سرویس سینمایی هنرآنلاین: کریستیان مونجیو کارگردان رومانیایی ریاست داوران بخش‌های مسابقه سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده دارد که 17 تا 28 مه برگزار می‌شود.

مونجیو در 2013 یکی از داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن به ریاست استیون اسپیلبرگ بود.

مونجیو 48 ساله پا جای پای کارگردانانی چون مارتین اسکورسیزی، عباس کیارستمی، جین کمپیون، هو سیائو سین، جان بورمن، برادران داردن و نائومی کاواسه می‌گذارد که پیش از این رئیس داوران بخش سینه‌فونداسیون و فیلم‌های کوتاه بوده‌اند.

او که یکی از نمایندگان برجسته موج نوی سینمای رومانی است، ارتباطی طولانی و قوی با جشنواره کن دارد. مونجیو در 2007 با دومین فیلم بلند داستانی خود، درام مخوف "چهار ماه، سه هفته و دو روز" با موضوع سقط جنین در دوران کمونیستی، برنده جایزه نخل طلا شد.

او در 2012 نیز فیلم "آن طرف تپه‌ها" را در بخش مسابقه اصلی کن داشت و برای آن جایزه بهترین فیلمنامه را برد. "آن طرف تپه‌ها" درباره دو زن جوان است که می‌کوشند در یک دنیای خصمانه با تکیه بر حمایت هم به راه خود ادامه بدهند.

مونجیو سال پیش فیلم "فارغ‌التحصیل" را در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن داشت و با آن برنده جایزه بهترین کارگردان شد. فیلم او درباره پزشک یک شهر کوچک است که با ناامیدی انتظار دارد تنها دخترش امتحانات خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و بلیت خروج از رومانیِ گرفتار فساد و سازشکاری را پیدا کند.

مونجیو و همکارانش برنده جایزه نخل طلای بهترین فیلم کوتاه جشنواره کن و برندگان سه جایزه بخش سینه‌فونداسیون را انتخاب می‌کنند.

در بخش بخش سینه‌فونداسیون، برنده جایزه اول 15 هزار یورو، برنده جایزه دوم 11.250 هزار یورو و برنده جایزه سوم 7.500 هزار یورو جایزه نقدی دریافت می‌کند. حضور اولین فیلم بلند کارگردان برنده جایزه اول بخش سینه‌فونداسیون در جشنواره کن قطعی است.

بخش سینه‌فونداسیون را ژیل ژاکوب رئیس سابق جشنواره کن در سال 1998 راه‌اندازی کرد. برگزارکنندگان این بخش با هدف کشف فیلمسازان جدید هر سال بین 15 تا 20 فیلم کوتاه و نیمه‌بلند به کارگردانی دانشجویان فیلمسازی از سراسر جهان را انتخاب می‌کنند.   

همان طور که قبلاً اعلام شد پدرو آلمودوار کارگردان و فیلمنامه‌نویس اسپانیایی ریاست داوران بخش مسابقه اصلی هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن را به عهده دارد. مونیکا بلوچی بازیگر ایتالیایی مجری مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره است.