به گزارش هنرآنلاین، علیرضا شجاع‌نوری در پاسخ به اینکه برای اولین بار است که جشنواره‌ای عنوان سخنگو را به شخصی اطلاق می‌کند و این باعث می‌شود که خیلی از مسئولیت‌ها از دوش دبیر برداشته شود و کسی که مسلط به امور باشد می‌تواند این کار را انجام دهد گفت: بله اما کماکان مسئولیت با دبیر جشنواره است و سخنگو کسی است که در مواقع لازم گردش امور در جشنواره را اعلام می‌کند.

علی ضیاء گفت: در سال‌های گذشته بخش بین الملل فجر نتوانسته به جز حضور چند کارگردان درجه 2 و 3 کار دیگری انجام دهد، تا اینکه سال گذشته جشنواره جهانی با تغییراتی که داشت تا حدی توانست رکود بخش بین الملل فجر را جبران کند اما انتظارات را برآورده نکرد. و پرسید: امسال چه تمهیدی برای آن اندیشیده‌اید. شجاع نوری در پاسخ گفت: بی انصافی است اگر بگوییم فقط یکسری کارگردانهای درجه 2 و 3 آمده‌اند، کارگردانان درجه یکی همچون گادفری رجیو که نامزد اسکار بوده یا بروس برسفورد و ... میهمانان فجر بین الملل در ادوار گذشته بوده‌اند.

سخنگوی جشنواره جهانی فیلم فجر با اشاره به این که همچنان این سؤال وجود دارد که چرا جشنواره جهانی از ملی جدا شد؟ یا باید دوباره به هم بپیوندند اینگونه ادامه داد: جشنواره جهانی مانند فرزندی است که تازه از خانواده‌اش جدا شده و باید خانواده جدیدی تشکیل دهد، مانند شاخه‌ای که از یک درخت بزرگ جدا شده و در جایی دیگر قلمه زده شده است. پس ما باید اجازه دهیم رشد کند و بزرگ شود و نمی‌توان انتظار داشت در این یکی دو سال و به همین زودی همانند جشنواره‌هایی مانند لوکارنو از این جشنواره بشنوید. گرچه هم اکنون در دنیای حرفه‌ای سینما در دنیا زیاد درباره جشنواره ما صحبت می‌شود و آوازه آن در بین حرفه‌ای‌ها پیچیده است. این را ما با شرکت در جشنواره‌های مختلف در دنیا دیدیم و شنیدیم. ما می‌خواهیم به سمتی برویم که جشنواره جهانی جایی باشد برای معرفی و کشف استعدادهایی که به آرمان‌های ما در سینما نزدیک هستند.

وی ادامه داد: هدف از جشنواره جهانی، نشان دادن گونه‌ای ازسینمای مستقل است که پیام انسانی دارد و الزاماً به سینمای رایج در دنیا که زیرچرخ دنده‌های سینمای هالیوود و بالیوود له می‌شوند ربطی ندارد. ما اینها را معرفی خواهیم کرد. ما تریبون کسانی خواهیم بود که سینمای پاک و صادقانه را باور دارند. این‌ها فیلمسازان آینده جهان خواهند بود ودر آینده خواهند گفت که چه کسانی از این جشنواره بیرون آمده‌اند، مانند جشنواره کن که در آغاز کار خود معرف خیلی از بزرگان سینمای دنیا از جمله تروفو، فلینی یا در همین اواخر معرف فیلمسازی مثل جیم جارموش بوده است. این‌ها باعث قدرت آن سینما خواهدشد، کاری که ما در جشنواره جهانی درصدد انجام آن هستیم.

شجاع نوری افزود: به عنوان مثال یکی از کارهایی که ما در جشنواره جهانی انجام می‌دهیم دارالفنون یا به‌ اصطلاح استعدادیابی است. ما در این بخش با مدیریت مازیار میری جوانان مستعد از سراسر جهان (که البته فعلاً اولویت ما منطقه خاورمیانه و آسیاست) را شناسایی کرده و پس از ارزیابی این افراد با نمونه فیلم‌هایی که ساخته‌اند آنها را به حضور در جشنواره دعوت می‌کنیم تا بتوانند باشرکت در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی دارالفنون و هم‌صحبتی و برخورد با اساتید و بزرگان سینما همچون سوخوروف، مجید مجیدی یا اصغر فرهادی حرفه‌ای شدن را تجربه کنند و پس از بازگشت به کشورشان متفاوت‌تر از گذشته و با همین ذائقه سینما را ادامه دهند. یا در بخش فیلم یابی هم نگاه ما در انتخاب، به فیلم‌هایی ا‌ست که که نوعی تازگی و طراوت داشته باشند ونگاه انسانی زیربنای آنهاست و فیلم‌هایی که فیلمساز درآن حرفی برای گفتن دارد.

سخنگوی جشنواره جهانی در پاسخ به سوالی درباره رونمایی غیررسمی از پوستر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، درجشنواره برلین گفت: نمی‌توانستیم پوستری که المان اصلی آن، مرحوم عباس‌کیارستمی است دربسته نگاه داریم تا مراسم خاصی برای رونمایی آن ترتیب دهیم.

