سرویس سینمایی هنرآنلاین: هر سال دم دمای غروب و نزدیک به لحظات پرشور افطار، یک برنامه نظر مخاطبان را به سمت خود جلب می‌کند. شاید اولین سالی که این اتفاق رقم خورد هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این برنامه بتواند، ده سال دوام بیاورد و مخاطبان میلیونی را در لحظات افطار پای تلویزیون بنشاند.

شکل اولیه "ماه عسل" با عنوان برنامه "جزر و مد" در سال 84 و بعد از آن 85 به روی آنتن شبکه سه سیما رفت و احسان علیخانی اجرای این برنامه‌ها را برعهده داشت، اما بعد از این دو سال خود احسان علیخانی تصمیم گرفت، سکان‌دار این کشتی باشد و با همراهی یک تیم چند نفره و اتاق فکری که تشکیل داد، برنامه را از سوی دعوت از مهمانان چهره، به سمت عامه مردم بود و "ماه عسل" از دل مردم و قصه‌هایشان شکل گرفت.

رفته رفته علیخانی که حالا هم اجرای برنامه و هم تهیه‌کنندگی برنامه را برعهده داشت، با دعوت از مهمانان خاصی که شنیدن قصه زندگی‌شان برای مخاطبان تلویزیون آن هم در لحظات عرفانی اذان، باعث شد تا این برنامه به طور متوالی یک دهه جزو برنامه‌های پرطرفدار تلویزیون باشد.

علیخانی تقریبا هر سال به همراه اعضای اتاق فکر خود شروع به جستجوی سوژه‌های جدید می‌کند، هرچند در چند سال اخیر به او خورده‌های بسیاری گرفته شد که برنامه را بیش از اندازه در ایام ماه رمضان به سمتی پیش برده است که مخاطب تلویزیون دائما باید دستمال بدست پای تلویزیون بنشیند و با دیدن برنامه "ماه عسل" اشک از چشمانش جاری شود، اما علیخانی امسال ظاهرا تدابیر خاص و ویژه‌ای برای برنامه پرطرفدار خود در نظر گرفته است.

یکی از بخش‌های دیگری که باعث شد تا ماه عسل در اذهان باقی بماند انتخاب هوشمند خواننده تیتراژ این برنامه است که موجب می‌شود برنامه "ماه عسل" جزو برنامه‌های خاص تلویزیون باشد. حالا که کمتر از یک هفته دیگر به شروع ماه مهمانی خدا باقی مانده است، تیم علیخانی یا بهتر است بگوییم بچه‌های "ماه عسل" سخت مشغول کار هستند تا یک‌ماه به مهمانی خانه‌های شما بیایند. این در حالی است که پیش تولید این برنامه از پاییز ۹۵ به طور جدی آغاز شده است. آنطور که احسان علیخانی تهیه‌کننده و مجری این برنامه پیش از این نیز اعلام کرده بود اتاق فکرش با برگزاری جلسات متعدد در زمینه‌های مختلف کار خودشان را تقریبا یکسال پیش از آغاز پخش برنامه شروع کرده‌اند. یکی از تفاوت‌های پروسه پیش تولید این برنامه در سال ۹۶ با سال‌های گذشته اش ارتباط بیشتر با مراکز تحقیقاتی - پژوهشی، آسیب شناشی‌های متعدد درباره موضوعات مختلف، برگزاری جلساتی با کارشناسان و صاحبنظران در زمینه‌های گوناگون است.

همچنین از آنجا که رسالت خاص این برنامه روایت قصه‌های مردم است و مردمی بودن یکی از ویژگی‌های اصلی "ماه عسل" است گروه تولید و اتاق فکر این برنامه در فضای مجازی با راه‌اندازی ربات تلگرامی انتقادات و پیشنهادات مخاطبان خود را پیش از آغاز برنامه مورد ارزیابی و تامل روی آن را در دستور کار قرار داده است .

بنا بر اعلام روابط عمومی برنامه، "ماه عسل ۹۶" یکی از موضوعات اصلی خود را در دوره تحقیق و پژوهش به سبک زندگی اختصاص داده و پیش بینی می‌شود که یکی از محورهای اصلی امسال نیز همین موضوع باشد.