سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست فیلم "تیک آف" به کارگردانی احسان عبدی پور صبح امروز در سالن فردوس موزه سینما با حضور بازیگران و هنرمندان سینما پس از اکران فیلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست طهورا ابوالقاسمی یکی از سرمایه‌گذاران  و تهیه‌کنندگان این فیلم گفت: "تیک آف" خیلی ساده ساخته شد و بچه‌های بوشهری خیلی صمیمی همراه ما بودند و ارگان‌های بوشهر نیز بسیار به ما لطف داشتند. احسان عبدی‌پور دو تجربه خوب در سینما داشت و بسیار کارگردان دست به قلم و با هوشی است بنابراین تصمیم گرفتیم از او دعوت کنیم تا همکاری با وی داشته باشیم و فیلمنامه "تیک آف" را به ما معرفی کرد که البته با تغییرات بسیاری روبه رو شد و در نهایت به این شکل به ثمر رسید.

 مهتاب کرامتی دیگر سرمایه‌گذار این فیلم نیز درباره حضورش در مقام تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار و خط مشی که در این راستا در پیش گرفته است اظهار کرد: الزاما قرار نیست که چون کار مستند و تهیه کنندگی سینما انجام می‌دهم، بازیگری را کنار بگذارم. شاید دلم می‌خواهد بیشتر یاد بگیرم و تجربه کنم.

وی ادامه داد: اتفاق‌هایی که در سینما رخ می‌دهد و آدم‌هایی که سرراهت قرار می‌گیرند، راه را مشخص می‌کنند و نمی‌توان از پیش تعیین کرد که چه خط مشی را قرار است ادامه دهد اما مطمئنا کار بعدی ما کاملا متفاوت است. من به مشورت کردن اعتقاد دارم و در کنار هم بودن مسیر را مشخص می‌کند. ما  خودمان را محدود نمی‌کنیم و سعی می‌کنیم تجربه کنیم، چرا که این تجربه کردن آدم را جوان و پویا نگه می‌دارد.

ابوالقاسمی همچنین درباره بازیگران و نحوه به خدمت گرفتن آنها در فیلم گفت: چون فیلمنامه بومی بود و در بوشهر ساخته می‌شد ما از یکسری بازیگران بومی هم در کار بهره گرفتیم و با احسان عبدی‌پور صحبت کردیم  تا بازیگران حرفه‌ای نیز در کار حضور داشته باشند. اولین بازیگری که در همان زمان نگارش فیلمنامه، صحبت حضورش شد رضا یزدانی بود. سایر بازیگران هم بعد به جمع ما افزوده شدند. تمرینات بسیار زیادی محسن شریفیان با بچه‌ها داشت تا در بخش موسیقی مشکلی وجود نداشته باشد و در نهایت بحث لهجه بود که خود احسان عبدی پور و بچه‌های بومی بسیار به بازیگران دراین زمینه کمک کردند.

 پگاه آهنگرانی بازیگر نقش آتنا در این فیلم نیز درباره حضور خود و تغییرات احتمالی که در دیالوگ‌ها داشت بیان کرد: برای اولین بار بود که به سفر کاری رفتم که اصلا دلم نمی‌خواست برگردم. در فیلمنامه، شخصیت آتنا همین گونه بود، شاید خیلی  جاها ما در فیلمنامه دخل و تصرف داشته باشیم، ولی در "تیک آف" یک هارمونی وجود داشت که آن را نمی‌شناختیم و به ما اجازه دخل و تصرف هم  نمی‌داد و چون دیالوگ‌ها به گونه‌ای  بود که خیلی نمی‌شد به آن‌ها دست زد، در نهایت ما همان چیزی را که در فیلمنامه وجود داشت اجرا کردیم.

وی افزود: من دیرتر از سایر دوستان به گروه پیوستم و سر لهجه خیلی وحشت داشتم و چون با بازیگران بومی همبازی بودیم اگر در این بخش  خراب می‌کردیم، کاملا نمود داشت و در طول فیلم دیده می‌شد. به نظرم درصد خطا در این بخش در فیلم به نسبت فیلم‌های دیگر خیلی کم بود. احسان عبدی‌پور همان زمان  به همه ما گفت، لهجه را کنار بگذارید و بگردید روح جنوب و شهر و نقش را پیدا کنید، باقی ماجرا درست می شود و باید این کار را انجام می‌دادیم.

رضا یزدانی که در این فیلم در نقش شیرزاد به ایفای نقش پرداخته است، درباره حضورش در سینما عنوان کرد: من همیشه پیشنهاد بازی در سینما دارم و همیشه از آن فرار کرده‌ام و اگر نقشی باشد که  ربطی به موسیقی داشته باشد و خوشم بیاید می‌پذیرم. بازی من در  "تیک آف" به گونه‌ای بود که خیلی موسیقی نداشت، ولی برایم بسیار جذاب بود و دوستش داشتم و وقتی با علی اوجی دراین باره صحبت کردم، گفت بدون شک آن را بپذیر و برو، خود گروه بازیگران موجب شد که من درباره پذیرش نقش شک نکنم و بپذیرم.

