سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره کن 2017 روز پنجشنبه در یک نشست خبری در پاریس با حضور پی‌یر لسکور رئیس و تی‌یری فرمو مدیر جشنواره معرفی شدند.

از ایران فیلم "لِرد" به کارگردانی محمد رسول‌اف در بخش نوعی نگاه نمایش داده می‌شود. تازه‌ترین ساخته سینمایی رسول‌اف از روی فیلمنامه‌ای نوشته خود او ساخته شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: رضا با دوری جستن از شهر، در مزرعه خود مشغول به کار است. او به همراه خانواده‌اش در دامن طبیعت زندگی آرامی دارد. اداره مزرعه با مشکلاتی روبرو شده است. رضا می‌خواهد این مشکلات را با دوری از زنجیره روابط فاسد محلی پشت سر بگذارد. رضا اخلاقی‌راد، سودابه بیضایی، نسیم ادبی، میثاق زارع و... در "لِرد" بازی می‌کنند.

لرد

صحنه ای از فیلم "لِرد"

"24 فریم" آخرین ساخته زنده‌یاد عباس کیارستمی نیز در امسال در کن روی پرده خواهد رفت. کیارستمی مراحل پایانی این فیلم با نام اصلی "24 فریم قبل و بعد از لومیر" را در دوره‌ درمان در بیمارستان و منزل خود به پایان رساند. این مجموعه بر مبنای 24 فیلم چهار و نیم دقیقه‌ای دقیقه‌ای که کیارستمی در چند سال گذشته کارگردانی کرد، گردآوری شده است. هر فیلم از یک صحنه ثابت بر مبنای پنج نقاشی و 19 عکس تشکیل شده است. برای جان بخشیدن به صحنه از تکنیک‌های پرده آبی استفاده شده است.

همچنین "آن‌ها" ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده، کارگردان ایرانی مقیم آمریکا در بخش نمایش‌های ویژه نمایش داده می‌شود. او در سال 2013 با فیلم کوتاه "سوزن" برنده جایزه سینه‌فونداسیون کن شد.

در همین حال، در بخش مسابقه تازه‌ترین ساخته‌های فیلمسازان معروف چون میشائیل هانکه، آندری زویاگینتسف، سوفیا کوپولا، تاد هینز و... شانس دریافت جایزه نخل طلای این دوره کن را دارند.

میشائیل هانکه با فیلم "پایان خوش" با بازی ژان-لویی ترینتینیان، ایزابل هوپر و متیو کاسوویتس به کن بازمی‌گردد. این فیلم درباره خانواده‌ای در شهر ساحلی کاله در شمال فرانسه است که گرفتار بحران پناهجویان می‌شوند. فیلمساز اتریشی پیش از این با فیلم‌های "روبان سفید" و "عشق" دو بار برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن شده است.

Happy End

میشائیل هانکه و ژان-لویی ترینتینیان در پشت صحنه "پایان خوش"

آندری زویاگینتسف کارگردان روس فیلم جدیدش "بدون عشق" را به کن می‌آورد. او در 2014 با فیلم "لویاتان" در کن برنده جایزه بهترین فیلمنامه شد. وزارت فرهنگ روسیه بعد از موفقیت "لویاتان" گفت دیگر بودجه دولتی به فیلم‌های زویاگینتسف تعلق نمی‌گیرد. از این رو، او فیلمش را به صورت تولید مشترک با آلمان، فرانسه و بلژیک و با حمایت یوروایمیج ساخت.

"فریب‌خورده" تازه‌ترین ساخته سوفیا کوپولا یکی دیگر از رقبای جایزه نخل طلایی است. کالین فارل، نیکول کیدمن، کریستن دانست و ال فانینگ در این فیلم بازی می‌کنند که با اقتباس از رمان تامس کالن ساخته شده است و داستان آن در ویرجینیا در دوران جنگ داخلی آمریکا روی می‌دهد.

