سرویس سینمایی هنرآنلاین: سرگذشت سه فیلم "خواب تلخ"، "آتشکار" و "آشغال‌های دوست داشتنی" قابلیت آن را دارد که مبنای تحلیل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران در این سال‌ها قرار گیرد. مضمون و ساختار فیلم‌ها قابل بررسی است و شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی کشور در دوره ساخت هر کدام آنها را می‌توان تحلیل کرد و نسبت فیلم‌ها با شرایط یا دیگر فیلم‌ها را سنجید. سیاست‌ها، رویکردها، گفتار و کردار چهار دولتی را که با ماجراهای این فیلم‌ها همزمان شده‌اند و عملکرد کمیسیون‌های فرهنگی نهادهای نظارتی و قانون‌گذاری  غیردولتی بخشی ضروری در این مطالعه است. رفتار نهادهای غیردولتی یا صنفی سینمایی، رویدادها و جشنواره‌های سینمایی، رسانه‌ها و اهل سینما با فیلم‌ها و آنچه بر آنها رفته است و واکنش‌ها و رفتار عومل این سه فیلم و در راس آنان؛ کارگردان را نمی‌توان در این مطالعه ندیده گرفت.

ماجرای سه فیلم محسن امیریوسفی و هر جزیی از سیاست و اجتماع و فرهنگ و اقتصاد که نسبتی با فیلم‌ها دارند یا ندارند با در نظر گرفتن مواردی که گفته شد، فرصتی برای یک مطالعه و پژوهش جامع است. می‌شود مثل حادثه یا فاجعه پلاسکو گزارشی درباره سرگذشت فیلم‌های امیریوسفی تهیه کرد و نقش و سهم هر سیاست، نهاد یا فردی را در آنها تحلیل کرد تا مشخص شود ماجراهایی که بر این فیلم‌ها رفته در دوره‌های دولت‌ها و مجالس گوناگون چه تمایزی داشته است. فیلم‌های امیریوسفی در چند دوره طعم توقیف را چشیده است از دولت هشتم تا یازدهم و از مجلس ششم تا دهم. "خواب تلخ" سال 1382 ساخته شد و تا سال 1394 توقیف بود، "آتشکار" سه سال پس از ساخت در سال 1389 از توقیف درآمد و نمایش داده شد و "آشغال‌های دوست داشتنی" که سال 1391 ساخته شد، هنوز در توقیف است. چهار بار به جشنواره فیلم فجر فرستاده شد و بی‌پاسخ ماند و سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم درباره "آشغال‌های دوست داشتنی" سکوت کرده است. بررسی سرگذشت این سه فیلم به عنوان یک نمونه بیش از هر چیز نبود سیاست و ضوابط مشخص فرهنگی را نشان می‌دهد. امیریوسفی در این سال‌ها با دوست و دشمن مدارا کرده، بارها مطالبه کرده و پاسخ نگرفته است.

قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی فیلمی از عباس اسفندیاری (اسفندیار فیلم خواب تلخ) در شبکه‌های ارتباطی منتشر شد که اسفندیار "خواب تلخ" روی صندلی نشسته بود، پشت سرش کتابخانه بود و می‌گفت: "من عباس اسفندیاری؛ مرده شور "خواب تلخ" هستم، رای می‌دم به فرهنگ، که فرهنگ دست سرهنگ نیفته. خدا همه‌مون را رحمت کند". امیریوسفی از زبان آقا اسفندیار مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرد، حالا در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری "آشغال‌های دوست داشتنی" همچنان توقیف است و معلوم نیست امیریوسفی باز هم مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کند یا نه؟