سرویس سینما هنرآنلاین: جایزه اسکار، بی‌شک بزرگ‌ترین اتفاق سینمایی است که جایزه گرفتن در آن برای هر هنرمندی مایه افتخار است، چه حقش باشد و چه نباشد. هر سال علاقه‌مندان، منتقدان و دست اندرکاران سینما به انتظار می‌نشینند تا زمان برگزاری جایزه اسکار فرا رسد. برای هر سینماگری از فیلمبردار گرفته تا بازیگر، گرفتن این جایزه خاطره‌انگیز تعبیر رویاهای‌شان است، رویاهایی که همیشه اتفاق نمی‌افتد. از سال 1929 که اولین مراسم جایزه اسکار برگزار شد تا زمان حاضر، هنوز مهم‌ترین اتفاق سینمایی جهان محسوب می‌شود. در طول این سال‌ها، کارگردانان و بازیگران بزرگی این جایزه مهم را به دست آورده‌اند، بسیاری از بزرگان سینما نیز، به هر دلیلی، سیاسی یا غیرسیاسی، از دریافت آن محروم بوده‌اند، مانند آلفرد هیچکاک افسانه‌ای و استنلی کوبریک بزرگ.

جایزه اسکار نگرفتن برخی از بزرگان سینما،‌ همیشه برای علاقه‌مندان سینما جای سوال داشته،‌ سوالی که هنوز جواب قانع‌کننده‌ای به آن داده نشده. این حقیقتی است انکار نکردنی که جایزه اسکار هم رنگ و بوی سیاسی دارد، اما سلیقه هم نقشی موثر در معرفی برندگان جوایز دارد. جایزه اسکار به فیلم‌هایی تعلق می‌گیرد که در طول یک سال روی پرده رفته‌اند، برای همین اکثر علاقه‌مندان و منتقدان سینما این فیلم‌ها را دیده و با آنها آشنایی دارند. اگر فیلم یا هنرمندی که باید جایزه بگیرد، نگیرد منتقدان و علاقه‌مندان نسبت به این موضوع جبهه گرفته و از خود واکنش نشان می‌دهند. در طول برگزاری جایزه اسکار همواره ملاحظاتی صورت گرفته که اعتراض عده‌ای را برانگیخته، اما  در سال‌های اخیر سیاست بازی‌ها و ملاحظات از حد متعارف بیشتر شده و صدای بسیاری از سینماگران، منتقدان و علاقه‌مندان را در آورده است. یکی از این ملاحظات نادیده گرفتن حق سیاهپوستان است.

این مهم اعتراضات بسیاری را به دنبال داشت، اعتراضاتی که باعث شد ظاهرا نگاه متعادل‌تری نسبت به هنرمندان رنگین‌پوست داشته باشد. کاندید شدن فیلم «لالا لند» برای 14 جایزه اسکار، امری قابل پذیرش نیست، لااقل برای آنانی که سینما را می‌شناسند و این فیلم را دیده‌اند. وقتی فیلمی مانند «بن هور» برای 11 رشته کاندید جایزه اسکار می‌شود، همگان می‌پذیرند، زیرا فیلم شایستگی آن را دارد، اما برای فیلمی چون «لالا لند» قابل قبول نیست. امسال جایزه‌های بهترین بازیگران نقش اول به سفیدپوستان رسید و جایزه بازیگران نقش دوم به سیاهپوستان. این در حالی است که اصلا نمی‌توان کلاس و توانایی بازیگری کیسی افلک را با هنرمند بزرگی چون دنزل واشنگتن مقایسه کرد. بازی عالی این بازیگر قدرتمند در فیلم «حصارها» غیر قابل انکار است،‌ با این وجود جایزه اول را به بازیگری می‌دهند که در فیلم «منچستر کنار دریا» اصلا بازی خاصی را ارائه نمی‌دهد. ویولا دیویس بازیگر سیاهپوست آمریکایی که نقش اول زن را در فیلم «حصارها» داشت، برای بهترین نقش دوم کاندید جایزه اسکار کردند، زیرا تهیه‌کنندگان می‌دانستند با وجود سفیدپوستان جایزه اول به یک سیاهپوست نخواهد رسید! این ناعدالتی را همه می‌بینند و به آن گردن می‌نهند. فیلم جدید مل گیبسون بی‌شک قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر از فیلم‌های دیگر کاندید جایزه اسکار بود، اما اسکاری به مل گیبسون و فیلم «Hacksawridge» تعلق نمی‌گیرد.

در چند سال گذشته نیز چنین اتفاقاتی در مراسم اسکار افتاده بود، اما امسال نمود بیشتری داشت. با توجه به اتفاقات افتاده، باید گفت اسکار، جایزه بزرگی بود که دیگر نیست!