سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم جوایز اسکار 2017 دوشنبه صبح به وقت ایران در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار شد و جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان به "فروشنده" به کارگردانی اصغر فرهادی از ایران رسید.

این دومین جایزه اسکار فرهادی در بخش فیلم خارجی‌زبان، پنج سال بعد از موفقیت او با فیلم "جدایی نادر از سیمین" در سال 2012 است. او برای "جدایی..." نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی هم شد.

فرهادی در اعتراض به دستور اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در منع سفر شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله ایران، در مراسم اسکار امسال شرکت نکرد، در عوض انوشه انصاری مهندس و فضانورد و فیروز نادری مدیرکل اکتشافات منظومهٔ خورشیدی در ناسا را به نمایندگی از خود برای حضور در این مراسم معرفی کرد.

شرلی مک‌لین بازیگر کهنه‌کار آمریکایی به همراه شارلیز ترون نام "فروشنده" را به عنوان بهترین فیلم خارجی زبان اعلام کردند. انصاری و نادری به نمایندگی از فرهادی این جایزه را دریافت کردند و انصاری بیانیه فرهادی را خواند.

در بیانیه فرهادی آمده است: افتخار بزرگی است که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. دوست دارم از اعضای آکادمی، تهیه‌کنندگان فیلمم و سایر نامزدهای خارجی تشکر کنم. غیبت من به خاطر مردم کشورم و شهروندان شش کشور دیگری است که به خاطر قانون غیرانسانی ممنوعیت سفر به آمریکا مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اند.

انوشه انصاری

تریلر روان‌شناختی "فروشنده" اولین بار ماه مه پیش در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم کن روی پرده رفت و برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر مرد برای شهاب حسینی شد. این فیلم به زندگی زن و شوهری می‌پردازد که در حال بازی در نمایش "مرگ فروشنده" نوشته آرتور میلر با بحران روبرو می‌شوند.

حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، فرید سجادی‌حسینی و مینا ساداتی در "فروشنده" به ایفای نقش می‌پردازند.

"فروشنده" برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان، فیلم‌های "سرزمین مین" ساخته مارتین ساندپیت از دانمارک،   "مردی به نام اوه" به کارگردانی هانس هولم از سوئد، "تانا" ساخته بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا و "تونی اردمان" به کارگردانی مارن آده از آلمان را به عنوان رقیب پیش روی خود داشت.

شش کارگردان فیلم‌هایی که امسال در بخش فیلم خارجی‌زبان شانس دریافت جایزه را داشتند، در بیانیه‌ای مشترک که روز شنبه منتشر شد این جایزه را "نماد اتحاد ملت‌ها و آزادی هنر" توصیف کردند و آن را به "همه مردم، هنرمندان، خبرنگاران و فعالان که برای پرورش اتحاد و درک کار می‌کنند، و کسانی که حامی آزادی بیان و ارزش انسانی هستند" تقدیم کردند.

فرهادی با جایزه‌ای که در اسکار امسال گرفت، بعد از فدریکو فلینی و ویتوریو دسیکا هر یک با چهار فیلم، اینگمار برگمان با سه فیلم، و آکی‌را کوروساوا و رنه کلمان هر یک با دو فیلم، تنها کارگردانی است که در تاریخ جوایز اسکار، بیش از یک فیلم برنده اسکار فیلم خارجی‌زبان را کارگردانی کرده است.

جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان برخلاف دیگر جوایز آکادمی به یک فرد مشخص اعطاء نمی‌شود. هرچند کارگردانِ فیلم برنده جایزه را به نمایندگی از سازندگان فیلم دریافت می‌کند، اما جایزه در مجموع برای کشور معرفی‌کننده در نظر گرفته می‌شود. نام کارگردان روی تندیس بعد از نام کشور و نام فیلم درج می‌شود.

"درباره الی" و "گذشته" دو فیلم دیگر فرهادی هم در سال‌های گذشته نماینده ایران در اسکار بودند، اما نامزد نشدند.