سرویس سینمایی هنرآنلاین: شهره سلطانی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها مشغول ساخت اولین فیلم بلندش است که فیلمی ویدیویی است.

او در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از سال 80 شروع به ساخت فیلم کوتاه کردم و در این مدت چند فیلم مستند و اپیزودهایی از سریال "شاید برای شما اتفاق بیفتد" را نیز کارگردانی کردم.

سلطانی ادامه داد: از همان سال‌ها تصمیم گرفتم که برای ساخت فیلم بلند سینمایی خود اقدام کنم و پنج سال پیش‌طرحی به بنیاد فارابی ارائه دادم تا در صورت موافقت با آن، فیلم خود را بسازم، ولی در این زمینه جوابی نگرفتم و همچنان دنبال آن هستم, اما از آنجا که در سینما دستیاری نکرده‌ام و سابقه کمی در این زمینه‌ دارم، نمی‌توانستم پروانه سینمایی دریافت کنم، به همین جهت تصمیم گرفتم با توجه به تجربیات خودم در حوزه کارگردانی برای ساخت فیلمم در گروه هنروتجربه اقدام کنم و همین عامل نیز موجب شد تا بتوانم پروانه ویدئویی دریافت و فیلمم را بسازم.

خیابان شصت و هشتم

بازیگر "شلیک نهایی" درباره قصه و ایده فیلم "خیابان شصت و هشتم " عنوان کرد: این فیلم قصه‌ای ملودرام دارد و خیلی ساده است. داستان درباره یک روز از زندگی یک مرد است که در چهار پلان ضبط‌شده است.

سلطانی در ادامه به انتخاب بازیگران فیلم خود اشاره کرد و افزود: برای اینکه بتوانم کار را به این شکل ضبط کنم دوست داشتم از بازیگران تئاتری بهره بگیرم. مشورت‌هایی با دوستان داشتم و از میان دوستانی که می‌شناختم و با آن‌ها کارکرده بودم تلاش کردم بهترین‌ها را انتخاب کنم. بهروز پناهنده را از سال 83 می‌شناسم و در بسیاری از کارهای تئاتری باهم همکار بودیم، لیلا بلوکات، مارال فرجاد، ایمان صفا، لیلا برخورداری، سحر شاکری، مهتاب نوری و سیاوش صفا ازجمله بازیگرانی هستند که من را در این کار همراهی می‌کنند.

این بازیگر در پاسخ به این سؤال که چرا فیلم در چهار سکانس ضبط‌شده است و آیا این اتفاق در پیرو موجی است که این روزها در قالب سکانس پلان فیلم‌های تجربی ساخته می‌شود است یا خیر، بیان کرد: تجربه جذابی است و نگاه کارگردان اگر درست روایت شود و میزانسن‌های درستی داده شود به‌خوبی جواب می‌دهد. ابتدا می‌خواستم تمام فیلم یک سکانس پلان باشد، ولی به دلیل همین موجی که به آن اشاره کردید و خیلی‌ها نیز پیرو این موج شده‌اند، چون فیلم این قابلیت را داشت سکانس‌ها را خورد کردم و نقطه‌گذاری کردم تا به چهار پلان تفکیک شود. نمی‌گویم این کار را هوشمندانه انجام دادم و بسیار ظریف کات زدم تا کسی نفهمد، نه اتفاقاً جوری کات زدم که مخاطب بفهمد من دنبال این موج نبودم و قصه من می‌طلبید که به این شکل پیش برود.

بازیگر "روزی روزگاری " همچنین درباره میزان تمرین با بازیگران و دور خوانی‌هایی که انجام‌یافته گفت: درمجموع ما 12 روز با دوربین و صدا به همراه بازیگران تمرین داشتیم، البته خوانش‌های بسیاری داشتیم و حتی سکانس بیرونی را هم با چینش میزانسن‌ها به شکل کارگاهی و پلاتویی تمرین کردیم تا آنچه می‌خواستیم به سرانجام برسد و درنهایت طی چهار روز فیلم‌برداری انجام شد.