فارل در فیلم پرستاره "فریب‌خورده" نقش یک سرباز مجروح "اتحادیه" (نیروهای ایالات شمالی) را بازی می‌کند که حضورش زندگی چند زن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. (دان سیگل در 1971 فیلمی از روی این داستان با بازی کلینت ایستوود ساخت). شرکت فوکس "فریب‌خورده" را 23 ژوئن در آمریکا اکران می‌کند.

The Beguiled

ال فانینگ در صحنه ای از "فریب‌خورده"

"خودکشی باکره‌ها" اولین فیلم بلند داستانی کوپولا در 1999 در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن نمایش داده شد. "ماری آنتوانت" دیگر ساخته او در 2006 یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی بود و "The Bling Ring" در 2013 در بخش نوعی نگاه کن روی پرده رفت.

تاد هینز  با "شگفت‌زده" شانس خود را امتحان می‌کند. فیلم جدید او از روی کتابی نوشته برایان سلزنیک ساخته شده است که رمان "هوگو" نوشته او نیز مبنای تولید فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی شد.

جولین مور و میشل ویلیامز در "شگفت‌زده" بازی می‌کنند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: در سال 1927، یک دهتر جوان ناشنوا فرار می‌کند تا بازیگر زن مورد علاقه خود را ببینید. پنجاه سال بعد، یک پسر جوان از نیویورک می‌گریزد تا پدرش را پیدا کند و با دختر ناشنوا که اکنون زنی سالخورده است، برخورد می‌کند. نقش اصلی فیلم را میلسنت سیموندز بازیگر ناشنوا ایفاء کرده است.

هینز دو سال پیش با فیلم "کارول"، کراوزت را به وجد آورد. او پیش از این فیلم "ولوت گلدماین" را هم در بخش مسابقه کن داشت و "Safe" ساخته او هم در بخش دو هفته کارگردانان به نمایش درآمد.

"کشتن یک گوزن مقدس" تازه‌ترین ساخته یورگوس لانتیموس کارگردان یونانی، با بازی کالین فارل و نیکول کیدمن، یکی دیگر از فیلم‌های بخش مسابقه است. داستان درباره یک جراح ماهر است که پسری پردردسر از خانواده‌ای به هم ریخته را زیر بال و پر خود می‌گیرد.

فارل و لانتیموس پیش از این در فیلم تحسین‌شده "خرچنگ" همکاری کردند که دو سال پیش در کن برنده جایزه داوران بخش مسابقه اصلی شد و سال گذشته نامزد جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بود. "Dogtooth" فیلم دیگر لانتیموس هم سال 2009 در بخش نوعی نگاه کن نمایش داده شد. آلیشیا سیلورستون، بیل کمپ و رافی کاسیدی دیگر بازیگران "کشتن یک گوزن مقدس" هستند.

فاتح آکین کارگردان آلمانی-ترکیه‌ای فیلم "محوشدگی" را به کن می‌آورد. داستان این تریلر در هامبورگ روی می‌دهد. دایان کروگر نقش زنی را بازی می‌کند که بعد از یک بمب‌گذاری که باعث کشته شدن خانواده‌اش می‌شود، به دنبال انتقام است.

"باابهت" به کارگردانی میشل هازاناویسیوس ("هنرمند") درباره رابطه عاشقانه ژان-لوک گدار و آن ویازمسکی همسر دوم اوست. فیلم از روی کتاب خاطرات ویازمسکی ساخته شده است. لویی گارل بازیگر محبوب کن در این فیلم بازی می‌کند.

Okja

صحنه ای از فیلم "اکجا"

"اکجا" به کارگردانی بونگ جون-هو کارگردان کره‌ای، از دیگر فیلم‌های مهم بخش مسابقه است. تیلدا سوئینتن، جیک جیلنهال، پل دانو و لیلی کالینز در این فیلم بازی می‌کند. "اکجا" داستان دختری جوان است که زندگی خود را به خطر می‌اندازد تا بهترین دوستش - یک حیوان بزرگ به نام اکجا - را از چنگال یک شرکت تحقیقاتی چندملیتی با اهداف شیطانی نجات بدهد.

