به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛درادامه برنامه نمایش فیلم در بخش نوستالژی برای جای دیگر؛مروری بر فیلم های آلمانی سهراب شهید ثالث،روز دوشنبه نهم اسفندماه ساعت 16 فلیم "درخت بید" محصول سال 1984 به مدت 97 دقیقه و ساعت 18 فیلم " گیرنده ناشناس"محصول سال 1982 به مدت 83 دقیقه به زبان اصلی و با زیر نویس فارسی در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می اید.

همچنین بعد نمایش فیلم جلسه نقد و بررسی فیلم های سهراب شهید ثالث با حضور سعید عقیقی ؛ فیلمنامه نویس ،مدرس ،منتقد و کارگردان سینمایی برگزار می شود.

در "درخت بید" شهیدثالث برای  نمایش زندگی روزمره به همان اندازه‌ی ماجرای قتل و قاتل اهمیت قائل می‌شود. چالش بزرگ فیلم حل این مسأله بوده که چگونه می شود روسیه‌ی قدیم را در آلمان پوشیده از بتن بازسازی کرد. نتیجه این شد که شهیدثالث تصمیم رفت برای پیداکردن بازیگران و لوکیشن ها به اسلواکی برود و فیلم‌برداری را همان‌جا شروع کند.

 اثری شاخص در فیلم‌های شهیدثالث به خاطر فیلم‌برداری و ترکیب حرکات دوربین. ریتم فیلمبرداری براساس کاراکترهای فیلم هماهنگ شده است و از بهترین کارهای رامین مولایی (فیلمبردار اغلب آثار شهیدثالث) به شمار می‌رود.

سهراب شهیدثالث در روزگاری که احساسات ضدّ مهاجرت علیه "کارگران ـ مهمان" (عنوانی که به کارگر مهاجر تُرک می‌گفتند) در آلمان غربی به اوج رسیده، دست به کار ساخت فیلمی عمیقاً  سیاسی و به شدت انتقادی می‌زند. اما بر خلاف بسیاری فیلم‌های سیاسی ـ انتقادی که در حد شعار می‌مانند، وی برای بیان موضوع با فرمی خلاقانه کار را تا انتها  و در یک خط روایی آرام و زیبا جلو می‌برد. روایت "گیرنده ناشناس" همراه با نامه‌های بین زن و شوهر تلخ‌کام و رابطه‌ی زن با یک آرشیتکت ترک مهاجر، بحران رابطه‌ی مرد و زن را از قالب یک مسأله‌ی شخصی و احساسی به یک امر سیاسی در جامعه‌ی آلمان گسترش می‌دهد.

"گیرنده ناشناس" در سال ۱۹۸۳ به همراه "اتوپیا"، فیلم دیگر شهیدثالث، در فستیوال برلین نمایش داده می‌شود. هر دو فیلم یک بازیگر کلیدی دارد: مانفرد زاپاتکا، از بازیگران شاخص آلمان. بر خلاف "اتوپیا زاپکا" نقش یک مرد آلمانی طبقه‌ی متوسط را بازی می‌کند که از موقعیت مالی و اجتماعی خوبی بر خوردار است.

علاقه مندان جهت استفاده از برنامه های سینما تک می توانند به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88941965 تماس حاصل کنند.