وی ادامه داد: از آنجایی که  بازیگر نیستم، می‌ترسیدم از اینکه پرونده کاری خودم را با یک کار ضعیف خراب کنم.در نهایت با احسان چند هفته تمرین کردیم و برای اینکه مشخص شود اصلا می‌توانم از پس نقش برآیم یا نه  با او راهی  بوشهر شدم و در آنجا نیز دوستان خیلی به من کمک کردند و باعث شد  تا من بتوانم از پس نقش برآیم.

این خواننده راک افزود: بواسطه تیتراژهایی که خواندم به سینما گره خورده‌ام و دوست دارم که این اعتماد در بازی من نیز وجود داشته باشد و اهالی سینما را از این حیث نیز راضی نگه دارد.

محسن شریفیان سرپرست گروه لیان که در این فیلم ساخت موسیقی را برعهده داشت در ادامه این نشست  و همکاری با احسان عبدی‌پور گفت: من دراین مجموعه صرفا یک همکار بودم. ما در جلساتی که  با  احسان عبدی پور داشتیم به  سه گزینه اصلی در حوزه موسیقی فکر کردیم. یکی زندگی موسیقایی این کاراکترها و دیگری موسیقی زندگی آنها و در نهایت به موسیقی فیلم فکر کردیم و تلاش کردیم در مورد اول و دوم به درستی این اتفاق را رقم بزنیم. ما با آدم‌هایی همراه بودیم که زندگیشان موسیقی بود و تلاش کردیم در فیلم این موسیقی دیده شود.

وی افزود:بعد از آن موسیقی فیلم بود که شامل موسیقی کار می‌شد و البته بخش‌هایی از آن هم حذف شده بود. من در این کار برای دومین بار با رضا یزدانی همکاری داشتم و موسیقی راک را هم به موسیقی بومی و سنتی اضافه کردیم.

احسان عبدی پور کارگردان که از سر صحنه فیلمبرداری کار جدیدش به نشست آمده بود نیز در سخنانی کوتاه گفت: در ابتدا این فیلمنامه چندین بار در شورای پروانه ساخت رد شد و در نهایت پس از چندین بار بازنویسی به ثمر رسید.

وی درپاسخ به این سوال که تا کی می‌خواهد آثارش را در جنوب کشور کار کند بیان کرد: لهجه کار کردن من و فایل‌های ذهنی من همه به آن سمت و سو است و تنها ماجرای فیلم‌های من  در آن منطقه رخ می‌دهند.

منیژه حکمت نیز به عنوان پخش‌کننده فیلم گفت: بسیار خوشحالم که در کنار این دوستان هستم، دوستانی که سینمایشان از عمق و لایه‌های متفاوتی تشکیل شده است. سینمای ما این روزها در سطح است و دیدن فیلمی که به مشکلات جوانان آن هم به این شکل می‌پردازد بسیار دیدنی است.

وی ادامه داد: به عنوان کسی که در سینما کار کرده نجابت این گروه را ستایش می‌کنم چرا که اگر این کار را با من می‌کردند فیلم را وسط خیابان برای مردم به نمایش می‌گذاشتم. نمی دانم چرا با این اتفاق خوب باید حقشان خورده شود و در جشنواره فیلم فجر این فیلم حضور نداشته باشد. نمی‌دانم چرا باید بعد از دو سال برای اکران عمومی این همه دست و پا بزند. فیلمی که خود هنر است، چرا باید با مشکلات عدیده برای اکران روبه رو باشد. این فیلم پتانسیل لازم برای فروش خوب را خواهد داشت و امیدوارم که مردم بیایند و از سینمای مستقل حمایت کنند و مدیران سینمایی نیز در این زمینه همراه ما باشند.

فیلم سینمایی "تیک آف"  به کارگردانی احسان عبدی‌پور و با بازی مصطفی زمانی، رضا یزدانی، پگاه آهنگرانی، سوگل قلاتیان درباره فائز، مسیح، آتنا و حمزه است که  روزهای کسالت‌بار و خموده حوالی سی سالگی‌شان را پشت سر می‌گذارند. ورود شیرزاد که پنج سال است زندگی‌اش را روی دریا و درون کشتی می‌گذراند، همراه با یک کشتی فرانسوی، اتفاقی ناخواسته را پیش می‌آورد و ریتم زندگی‌شان را عوض می‌کند.

"تیک آف" از پنج شنبه هفته آینده در 27 سالن سینمایی اکران خود را آغاز می‌کند.

در این نشست طهورا ابولقاسمی (تهیه‌کننده) سوادبه خسروی (نویسنده)، محسن شریفیان(موسیقی)، نیک‌زاد (فیلم بردار)، جهانگیر میرشکاری(صدابردار) هم حضور داشتند و فرهاد اصلانی، همایون ارشادی و نرگس آبیار هم از جمله هنرمندانی بودند که به تماشای این فیلم نشستند.