سرویس سینمایی هنرآنلاین: علی عطشانی کارگردان امسال با فیلم عاشقانه "یادم تو را فراموش" در بخش چشم انداز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر  حضور داشت.

عطشانی درباره فیلم و تغییرات آن پس از اکران به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: با توجه به بازخوردهایی که در جشنواره فیلم فجر دیدم، احساس کردم ریتم فیلم کند است. بنابراین زمان فیلم کوتاه و در بخش تدوین ریتم فیلم متفاوت شد و در صداگذاری نیز تغییراتی انجام شد. در مجموع "یادم تو را فراموش" 15 دقیقه کوتاه شده است.

او در ادامه درباره پروسه شکل گیری قصه این فیلم افزود: پیمان عباسی نویسنده فیلمنامه درباره این ماجرا تحقیق و همه جلسات دادگاه را نیز بررسی کرده بود و بر اساس مستندات، این فیلمنامه نوشته شد. از زمان شکل گیری ایده تا نگارش فیلمنامه چهار ماه طول کشید و یک ماه و نیم هم فیلمبرداری کار زمان برد.

یادم تو را فراموش

کارگردان فیلم "دموکراسی تو روز روشن" در پاسخ به این سوال که آیا در هنگام نگارش فیلمنامه از نظرات ناصر محمدخانی استفاده شده است یا خیر، گفت: ما اصراری نداشتیم آن واقعه را بازسازی کنیم و برداشتی آزاد از این ماجرا بود، اگر قرار بود داستان شهلا جاهد باشد نام واقعی‌اش را می‌گذاشتم. از آنجایی که بین این داستان و زندگی ناصر محمدخانی خیلی تفاوت‌ وجود داشت، ما برای نگارش فیلمنامه به سراغ او نرفتیم و در ساخت‌ هم کاملا متفاوت عمل کردیم. مباحثی مطرح کردیم تا صحه بگذاریم بر اینکه این فیلم براساس آن واقعه شکل نگرفته است و نمی‌خواستیم داستان او باشد، اما قبل از جشنواره خودم به ناصر محمدخانی زنگ زدم و قصد داشتم تا او را برای جشنواره دعوت کنم، ولی پاسخ نداد و  حتی از دوستان مشترک هم که خواستم تا از او دعوت کنند، اما باز هم نپذیرفت.

یادم تو را فراموش

عطشانی درباره بازخوردهایی که از این فیلم در زمان اکران در جشنواره فیلم فجر داشته است، بیان کرد: فیلم به واسطه پایانی که دارد کمی تماشاگر را بهت زده می‌کند و در جشنواره هم من بازخوردهای متفاوتی دیدم. عده‌ای خیلی خوب با فیلم ارتباط برقرار کرده بودند و خیلی‌ها هم پایان بندی برایشان سخت بود، ولی هیچ تماشاگری از سینما بیرون نیامد که بگوید فیلم را دوست نداشتم یا کار بدی بود. بیشتر پایان بندی فیلم همه را درگیر کرده بود و دوست داشتند با این که از موضوع اصلی و پایان آن آگاه بودند اما انتهای فیلم به گونه‌ای دیگر باشد.

وی با اشاره به حضور بین‌المللی فیلم، گفت: حدود یک ماه از حضور بین المللی فیلم در جشنواره‌های خارجی  گذشته و در این مدت نیز توانسته جوایز بسیاری در این زمینه کسب کند و این برای من اهمیت دارد. ما موفق شدیم عنوان بهترین فیلم انجمن فیلمسازان مستقل لندن را از آن خودمان کنیم که یکسری از فیلمسازان مطرح دنیا عضو هیئت داوران این جشنواره‌ هستند و در آمریکا نیز نامزد دریافت بهترین فیلم از جشنواره "ویند" در آمریکا شد، در ادامه نیز عنوان بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره‌ای در کانادا را دریافت کرد. این برای من دلگرمی است و فکر می‌کنم موقعیت خوبی را ایجاد کرده است. اگر در زمان اکران عمومی در کشور اتفاق خاصی رخ ندهد و در زمان مناسبی اکران شود، فکر می‌کنم بتواند در گیشه موفق عمل کند.

یادم تو را فراموش

عطشانی درباره حضور مازیار فلاحی در کسوت بازیگر و تأثیر حضورش در فروش فیلم اظهار کرد: استفاده از خواننده به عنوان بازیگر هم سخت است و هم جذاب، سختی کار این است که به هر حال این دوستان دو فضای متفاوت را تجربه می‌کنند. مازیار فلاحی پیش از این کار نیز تجربه تصویر داشت و خودش نسبت به این مسائل کاملاً آگاه و با هوش است. او خیلی خوب می‌دانست که ما چه می‌خواهیم برای همین بازی او جدای از بازی بازیگران نبود و بیرون نزد. درباره فروش هم به دنبال طرفداران مازیار نبودم، اما خوشحالم که هواداران او باعث دیده شدن فیلم شوند. ضمن این که دلیل انتخاب او برای حضور در این فیلم فقط به این دلیل بود که نوع خواندن مازیار محزون است و من دنبال چنین کسی بودم.

وی تصریح کرد: نوع ترک‌هایی که در فیلمنامه وجود داشت، با جنس خواندن مازیار منطبق بود. دوست داشتم اگر قرار است خواننده‌ای در فیلم بخواند و حضور داشته باشد، با نوع فیلم همخوانی داشته باشد.

این کارگردان در خاتمه درباره فعالیت‌های اخیر خود نیز گفت: فعلاً منتظر سرنوشت اکران فیلم "پارادایس" و " یادم تو را فراموش" هستم" و اگر نتیجه خوبی از اکران این دو فیلم بگیرم روی کار جدید تمرکز می‌کنم.