سرویس استان های هنرآنلاین: طرح "سینما سلام" ایران در حالی از استان فارس کلید خورد که همزمان با حضور حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، سالن سینما و تئاتری در کوی زهرا به نام استاد محمدجواد بخشی زاده نامگذاری شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ابتدای سخنان خود به بیان خاطره ای از این چهره هنری پیشکسوت پرداخت و گفت: نوجوان ١٣ ساله ای بودم که در جشنواره های تئاتری استان حضور پیدا کردم. در این نمایش شخصیت اول نمایش را بازی می کردم و برای آن ماه ها تمرین کردیم. درست یک روز مانده به اجرا در جشنواره به دلیل بیماری راهی بیمارستان شدم و به توصیه پزشکان امکان بازی برایم وجود نداشت. استاد بخشی زاده که داور جشنواره بودند و به عیادتم آمدند و با نیرویی که ایشان به من دادند در جشنواره حاضر شدم و مقام اول را به دست آوردیم.

بهزاد مریدی سپس ادامه داد: تئاتر تنها متعلق به یک گروه و قشر نیست. تئاتر از قصه و داستان پردازی سرچشمه گرفته است. بر اساس تحقیقات از همان داستان های بدوی علاقه انسان به شنیدن باعث ایجاد قصه شد و بر همیناساس، پس زمینه تئاتر ایران به دوران باستان برمی گردد.

وی افزود: تئاتر حماسی هنر مردمانی است که امر خارق العاده را به عشق پیوند می زنند و بزرگداشت بزرگان این هنر تفقد هنرهای ملی است. هنرهایی که در برابر هنرهای مدرن غرب به مغاک رفته است و بازشناسی آن امری ضروری به نظر می رسد.

مدیرکل ارشاد فارس در پایان سخنانش گفت: امروز گرد هم آمدیم تا سپاسمان را از یکی از بزرگان تئاتر و سینما به یادمان بنشینیم؛ کسی که عمر خود را در  راه هنر این سرزمین گذاشت.

بعد از این سخنان رحیم هودی دیگر پیشکسوت تئاتر شیراز پشت تریبون رفت و به سینما و تئاتر سلام کرد.

او گفت: اگر سینما امروز به شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده سلام می کند تئاتر دهه های پیش این سلام را داشته است. عشایر کوچ نشین و روستایی های فقیر به سلام تئاتری های فارس سلام کرده اند و حالا چه زیباست که سینما هم به مردم دور دست ها سلام می کند.

هودی در ادامه به سیستم آموزشی انتقاد کرد و افزود: آموزش امروز به سختی برای بچه ها انجام می شود اما پرورش کم رنگ شده  است؛ چرا که فشار درس و کلاس های تقویتی، مجال هنر را از دانش آموزان گرفته است. این در حالی است که در گذشته در مدارس تئاتر حضور داشت و بخشی زاده ها تئاتر را از مدرسه آغاز کردند. او به واسطه شغلش به تهران می رود و تئاتر لاله زار را می بیند و در دل و روح خود با تئاتر گره می خورد.

این هنرمند پیشکسوت گفت: استاد بخشی زاده تئاتر سپید را در سال ١٣٤٧ ایجاد کرد و هنر را به قهوه خانه اش برد. حالا دیگر تئاتر فقط برای اقشار خاص نبود و بنا، کاسب، قهوه چی و ... در این قهوه خانه نمایش می دیدند.

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی هم در ادامه این آیین گفت: گرچه سینمایی هستم اما عاشق تئاترم. تئاتر ایران بر خلاف غرب، به شکل مردمی شکل گرفته است. از سیاوش خوانی و تعزیه گرفته تا پرده خوانی و نقالی. غرب وقتی در قرن ١٩ تلاش کرد نمایش را به میان مردم ببرد. آنها کار سختی در پیش داشتند چراکه تئاتر تشریفاتی بود و مجلل. غرب در قرن بیستم موفق شد تئاتر را بین مردم ببرد در حالی که تئاتر ما در میان مردم شکل گرفت.

وی افزود: اما امروز از گذشته خود فاصله گرفتیم و فرهنگ و هنر از دل جامعه فاصله گرفته است. امروز باید از استاد بخشی زاده درس گرفت و در فضایی مثل قهوه خانه ایشان، نمایش اجرا کرد تا تئاتر دوباره به قلب جامعه برگردد.

وی با بیان اینکه  باید نهضتی برای احیای فرهنگ و هنر ایجاد شود، بیان کرد: حق شیراز تالار های باشکوه است اما تا زمان ایجاد این تالارها، باید در هر جایی نگارخانه و سالن تئاتر ایجاد شود.

رییس سازمان سینمایی تصریح کرد: مدیران باید تلاش کنند اول خودشان فرهنگی شوند. هیچ فضیلتی نیست که یک مدیر سیاسی بگوید وقت رفتن به نگارخانه و سینما و تئاتر را ندارم.

ایوبی بیان داشت: هنر امروز دیگر یه سرگرمی و تفنن نیست. باید همدیگر را رو در رو و فیزیکی دید که سیتما و تئاتر این هنر را دارد.

وی با اشاره به اینکه جهان غرب به شگفتی به هنر ایران می نگرد، گفت: امروز دنیای غرب عطش دیدن سینمای ایران را دارد. سال گذشته بچه های سینما ٣٧٠ جایزه سینمایی گرفتند و این فضای عمومی جهان را به این سمت می برد که مردمان این کشور هنری و فرهیخته نمی توانند تروریست باشند و اسلامشان اسلام افراطی و سعودی نیست.

رییس سازمان سینمایی اظهار داشت: مدیران باید با هنر آشتی کنند و "سلام سینما"، سلامِ سینما به همه اقشار جامعه است. به همت دکتر مریدی، کمالی سروستانی و سایر دغدغه مندان سینما در شیراز، شرایط خوبی پیدا کرده است و پردیس سینمایی جدیدی هم در غرب شیراز به اکران نوروزی می رسد.

در ادامه از بخشی زاده تقدیر شد و این هنرمند پیشکسوت در سخنانی کوتاه ابراز کرد: من در نوجوانی بنّا بودم اما در تهران کار را  با خانم مهین اسکویی آغاز کردم در حالی که دستم پر از گچ بود. تئاتر سپید با زحمات بسیاری شکل گرفت و هنوز ادامه راه می دهد و بهترنین آرشیو لباس را دارد. ما بین مردن مردم بودیم و در روستاها با نقاره زدن مردم را برای دیدن تئاتر جمع می کردیم. مردم ما عاشق تئاتر و ادبیات کلاسیک خودشان هستند و باید این هنر را دوباره در میان مردم احیا کرد.

در انتهای این آیین، طرح "سلام سینما" رسماً افتتاح شد و مسئول این طرح هم گفت: دیگر هیچ شهری از استان بدون سینما نخواهد بود.

الهه بهرامی