نت‌فلیکس حق پخش فیلم را به عهده دارد و برد پیت از طریق شرکت "پلن بی" یکی از تهیه‌کنندگان آن است. فیلم "مادر" ساخته جون-هو در 2009 در بخش نوعی نگاه جشنواره کن روی پرده رفت.

"تو هیچ‌وقت واقعا اینجا نبودی" به کارگردانی لین رمزی با بازی واکین فینیکس و الساندرو نیولا، یکی دیگر از 18 رقیب جایزه اصلی جشنواره کن امسال است. داستان درباره یک سرباز کهنه‌کار است که زندگی خود را وقف مبارزه با قاچاق انسان کرده است. وقتی عملیات نجات در یک فاحشه‌خانه از کنترل خارج می‌شود، او گیر یک سیاستمدار قدرتمند نیویورکی می‌افتد.

پیش از این سه فیلم دیگر رمزی در جشنواره کن روی پرده رفته است، از جمله "باید درمورد کوین صحبت کنیم" که در 2011 در بخش مسابقه اصلی نمایش داده شد.

"اشباح اسماعیل" به کارگردانی آرنو دپلشان با بازی ماریون کوتیار و لویی گارل فیلم افتتاحیه جشنواره کن امسال است. این فیلم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.

"چگونه در مهمانی‌ها با دختران حرف بزنیم" به کارگردانی جان کامرون میچل نیز در بخش خارج از مسابقه روی پرده می‌رود. نیکول کیدمن و ال فانینگ در این فیلم بازی می‌کنند که از روی داستانی کوتاه نوشته نیل گیمن ساخته شده است. داستان درباره موجودی بیگانه است که در تور کهکشان از گروه جدا می‌شود و با دو ساکن جوان خطرناک‌ترین جای جهان برخورد می‌کند: کرویدون در حومه لندن.

نیکول کیدمن پرکارترین بازیگر این دوره جشنواره کن است. بجز سه فیلم "فریب‌خورده"، "کشتن یک گوزن مقدس" و "چگونه در مهمانی‌ها با دختران حرف بزنیم"، فصل دوم سریال "بالای دریاچه" به کارگردانی جین کمپیون با بازی او هم در جشنواره پخش خواهد شد.

هونگ سانگ-سو کارگردان کره‌ای امسال در کن دو فیلم دارد. "روز بعد" در بخش مسابقه رقابت می‌کند و "دوربین کلر" در بخش نمایش‌های ویژه نمایش داده می‌شود. ایزابل هوپر و کیم مین-هی در فیلم دوم بازی می‌کنند که داستانش درباره یک معلم پاره‌وقت و نویسنده است. سانگ-سو کارگردان فیلم‌هایی چون "الان درست، بعداً غلط" و "خودت و خودت" و این اواخر "تنها در ساحل در شب" است.

"دختر ایپریل" به کارگردانی میشل فرانکو کارگردان مکزیکی در بخش نوعی نگاه رقابت می‌کند. این فیلم درباره تجدید دیدار یک مادر نامتعادل و دو فرزندش است که یکی از آن‌ها باردار است. اما سوارز بازیگر فیلم "خولی‌یتا" آلمودوار نقش ایپریل را بازی می‌کند. فرانکو سال گذشته فیلم "مزمن" با بازی تیم راث را در بخش مسابقه کن داشت.

تی‌یری فرمو گفت فیلم‌های بخش رسمی جشنواره از بین 1930 فیلم ارائه‌شده، انتخاب شدند. به گفته او، امسال 12 کارگردان زن در این بخش حضور دارند که در مقایسه با 9 کارگردان سال پیش، بیشتر است. فرمو همچنین اعلام کرد یک پروژه کوتاه از آلخاندرو گونزالس ایناریتو بخشی از جشنواره خواهد بود و فیلم کوتاه "بیا شنا کن" ساخته کریستن استوارت در کن نمایش داده می‌شود. 

پدرو آلمودوار کارگردان و فیلمنامه‌نویس اسپانیایی ریاست داوران بخش مسابقه اصلی هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده دارد که 17 تا 28 مه برگزار می‌شود. مونیکا بلوچی بازیگر ایتالیایی مجری مراسم افتتاحیه و اختتامیه است.

