سرویس سینمایی هنرآنلاین: محمدرضا خردمندان کارگردان جوانی است که در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با ساخت فیلم "بیست‌ویک روز بعد" نشان داد که جای سینمای کودک و نوجوان همچنان می‌تواند در کنار آثار سینمای بزرگ‌سالان باشد و این جایگاه مهجور و ضعیف باقی‌مانده است.

خردمندان در گفتگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تغییراتی که برای اکران عمومی فیلم خود انجام داده است، گفت: همچنان مشغول انجام کارهای فنی فیلم "بیست‌ویک روز بعد " هستم. تغییرات زیادی اتفاق نیفتاده، ولی به لحاظ فنی و بصری، فیلم بسیار ارتقا پیدا کرده است. احتمالاً در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان نیز حضور خواهیم داشت و از سوی دیگر آماده می‌شویم برای اکران عمومی فیلم که نیمه دوم مهرماه امسال اتفاق خواهد افتاد.

وی درباره سایر فعالیت‌های خود و آغاز نگارش کار جدید بیان کرد: بیشترین مشغولیت‌ام این روزها نوشتن داستان است تا بتوانم یکی از این داستان‌ها را تبدیل به فیلم‌نامه کنم. از بین داستان‌ها هرکدام زودتر آماده شود و درگیرم کند، برای فیلم بعدی آن را انتخاب می‌کنم و تا اواسط پاییز طول می‌کشد و پس از عبور از اکران، فیلم بعدی را شروع می‌کنم.

بیست و یک روز بعد

خردمندان در ادامه توضیح داد: پیشنهادهایی برای چاپ داستان‌هایم داشتم ولی واقعیت این است که پنج سالی است که از این موضوع فاصله گرفته‌ام و الان که به داستان‌هایم نگاه می‌کنم، حس می‌کنم باید کمی بازنویسی شوند تا قابلیت چاپ را داشته باشند، ولی احتمال دارد که مجموعه‌ای از داستان‌هایم را منتشر کنم.

این کارگردان جوان در پاسخ به اینکه فیلم در بخش بین‌المللی به چه شکل پرزنت و معرفی می‌شود نیز اظهار کرد: فیلم در بازار کن این روزها حضور دارد و تعدادی از جشنواره‌های ویژه الف را نیز انتخاب کرده‌ایم، ولی پخش‌کننده باید در این زمینه اقدام کند و می‌دانم برنامه‌های خیلی جدی در این زمینه‌ دارند.

وی در ادامه درباره ساخت فیلم بعدی و انتخاب ژانر کودک گفت: در حال حاضر روی چند داستان کار می‌کنم و ترجیح‌ام این است، فعلاً درباره اینکه در این ژانر کار می‌کنم یا نه چیزی نگویم. ولی کاراکتر یکی از داستان‌هایم مربوط به یک نوجوان است و باقی داستان‌ها بسیار جدی هستند، اما همان‌طور که گفتم هرکدام را که بتوانم بهتر تبدیل به فیلم‌نامه کنم انتخاب خواهم کرد. بعید نیست که کار بعدی‌ام نیز یک کار کودک باشد، چرا که یکی از علائق من حوزه کودک و نوجوان است و منتظر بازخوردها در زمان اکران عمومی فیلم "بیست‌ویک روز بعد " هستم و آن موقع تصمیم بهتری برای کار بعدی می‌توانم بگیرم.

اذرنگ بیست و یک روزبعد

خردمندان همچنین با اشاره به اینکه فیلم در جشنواره فیلم فجر نشان داد که می‌تواند با همه اقشار و همه سنین ارتباط برقرار کند، عنوان کرد: باید دید برخورد نوجوانان و خانواده‌ها در اکران عمومی با فیلم چگونه است و تا چه اندازه می‌توانند با موضوع آن ارتباط برقرار کنند. فیلم در جشنواره فیلم فجر نشان داد که با همه قشری می‌تواند ارتباط برقرار کند، اما باید دید آیا در اکران عمومی هم به همین شکل خواهد بود یا خیر.

این کارگردان جوان در ادامه درباره تأثیر برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان با توجه به مهجور ماندن این ژانر در سینما اظهار کرد: جشنواره کودک و نوجوان به‌تنهایی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد و مشمول سیاست‌گذاری‌های فرهنگی است که در طول سال انجام می‌شود و جشنواره برآیند این سیاست‌گذاری‌هاست. ما از جشنواره انتظار نداریم که برای این ژانر سینمایی کاری بکند، بلکه از سیاست‌گذاران فرهنگی این انتظار را داریم که این ژانر را دریابند. در تمام دنیا نوجوان، مخاطب اول سینماست. چراکه در حال شکل‌گیری است و حساس و متأثرتر از مخاطب بزرگ‌سال سینماست و برای رشد و خیال او سینما بهترین ابزار است.

ساره بیات در بیست و یک روز بعد

وی ادامه داد: بهترین محصولات دنیا با هزینه‌‎های سنگین برای این ژانر سینمایی ساخته و تولید می‌شوند چرا که می‌دانند، سرمایه‌گذاری برای آینده کشورشان است ولی در ایران این امر متولی ندارد و اصلا متولیان فرهنگی نیز این موضوع و سرمایه‌گذاری برای فیلم‌های کودک و نوجوان را قبول ندارند. مدیران فرهنگی برای نوجوانان که آینده‌سازان مملکت هستند، هیچ برنامه‌ای ندارند و سینما در نگاه مدیران فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان مسئله نیست. جشنواره باید حمایت شود، چراکه تنها روزنه امید فعالان این عرصه است و تنها جایی است که می‌شود کارشان دیده شد و باید به این فضا بها داد.

خردمندان در خاتمه گفت: امیدوارم که کلاً نگاه مدیران ما به اتفاقات فرهنگی عمیق‌تر شود، فرقی ندارد جشنواره کودک و نوجوان باشد یا جشنواره فجر. مسئول فرهنگی ما وقتی نگران جایگاه خودش است در نتیجه نمی‌تواند برنامه‌ریزی کلان و بلندمدتی برای حوزه فرهنگ داشته باشد.