بازیگر "روز واقعه" درباره بزرگداشت‌هایی که در جشنواره جهانی خواهند داشت اینگونه توضیح داد: امسال اصلی‌ترین بزرگداشت ما مربوط به مرحوم عباس کیارستمی خواهد بود. در همین رابطه تعدادی از بزرگان سینمای جهان که با کیارستمی آشنا بوده‌اند با اصرار و درخواست خودشان به ایران می‌آیند تا در این مراسم شرکت کنند و ادای دینی نسبت به مرحوم کیارستمی داشته باشند. البته ما یک یا دو بزرگداشت دیگر هم خواهیم داشت.

سخنگوی جشنواره جهانی درباره باشگاه هواداران جشنواره که مدیریت آن برعهده شادمهر راستین است گفت: این باشگاه طرفداران جشنواره یا باشگاه جشنواره نام دارد. همه کسانی که به هر نحو می‌خواهند در جشنواره حضور داشته باشند باید با ثبت نام در سایت جشنواره، عضو باشگاه شوند. اگر در طول سال هم رویدادی داشته باشیم اعضای باشگاه از همین طریق مطلع خواهند شد. امید داریم که امسال قریب به 60 هزار ثبت نام در سایت داشته باشیم.

وی درباره مکانیزم فروش بلیت جشنواره اینگونه توضیح داد: دیدن فیلم در جشنواره به این شکل است که باید در باشگاه جشنواره ثبت نام کرده باشید و با داشتن کارت عضویت در باشگاه می‌توانید برای دیدن فیلم‌ها بلیت تهیه کنید. به این طریق حتی زمان پیش فروش هم می‌توانید بلیت‌ها را به تعداد معینی پیش خرید کنید.

شجاع نوری در پاسخ به پرسشی درباره عدم استقبال در روزهای آغازین جشنواره سال گذشته و اینکه چه تدبیری در جشنواره پیش رو برای این مساله اندیشیده ‌شده گفت: سال گذشته روز ماقبل روز آغازین برای اهالی رسانه در نظر گرفته شده بود که رسانه‌ها در آن شرکت کردند و روزهای پس از آن نیز استقبال از جشنواره بسیار خوب بود تا حدی که امسال مجبور به اضافه کردن سالنی برای اکران فیلم‌ها شدیم که به زودی جزییات آن اعلام می‌شود.

شجاع نوری افزود: امیدوارم همه مدیران در بخش‌های مختلف بتوانند جزییات فعالیت‌های هر بخش را تشریح کنند. به عنوان مثال بخش آکادمیک وعلمی جشنواره جهانی در دانشگاه هنر برگزار خواهد شد که دانشجویان درآن مشارکت فعالی خواهند داشت. امیدوارم مدیر این بخش، دکتر شهاب اسفندیاری بتوانند در همین برنامه جزییات این بخش را توضیح دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این فعالیت‌ها و پیشرفت‌های جشنواره جهانی با عوض شدن دبیر از بین خواهد رفت یا خیر، اینگونه توضیح داد: همه کارهایی که ما انجام می‌دهیم بر اساس برنامه ریزی است یعنی تنها بر اساس ذوق یا سلیقه شخصی نیست. به عنوان مثال هم اکنون در بخش انتخاب آثار ما بیش از 90 درصد از فیلم‌ها را انتخاب کردیم و 10 درصد باقی مانده نیز در لیست انتخاب اولیه هستند که اگر فیلم بهتری مثلاً از جشنواره برلین به دست ما نرسد به همان انتخاب‌ها اکتفا می‌کنیم و این تنها به این دلیل است که ما با ایجاد دبیرخانه دائمی، پس از اتمام جشنواره در سال گذشته تمام سینمای دنیا را رصد کردیم.

وی افزود: ما بخشی داریم به عنوان کنترل پروژه با مدیریت آقای صانعی مقدم که بر اساس تقویم جشنواره تمامی امور و پیشرفت آن را را پیگیری و نظارت می‌کنند. یعنی حتی ما باید از خرداد امسال می‌دانستیم که جشنواره سال ۹۶ موفق خواهد بود یا خیر. چون براساس زمانبندی پیش می‌رویم. بنابراین نفر بعدی اگر صادقانه بخواهد جشنواره خوبی داشته باشد قطعاً این اتفاق خواهد افتاد و نیاز به تغییرات اساسی نخواهد داشت چون همه این اتفاق‌ها براساس فکر و مشورت و برنامه ریزی افتاده است.

سخنگوی سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در پایان و در پاسخ به پرسش نجفی مبنی بر اینکه آیا نزدیکی جشنواره جهانی به جشنواره فیلم کن، ضربه‌ای به جهت حضور میهمانان در جشنواره جهانی نخواهد زد، پاسخ داد: خیر سال گذشته که اینگونه نبود و امسال بهتر شده است. چون کسانی که سینمای ایران را بشناسند و بدانند از این دریاچه چه مرواریدهایی به دست می‌آورند، جایش را با چیزی عوض نمی‌کنند.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، ۲۱-۲۸ آوریل ۲۰۱۷ (۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.