغ در دسترس‌ترین وسیله فرهنگی می‌رویم که امروزه در دسترس‌ترین وسیله تلویزیون و مطبوعات است.

مهرداد باقری، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با هنرآنلاین در این باره گفت: هدف ما ساختن زیرساخت‌هایی است تا تلویزیون و رسانه ملی تولید متناسب با کودک و نوجوان را با دشواری کمتر، امکانات بیشتر و دسترسی بهتر ارائه دهد.

وی افزود: ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برآنیم تلویزیون به جای تمرکز بر مکان‌های تولیدی خارج از شهر یا مکان‌های غیر مرتبط با مخاطب، در دل کالبد شهری که مخاطب به صورت زنده حضور دارد، اهداف خود را پیش ببرد.

باقری با بیان اینکه این سازمان در دو سال گذشته روی مخاطبان نوجوان متمرکز شده است، عنوان کرد: در پی آن هستیم که عرصه حقیقی و عرصه مجازی و رسانه را به یکدیگر گره بزنیم؛ از این رو به زودی باغ رسانه کودک و نوجوان را در پی تحقق اهدافمان افتتاح می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در این راستا فرهنگسراها نیز با قابلیت متولد کردن یک هنرمند و برجسته‌سازی او گام بر می‌دارند و انبوهی از هنرمندان در فرهنگسراها مستقر و به عنوان نیروی فرهنگسرا مشغول فعالیت هستند که نمونه بارز آن شهرام شکیبا، بازیگر و مجری تلویزیون است.