سرویس سینمایی هنرآنلاین: سوگل طهماسبی، بازیگر سینما  و تلویزیون درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: به نظرم این  جشنواره جزو جشنواره‌هایی است که ضرورت برگزاری آن زیاد است و می‌تواند تاثیرگذاری فراوانی روی این قشر از جامعه به عنوان آینده‌سازان داشته باشد. حتی برگزاری چنین جشنواره‌ای به صورت سالی یکبار نیز کم است، زیرا استعدادهای آینده هر جامعه ای در همین جشنواره‌ها شکوفا خواهند شد.

این بازیگر به تشریح تأثیر بالای فیلم‌هایی چون "گربه آوازه‌خوان" در تربیت و رشد کودکان پرداخت و ادامه داد: اینگونه فیلم‌ها علاوه بر تأثیرگذاری مثبت روی تربیت و آموزش کودکان، نوع علاقه این قشر سنی برای آینده را نیز تعیین می‌کنند. به عنوان مثال من با دیدن چندین و چندباره فیلم "دزد عروسک‌ها" متوجه استعدادم در بازیگری شدم .

طهماسبی به لزوم تناسب تولید فیلم‌های کودک با خواسته‌ها و دغدغه‌های این قشر سنی تأکید کرد و اظهار داشت: فکر می‌کنم آثاری که در دهه گذشته برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شد، مخصوص همین قشر سنی بود و امروزه برخی از این فیلم‌ها سلیقه مخاطبان بزرگسال را در نظر می‌گیرند.

این بازیگر موضوعات مرتبط با کودکان را موضوعاتی جهانی دانست و تصریح کرد: با وجود تفاوت میان دغدغه‌های کودکان ایرانی با کودکان سایر کشورها به نظر می‌رسد که دنیا از دید همه کودکان جهان به یک شکل است و در چنین شرایطی تعامل میان فیلمسازان جهان با یکدیگر منجر به آشنایی هر چه بیشتر آنها با دنیای کودکان می‌شود و شکل‌گیری بهتر رشد فرهنگی کودکان می‌شود.

طهماسبی ادامه داد: دنیای کودکان در مهربانی، کمک به همدیگر و بازی کردن خلاصه شده و نسبت به دنیای بزرگسالان، دنیای قشنگ‌تری است.

وی به تأثیر بالای تصویر در شکل‌گیری شخصیت کودکان اشاره کرد و گفت: آنچه را که در تصویر می‌بینیم در ذهنمان حک می‌شود و این نکته وجه تفاوت میان انتقال مفاهیم از طریق تصویر با انتقال آن از طریق نوشته است.

این بازیگر افزود: با توجه به این اصل، نواختن زنگ سینما در مدرسه با هدف اکران فیلم‌های ویژه گروه سنی کودک و نوجوان و صحبت دسته‌جمعی دانش‌آموزان درباره دنیای کودکی و بزرگسالی تأثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت آنها خواهد داشت.

 طهماسبی با اشاره به تفاوت شخصیتی کودکان دهه 80 و 90 با کودکان دهه 60، اظهار داشت: کودکان امروز جامعه ما آشنایی بیشتری با دنیای مجازی دارند،  بنابراین اگر می‌خواهیم سینمای کودک موفقی داشته باشیم، باید فراتر از دنیای مجازی حرکت کنیم، بر همین اساس تولید فیلم برای کودکان امروز نیازمند کار کارشناسانه است، زیرا این کودکان هرچه را که بخواهند به راحتی از بازی‌ها و دنیای مجازی یاد می‌گیرند.