سرویس سینمایی هنرآنلاین: در حالی که هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به پایان خود نزدیک می‌شود، اولین برندگان جشنواره پنجشنبه‌شب معرفی شدند.

"ماکالا" (Makala) به کارگردانی امانوئل گراس جایزه اصلی این دوره بخش جنبی هفته منتقدان کن را از آن خود کرد. این فیلم فرانسوی جایزه بزرگ نسپرسو را برد که با جایزه نقدی 15 هزار یورویی همراه است.

داستان "ماکالا" در کنگو روی می‌دهد و درباره یک روستایی جوان است که رؤیای یک زندگی بهتر را برای عزیزان خود دارد. او در جاده‌های خطرناک و خسته‌کننده می‌چرخد تا دسترنج خود را معامله کند و اینجا که به ارزش کار خود و آنچه باید برای رسیدن به رؤیاهای خود بپردازد، پی می‌برد.

هفت فیلم بلند داستانی در بخش هفته منتقدان رقابت کردند که بر کشف استعدادهای جدید متمرکز است. "تهران تابو" به کارگردانی علی سوزنده تولید مشترک آلمان و استرالیا یکی از فیلم‌های این بخش بود.

فیلم "گابریل و کوهستان" (Gabriel and the Mountain) به کارگردانی فیلیپ گامارانو باربوسا تولید مشترک برزیل و فرانسه برنده جایزه ویژنری شبکه 4 فرانسه شد که به یک فیلم بلند داستانی اول یا دوم برای خلاقیت چشم‌گیر و نوآوری اعطاء می‌شود.

داستان فیلم درباره جوانی به نام گابریل است که پیش از ورود به یک دانشگاه معتبر آمریکایی تصمیم می‌گیرد برای یک سال در دنیا را بگردد. او بعد از ده ماه با هدف کشف قاره آفریقا به کنیا می‌رسد و...

"گابریل و کوهستان" جایزه بنیاد گان برای توزیع را هم به خود اختصاص داد. این جایزه برای کمک به توزیع یک فیلم بلند داستانی اول یا دوم در فرانسه در نظر گرفته شده است.

فیلم فرانسوی "آوا" (Ava) به کارگردانی لیا میسیوس هم جایزه SACD جامعه نویسندگان و آهنگسازان دراماتیک را برد که برای حمایت از نویسندگان جدید اهداء می‌شود. این فیلم درباره دختری 13 ساله به نام آوا است که متوجه می‌شود که خیلی زود بینایی خود را از دست می‌دهد.

فیلم اسپانیایی "Los Desheredados" به کارگردانی لورا فرس جایزه لایکا سینه دیسکاوری برای فیلم‌های کوتاه را گرفت و جایزه کانال پلوس برای فیلم‌های کوتاه به فیلم لهستانی "بهترین آتش‌بازی" (The Best Fireworks Ever) به کارگردانی الکساندرا ترپینسکا رسید.

هفته منتقدان برای بسیاری از فیلمسازان اول یا دوم حکم سکوی پرتاب را دارد. کارگردانانی چون اولیویه آسایاس، فرانسوا اوزون، گاسپار نویی، آندرا آرنولد و جف نیکولز پس از نمایش فیلم‌هایشان در این بخش در مسیر موفقیت قرار گرفتند.

هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن 17 تا 28 مه (27 اردیبهشت تا 7 خرداد) برگزار می‌شود. برندگان بخش مسابقه اصلی یکشنبه شب معرفی خواهند شد.