فهرست فیلم‌های بخش رسمی به این شرح است:

بخش مسابقه

"بدون عشق" (Loveless)، آندری زویاگینتسف

"اوقات خوش" (Good Time)، بنی سفدی و جاش سفدی

"شگفت‌زده" (Wonderstruck)، تاد هینز

"روز بعد" (The Day After)، هونگ سانگ-‌سو

"120 ضربان در دقیقه" (120 Heartbeats Per Minute)، رابین کامپیو

"فریب‌خورده" (The Beguiled)، سوفیا کوپولا

"یک مخلوق دلنشین" (A Gentle Creature)، سرگئی لوزنیتسا

"پایان خوش" (Happy End)، میشائیل هانکه

"محوشدگی" (In the Fade)، فاتح آکین

"قمر مشتری" (Jupiter’s Moon)، کورنل موندروتسو

"کشتن یک گوزن مقدس" (The Killing of a Sacred Deer)، یورگوس لانتیموس

"باابهت" (Redoubtable)، میشل هازاناویسیوس

"داستان‌های مه‌یروویتس" (The Meyerowitz Stories)، نوا بامبک

"اکجا" (Okja)، بونگ جون-هو

"تابندگی" (Radiance)، نائومی کاواسه

"تو هیچ‌وقت واقعا اینجا نبودی" (You Were Never Really Here)، لین رمزی

" L'amant double"َ، فرانسوا اوزون

"رودن" (Rodin)، ژاک دوایون

بخش خارج از مسابقه

"تیغ فناناپذیر" (Blade of the Immortal)، تاکشی میکه

"چگونه در مهمانی‌ها با دختران حرف بزنیم" (How to Talk to Girls at Parties)، جان کامرون میچل

"چهره‌ها، دهکده‌ها" (Visages, Villages)، جی‌آر و آنیس واردا

"اشباح اسماعیل" (Ismael’s Ghosts)، آرنو دپلشان (فیلم افتتاحیه)

بخش نوعی نگاه

"باربارا" (Barbara)، متیو آمالریک (فیلم افتتاحیه)

"عروس صحرا" (The Desert Bride)، سسیلیا آتان و والریا پیواتو

"Jeune Femme"، لئونور سرایی

"لِرد" (Dregs)، محمد رسول‌اف

"ماهیت زمان" (The Nature Of Time)، کریم موسوی

"پیش از آن که ناپدید شویم" (Before We Vanish)، کیوشی کوروساوا

"بیرون" (Out)، گیورگی کریستوف

"دستورعمل" (Directions)، استفان کوماندارف

"غربی" (Western)، والسکا گریزباخ

"دختر ایپریل" (April’s Daughter)، میشل فرانکو

"خوش‌شانس" (Lucky)، سرجو کاستلیتو

"L’atelier"، لورن کانته

"دلبر و سگ‌ها" (Beauty and the Dogs)، کوثر بن هنیه

"صمیمیت" (Closeness)، کانتمیر بالاگوف

"بعد از جنگ" (After The War)، آناریتا زامبرانو

"ویند ریور" (Wind River)، تیلور شریدان

نمایش‌های ویژه

"دوربین کلر" (Claire’s Camera)، هونگ سانگ-سو

"12 Jours"، ریموند دوپاردون

"آن‌ها" (They)، آناهیتا قزوینی‌زاده

"سرزمین موعود" (Promised Land)، یوجین جارکی

"ناپالم" (Napalm)، کلود لانزمان

"شیاطین در بهشت" (Demons In Paradise)، جود راتمن

"افسوس دریا" (Sea Sorrow)، ونسا ردگریو

"یک دنباله ناراحت‌کننده" (An Inconveniant Sequel)، بانی کوهن، جان شنک

نمایش‌های نیمه‌شب

"شرور" (The Villainess)، جونگ بیونگ-گیل

"بی‌رحم" (The Merciless)، بیون سونگ-هیون

"دعای پیش از صبح" (Prayer Before Dawn)، ژان-استفانی سوور

علی افتخاری