وی در ادامه بیان کرد: من تمام تلاشم را کردم تا اثرم هنر و تجربه‌ای باشد. کاملاً به شکل لوباجد فیلم را کار کردم و ادعایی هم در زمینهٔ کارگردانی ندارم. فکر می‌کنم چیزهایی را که بر اساس تجربیات 20 و چند ساله‌ام در عرصه بازیگری به دست آوردم، اینجا باید به‌نوعی لحاظ می‌کردم و دلم می‌خواست کاری متفاوت و بی‌ادعا ارائه دهم. امیدوارم ماحصل این تلاش، کار معقول و موجهی شود.

سلطانی همچنین درباره انتخاب بازیگران و بخصوص همسرش در نقش اصلی و سخت‌گیری‌هایی که خود به‌عنوان یک کارگردان - بازیگر ، اظهار کرد: در این رابطه بسیار سخت‌گیر هستم. بچه‌هایی که در تئاتر با من کار کرده اند شاهد این ادعا هستند و می‌دانند که من تا چه اندازه سخت‌گیر هستم و بیش از همه نیز به همسرم سخت می‌گیرم. الزاماً به این دلیل که بهروز پناهنده همسرم است، نخواستم در کارم حضور داشته باشد، اما اگر نقشی باشد که بدانم از پس‌کار برمی‌آید و می‌تواند آن را به نحو احسن انجام دهد، قطعاً در کارم از او کمک می‌گیرم. ضمن اینکه من خودم بازیگر هستم و بازیگر خوبی هم هستم و در این زمینه بسیار ادعا دارم؛ بنابراین اولین کاری که انجام می‌دهم این است که نقش را برای بازیگر تحلیل می‌کنم و باقی آن دیگر به تجربه بازمی‌گردد. خیلی جاها من اذیت می‌شوم چرا که در آن قالب قرار می‌گیرم، اما بازیگری که باید این کار را انجام دهد به آن اندازه که باید برسد نمی‌رسد؛ بنابراین تلاش می‌کنم آدم‌هایی که ایده آل من هستند و با صبوری پیش می‌روند را انتخاب کنم، اما کار سختی است و به همان اندازه بیشتر به همسرم سخت می‌گیرم. تلاش می‌کنم روابطم را وارد مسائل حرفه‌ای کاری نکنم.

خیابان شصت و هشتم

بازیگر فیلم "آدم‌ برفی" درباره حضور فیلمش در جشنواره نیز اظهار کرد: هدفم نبود فیلم را به جشنواره فیلم فجر برسانم و لزوماً هم برای جشنواره فیلم را نساختم، ولی اگر در جشنواره حضور داشته باشد خوشحال می‌شوم.

وی درباره اپیزودی که در سریال "دیوار شیشه‌ای" بازی کرده و به تازگی نیز از شبکه یک سیما پخش شده است، گفت: از آنجایی‌که به آقای تحویلیان ارادت بسیاری دارم این نقش را پذیرفتم. در این اپیزود نقش یک زن تطهیرکننده را دارم که نقش بسیار متفاوتی بود و قصه این امکان را داشت که بشود حتی یک فیلم سینمایی از آن ساخت. قطعاً بازی در نقش یک زن غساله جای کار بسیاری داشت و خیلی متفاوت ‌بود. برای من خیلی عجیب بود و به لحاظ روحی بسیار اذیت شدم ولی برای نقش زحمت بسیاری کشیدم.

سلطانی ادامه داد: در حال حاضر سر ضبط سریال "پنچری" به کارگردانی برزو نیک نژاد هستم. نقش متفاوتی را در این سریال ایفا می‌کنم و این نقش نیز برایم جالب و جذاب بود.

این بازیگر درباره سایر فعالیت‌های خود نیز عنوان کرد: به‌زودی یک تئاتر مونولوگ نوشته علی‌اصغری را به روی صحنه می‌برم. سال گذشته قرار بود این کار را اجرا کنیم که نشد و به امسال موکول شد. همچنین در حوزه موسیقی هم تمرینات گروه به شکل مستمر ادامه دارد و من در کنارشان هستم و به‌زودی باخبرهای خوبی در کنار مخاطبان خواهیم بود.