سرویس سینمایی هنرآنلاین: مریم دوستی کارگردان که سال گذشته فیلم "دریاچه ماهی" را در جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشت، این روزها مشغول نگارش فیلمنامه جدیدش است و این بار با فضایی زنانه‌تر وارد سینما می‌شود.

او در گفت وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره وضعیت اکران فیلم "دریاچه ماهی " گفت: این روزها بیشتر سرگروه‌ها تمایل به اکران فیلم‌های کمدی و پرفروش دارند و متقاضی اکران این دست فیلم‌ها هستند و فیلم‌های دیگر نیز تقریباً در رقابت با این آثار در بخش فروش و جذب مخاطب ناکام مانده‌اند. فکر می‌کنم بهترین زمان برای اکران "دریاچه ماهی " هفته دفاع مقدس باشد که باحال و هوای فیلم همخوانی بیشتری دارد.

این کارگردان جوان در ادامه به تغییرات انجام‌شده در فیلم برای اکران عمومی اشاره کرد و افزود: متأسفانه در جشنواره فیلم فجر به دلیل نبود وقت کافی نتوانستیم یک فیلم کامل ارائه دهیم و فیلم به نسبت فیلم‌های دیگر با توجه به برتری خاصی که داشت، مهجور واقع شد. مشکلاتی در بخش ویژوال داشتیم که خوشبختانه برای اکران عمومی این مشکلات برطرف شده و اتفاقات بهتری برایش رقم خورده است. به لحاظ زمانی نیز فیلم حدود هشت دقیقه کوتاه شده و امیدوارم به‌زودی اکران شود. فیلم ما، فیلم صادقی است و به خاطر فروش از بازیگران چهره‌ای که فروش فیلم را بالا ببرند استفاده نکردیم. تلاش ما این بود که هر کس در جای خود قرار بگیرد و تا حد زیادی موفق شدیم این کار را انجام دهیم و کاستی‌هایی که وجود داشت را برطرف کردیم. امیدوارم فیلم در اکران با اقبال عمومی خوبی روبه‌رو شود.

دریاچه ماهی

دوستی درباره فعالیت‌های جدید خود نیز اظهار کرد: مشغول نگارش فیلمنامه جدیدم هستم که در فضای اجتماعی و با موضوعی زنانه است و تا زمان پروانه ساخت فعلاً نمی‌خواهم خبری درباره آن منتشر شود ولی قطعاً در جشنواره فیلم فجر امسال حضور خواهم داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به زنانه بودن فیلم و مشکلاتی که سر راه ساخت فیلم‌های جنگی برای زنان وجود دارد تغییر ژانر داده است یا خیر گفت: فیلم جدیدم هم یک موضوع اجتماعی زنانه است با فیدبک دفاع مقدس و راجع به همسران شهداست؛ همه فکر می‌کنند چون فیلم در ژانر دفاع مقدس ساخته می‌شود باید حتماً صحنه‌های جنگی در آن دیده شود، ولی برخلاف این تصور فیلم کاملاً در زمان حال می‌گذرد و برعکس فیلم قبلی حتی بازگشت به گذشته هم ندارد. ژانر من همان دفاع مقدس است، تنها تفاوتش با اثر قبلی این است که "دریاچه ماهی" مردمحور بود، ولی اثر جدیدم بیشتر زن محور است. ضمن این‌که فیلمسازی در ایران همیشه سخت است و حالا اگر زن باشید و بخواهید وارد سینمای ژانر دفاع مقدس شوید این سختی و مشکلات چندین برابر می‌شود چراکه از دید مدیران ورود زنان به کارهای جنگی اصولاً کار سختی است.