به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی ، طبق آمار و اطلاعات به دست آمده از 294 سالن سینمای کشور در دربهمن ماه 95، 1میلیون و 219هزارو866 نفر به سینما رفتند که این میزان بیشترین فروش در بین ماه‌های مشابه در 5 سال گذشته را رقم زده است. بر اساس این گزارش، میزان فروش سینماهای کشور در بهمن ماه 95 بالغ بر 75 میلیارد ریال بوده است.

معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در این گزارش اعلام کرده است: با وجود اینکه جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه برگزار شد، اما بینندگان سینمای ایران نسبت به ماه مشابه در سال قبل، رشدی 47 درصدی داشته‌اند. این در حالی است که بینندگان سینمای ایران نسبت به ماه گذشته 29 درصد کاهش داشته‌اند.

در بهمن ماه 95 تعداد 27 اثر در 47839 سانس در 294 سالن به نمایش درآمد که «سلام بمبئی» با فروش بیش از 21 میلیارد ریال در صدر جدول فروش قرار گرفت و 28 درصد از کل فروش بهمن را به دست آورد. رتبه دوم فروش مربوط به فیلم «هفت ماهگی» با مبلغی بالغ بر 14 میلیارد ریال و 19 درصد از کل فروش است. در نمودار زیر سهم هر یک از آثار به نمایش درآمده در ماه بهمن 95 به صورت درصدی نشان داده شده است.

در بهمن ماه و بین استان‌های مختلف کشور، «بیشترین حجم فروش سینما در استان تهران» بود که با در اختیار داشتن 43 درصد از سالن‌های سینمایی کشور، 54 درصد از کل فروش سینمای کشور را به خود اختصاص داد و پس از آن با فاصله ای قابل توجه استان‌های خراسان رضوی با 13 درصد و اصفهان با 8 درصد قرار دارند. «کم‌ترین فروش این ماه» مربوط به استان‌های اردبیل و سمنان بود که 1/0 درصد از فروش کل کشور به دست آمد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از نسبت تماشاگر/سالن، مشاهده می‌شود که استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و قم با توجه به تعداد سالن، حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای خود جذب کرده‌اند تا بالاتر از استان تهران، که در رده اول فروش بوده قرار بگیرند. همچنین قابل توجه است که به نسبت، مردم استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، البرز و قم بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند و کمترین حضور به نسبت جمعیت در استان‌های اردبیل وکرمان مشاهده می‌شود.

نسبت تماشاگران سینما به جمعیت هر استان 2 در بهمن 59

همچنین اسفندماه 95 نیز از بیشترین میزان فروش طی 5 سال گذشته برخوردار بوده است. سینمای ایران در این ماه بیش از 92 میلیارد و هشتصد میلیون ریال فروش داشته است و توانسته بیش از یک میلیون و 377 هزار نفر تماشاگر را به خود جذب کند. اسفند 95 شاهد افزایش سالن‌های سینما نیز بوده است. در اسفند 303 سالن فعال و مجهز به سیستم مکانیزه فروش داشته که این تعداد در بهمن رقم 294 سالن بوده است.

در اسفند 95 سینماهای کشور 28 اثر را به نمایش گذاشتند که پرفروش‌ترین فیلم «خوب، بد، جلف» با فروش بیش از 48میلیارد و 965 میلیون ریال در صدر جدول فروش قرار گرفت. این فیلم 53 درصد از کل فروش اسفند 95 را به دست آورد . پس از این فیلم، انیمیشن «مبارک» میزان 10 درصد از کل فروش این ماه را به دست آورد. مجموع سانس‌هایی که طی این ماه به نمایش 28 اثر سینمایی اختصاص یافت بالغ بر 510/51 سانس بوده است.

اما بالاترین نسبت تماشاگر/سالن در استان‌ها، استان زنجان با جذب 915/7 نفر برای هر سالن بود و بالاترین نسبت جمعیت و تماشاگر، استان تهران با 6درصد از کل جمعیت بوده است.

سینماهای ایران در اسفند 95 در حالی فروش خود را به 9 میلیارد تومان رساندند که این میزان فروش رشدی 50 درصدی نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته را نشان می‌دهد.

میزان فروش سینمای ایران در ماه‌های اسفند سال‌های 1395-1392

در اسفندماه نیز مانند ماه‌های گذشته، وضعیت سینما در استان‌های کشور بر اساس شاخص‌های مختلفی چوت تعداد بیننده، تعداد سالن، تعداد صندلی، فروش/بیننده، فروش/صندلی، سهم از فروش، سهم از بیننده، سهم از سالن و سهم از صندلی تقریباً با تغییرات در رتبه‌ها همراه است و استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در بالاترین رده‌ها قرار دارند. و استان‌های زنجان، خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری با توجه به تعداد سالن خود، حجم تماشاگر بیشتری را در سینماهای استان جذب کرده‌اند تا بالاتر از استان تهران، که در رده اول فروش بوده قرار بگیرند.

نسبت تماشاگران سینما به جمعیت هر استان در اسفند 1395

بر اساس آمار، 6درصد از جمعیت استان تهران در اسفندماه به سینماها رفتند که به نسبت میانگین کل کشور رقم بالایی است، زیرا در کل کشور به طور میانگین، 8/1 درصد از مردم در این ماه به سینماها رفتند. همچنین قابل ذکر است مردم استان‌های خراسان رضوی، البرز، اصفهان و قم بیش از میانگین کشوری در سینماها حضور یافتند و کمترین حضور به نسبت جمعیت هم در استان‌های لرستان و سیستان و بلوچستان مشاهده می‌شود.

بر اساس گزارش معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، میزان هزینه تماشاگران در این ماه، و به عبارتی متوسط نرخ بلیت نسبت به ماه قبل کمی کاهش داشته و به رقم 7/6 هزار تومان رسید که نسبت به میانگین قیمت بلیت در بهمن ماه اندکی افزایش داشته است. همچنین تعداد تماشاگران سینما در این ماه نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده است.