سرویس سینمایی هنرآنلاین: شش کارگردان فیلم‌هایی که در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار شانس دریافت جایزه را دارند، در بیانیه‌ای مشترک این جایزه را "نماد اتحاد ملت‌ها و آزادی هنر" توصیف کردند و آن را به "همه مردم، هنرمندان، خبرنگاران و فعالان که برای پرورش اتحاد و درک کار می‌کنند، و کسانی که حامی آزادی بیان و ارزش انسانی هستند" تقدیم کردند.

 اصغر فرهادی که فیلم "فروشنده" به کارگردانی او به نمایندگی از ایران در این بخش رقابت می‌کند، یکی از امضاکنندگان بیانیه است. او در واکنش به دستور اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در منع سفر شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان از جمله، اعلام کرد در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند. روز گذشته اعلام شد انوشه انصاری مهندس و فضانورد و فیروز نادری مدیرکل اکتشافات منظومهٔ خورشیدی در ناسا به نمایندگی از فرهادی در اسکار حضور خواهند داشت.

هانس هولم کارگردان "مردی به نام اوه" از سوئد، بنتلی دین و مارتین باتلر کارگردانان فیلم "تانا" از استرالیا، مارتین ساندپیت کارگردان "سرزمین مین" از دانمارک و مارن آده کارگردان "تونی اردمان" از آلمان، دیگر نامزدهای بخش فیلم خارجی‌زبان هستند که بیانیه مشترک را امضاء کرده‌اند.

مراسم اعطای جوایز هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار می‌شود.

متن کامل سازندگان پنج فیلم نامزد اسکار فیلم خارجی‌زبان به این شرح است:

ما می‌خواهیم از طرف همه نامزدها، مخالفتِ متفق‌القول و مؤکد خود را از فضای تعصب و ملی‌گرایی که امروز - تا حدی در میان مردم و متأسفانه در بین رهبران - در ایالات متحده و خیلی از کشورهای دیگر شاهد هستیم، ابراز کنیم.

ترس حاصل از جدا کردن ما به جنس‌ها، رنگ‌ها، مذاهب و جنسیت‌ها، به عنوان وسیله‌ای برای توجیه خشونت، نه به عنوان هنرمند بلکه به عنوان انسان، چیزهایی را که به آن وابسته هستیم، نابود کرده است: تنوع فرهنگی، فرصت غنی شدن توسط چیزی به ظاهر "خارجی" و این باور که برخوردهای انسانی می‌تواند ما را به چیزی بهتر تغییر بدهد. این دیوارهای تفرقه‌انگیز، مردم را از تجربه چیزی ساده، اما بنیادی بازمی‌دارد: از این کشف که همه ما خیلی متفاوت نیستیم.

پس از خود می‌پرسیم: چه کاری از سینما برمی‌آید؟ هرچند نمی‌خواهیم درباره قدرت فیلم‌ها مبالغه کنیم، اما باور داریم هیچ رسانه دیگری نمی‌تواند نگاهی چنین عمیق به شرایط دیگر آدم‌ها و انتقال احساس ناآشنایی به کنجکاوی، یکدلی و دلسوزی داشته باشد – حتی برای کسانی که به ما گفته شده دشمنانمان هستند.

صرف نظر از اینکه چه کسی یکشنبه شب برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان می‌شود، ما بر این باوریم که هیچ بهترین کشور، بهترین جنس، بهترین مذهب یا بهترین رنگی وجود ندارد. ما می‌خواهیم این جایزه نماد اتحاد ملت‌ها و آزادی هنر باشد.

حقوق بشر چیزی نیست که شما مجبور باشید آن را درخواست کنید. این حقوق به سادگی وجود دارد – برای همه. به همین دلیل، ما این جایزه را به همه مردم، هنرمندان، خبرنگاران و فعالان که برای پرورش اتحاد و درک کار می‌کنند، و کسانی که حامی آزادی بیان و ارزش انسانی هستند، تقدیم می‌کنیم؛ ارزش‌هایی که امروز محافظت از آن‌ها از هر زمان دیگر مهم‌تر است. ما با اهدای اسکار، احترام عمیق و همبستگی خود با آن‌ها را اعلام می‌کنیم.