سرویس سینمایی هنرآنلاین: امیر توده روستا یکی از کارگردانان جوان سینماست که علاوه بر ساخت فیلم‌های داستانی کوتاه و بلند، در بخش مستند نیز فعالیت گسترده‌ای دارد. 

او که سال گذشته فیلم سینمایی "پات" را در گروه هنر و تجربه اکران کرد، این روزها مشغول نگارش اثر جدید خودش است.

توده روستا که به تازگی از داوری جشنواره فیلم صنعتی فارغ شده است، درباره این گونه سینمایی و وضعیت آن در میان مخاطبان به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: درباره سینمای مستند به مفهوم داستانی و بدنه آن نمی‌توانم چیزی بگویم، اما در حوزه سینمای مستند باید گفت که سینمای مستند ما با مستند صنعتی شکل گرفته و به خاطر وجود نفت در جغرافیای جهانی ایران، مستندهای تاریخ‌مندی در طی این سال‌ها تولید شدند. قطعا چون صنعت نفت رو به رشد است، فیلم‌های صنعتی نیز در حال رشد هستند و به نظرم فیلم‌هایی که این روزها در سینمای صنعتی دیده می‌شوند، بسیار متنوع و خوب بوده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه فیلمساز باید در خدمت صاحب اثر باشد، افزود: اینکه فیلم باید سفارشی باشد و درخدمت صاحب صنعت یا در سینمای مستند صنعتی مستقل باشد، یک موضوع چالشی است که با برگزاری سمینارها و همایش‌ها باید به چالش کشیده شود تا همگان به یک نظر واحد برسند و بعد درباره آن نظر داد، در حال حاضر  در این حوزه نمی‌توان چیزی گفت. نمی‌توانم بگویم الان به این نتیجه رسیده‌ایم، اما در همین جشنواره داوران سعی کردند، فیلم‌هایی که مستقل‌تر به صنعت نگاه می‌کنند و حتی آن را به چالش می‌کشند را بررسی کنند. گاهی فیلمساز برای تامین نظر سفارش دهنده در بیان موضوعات، اغراق می‌کند.

کارگردان فیلم" پات" بیان کرد: سینمای مستند صنعتی را اگر بخواهیم با این عنوان خطاب کنیم، باید درباره واقعیت‌ها باشد، اما اگر بحث تبلیغات یک محصول به میان آید، طبیعتا کمی اغراق در آن وجود دارد و باید نظر سفارش دهنده نیز تامین شود. بنابراین این دو بخش را باید کاملا از هم جدا کرد و سینمای مستند صنعتی را از بخش سفارش وتبلیغات جدا دانست.

توده روستا درباره وضعیت سینمای مستند عنوان کرد: هر چیزی می‌تواند به مرور زمان بهتر شود، اما به نظرمن سینمای مستند ما درجایگاه خوبی قرار گرفته و این در سینمای بین الملل و سینمای داخلی کاملا مشخص شده است. بخشی از مخاطبین سینمای مستند حرفه‌ای هستند و فیلم‌های درخشانی نیز از گذشته تا امروز ساخته شده و ساخته می‌شود.

وی افزود: بعضی چیزها را نباید سعی کنیم بهتر کنیم، سینمای مستند ما به شکل بدیهی خوب است و به تنهایی شکل نگرفته بلکه  یک سیر تاریخی و موجی از  تجربه موجب شده تا امروز به این جا برسد و دست کاری زیاد شاید موجب شود  از مسیر خودش دور شود. نگاه مستقلی که در سینمای مستند وجود دارد وابسته به هیچ نگاه دولتی نخواهد بود و مستند ساز واقعی در هر دوره‌ای فیلم خود  را به شیوه خود و با نگاه خود می‌سازد و خیلی درگیر قوانین و قواعد مستندسازی نیست و کار خودش را انجام می‌دهد، سینمای مستند امروز راه خود را پیش گرفته و مسیر خود را ادامه می‌دهد.

این کارگردان جوان درباره فعالیت‌های خود در حوزه سینما گفت: در 10 سال اخیر بیشترین وقتم را صرف ساخت فیلم‌های تبلیغاتی و مستندهای صنعتی کرده‌ام و این روزها کمی تلاش می‌کنم تا به سینمای حرفه‌ای و داستانی نیز نگاه کنم. این روزها مشغول نگارش فیلمنامه جدیدم هستم که درژانر اجتماعی است و تلاش می‌کنم برخلاف فیلم "پات" به مخاطب  نگاه جدی‌تری داشته باشم و بیش از آن، او را لحاظ کنم تا وقتی پای فیلم می‌نشیند از دیدن فیلم لذت ببرد. تلاش می‌کنم که کار جدید مخاطب پسند باشد.

توده روستا در پاسخ به این سوال که فیلم "پات" تا چه اندازه در گیشه موفق عمل کرد، بیان کرد: با وجود اینکه سئانس‌های محدودی برای این فیلم در نظر گرفته شده بود، اما تا جایی که اطلاع دارم، فکر می‌کنم جزو چند فیلم اولی بود که در گروه هنر و تجربه پرفروش محسوب شدند.