سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برگزارکننده جوایز اسکار در بیانیه‌ای که صبح دوشنبه به وقت ایران منتشر شد، اعلام کرد شرکت حسابرسی پرایس‌واترهاوس‌کوپرز که مسئولیت نظارت بر روند رأی‌گیری جوایز اسکار را به عهده دارد، مسئولیت کامل اشتباه خجالت‌آور را به عهده گرفته است.

این اشتباه زمانی روی داد که یک پاکت اشتباه به وارن بیتی اعطاکننده جایزه پایانی هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار داده شد. بیتی کارت را به فی داناوی داد و او "لا لا لند" را به عنوان برنده اسکار بهترین فیلم اعلام کرد. چند لحظه بعد به تهیه‌کنندگان "مهتاب" اطلاع داده شد که در واقع فیلم آن‌ها برنده بالاترین افتخار مراسم شده است.

به گزارش ورایتی، در بیانیه آکادمی آمده است: ما عمیقاً به خاطر اشتباهاتی که روز گذشته در مراسم اسکار هنگام اعطاء جایزه بخش بهترین فیلم روی داد، متأسفیم. ما از تمام بازیگران و عوامل فیلم "لا لا لند" و "مهتاب" که رویدادی بی‌نظیر برای آن‌ها با این اشتباه به شدت تغییر کرد، عذرخواهی می‌کنیم. ما به متانت فوق‌العاده آن‌ها در این شرایط ادای احترام می‌کنیم و خطاب به همه کسانی که درگیر این اتفاق بودند – اعطاکنندگان جایزه وارن بیتی و فی داناوی، فیلمسازان، و طرفدارانمان که در تمام دنیا شاهد مراسم بودند – می‌گوییم که معذرت می‌خواهیم.

آکادمی در 83 سال گذشته مسئولیت مهم نظارت بر روند رأی‌گیری و صحت نتایج را به شرکت حسابرسی پرایس‌واترهاوس‌کوپرز سپرده است. این شرکت مسئولیت کامل نقض پروتکل‌های مرسوم در مراسم جوایز اسکار را بر عهده گرفت.

PwC روز گذشته سه ساعت بعد از برگزاری مراسم جوایز آکادمی در بیانیه‌ای رسماً به خاطر اشتباه در پایان مراسم امسال عذرخواهی کرد و گفت: ما اکنون در حال تحقیق درباره این مسئله هستیم که چگونه چنین اتفاقی روی داد و عمیقاً به خاطر آن متأسفیم.

پرایس‌واترهاوس‌کوپرز در اقدامی نامعمول در کمتر از 24 ساعت در اقدامی نامعمول، یک بیانیه دیگر منتشر و بار دیگر عذرخواهی کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: برایان کالینان یکی از شرکای PwC به اشتباه پاکت رزرو جایزه بهترین بازیگر زن را بجای پاکت جایزه برنده بهترین فیلم به بیتی و داناوی داد. بعد از وقوع این اشتباه آقای کالینان یا شریکش پروتکل‌های اصلاح اشتباه را به سرعت رعایت نکردند.

کالینان یکی از دو شریک PwC بود که مسئولیت آوردن پاکت‌ها به دالبی تیه‌تر و بعد دادن پاکت هر بخش به اعطاکنندگان جوایز را به عهده داشت. همچنین در بررسی‌های بیشتر مشخص شد کالینان در جریان مراسم نام برنده‌ها را در توئیتر منتشر می‌کرد و چند لحظه پیش از آن که پاکت اشتباه را به بیتی بدهد، عکسی از اما استون، برنده اسکار بهترین بازیگر زن را توئیت کرد.