سرویس سینمایی هنرآنلاین: یک کمدی اروپایی با موضوع پناهندگان و داستانی عاشقانه، بیشترین شانس را برای دریافت جوایز بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین دارند که تا حد زیادی متأثر از انتقاد به افزایش تعصب و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بود.

در روزهای برگزاری جشنواره، تماشاگران از "وجه دیگر امید" (The Other Side of Hope) اولین فیلم آکی کوریسماکی کارگردان "کالت" فنلاندی بعد از شش سال و "یک زن شگفت‌انگیز" (A Fantastic Woman) ساخته سباستین للیو کارگردان شیلیایی، بسیار استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دو فیلم پیشتاز نظرسنجی نشریه بریتانیایی اسکرین از منتقدان هستند و در میان نقدنویسان دو روزنامه آلمانی تاگس‌اشپیگل و برلینر سایتونگ هم جایگاه خوبی دارند.

هیئت داوران هفت نفره بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست پل ورهوفن ("او" و "غریزه اصلی") و شامل مگی جیلنهال بازیگر آمریکایی، دیه‌گو لونا بازیگر مکزیکی، یولیا ینتش بازیگر آلمانی، وانگ کوانان کارگردان و نویسنده چینی، دورا بوشوشه تهیه‌کننده تونسی و اولافور الیاسون هنرمند ایسلندی، امشب برنده جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای جشنواره فیلم برلین امسال را معرفی می‌کنند.

سال گذشته که مریل استریپ رئیس داوران جشنواره برلین بود، جایزه خرس طلای جشنواره به مستند ایتالیایی "آتش در دریا" رسید که پرتره‌ای درباره بحران پناهندگان در جزیره‌ مدیترانه‌ای لامپدوسا است. این فیلم نامزد اسکار بهترین مستند بلند شده است.

The Other Side of Hope

"وجه دیگر امید"

امسال در رویداد 11 روزه برلیناله که اولین جشنواره سینمایی مهم سال میلادی است، تقریباً 400 فیلم بلند روی پرده رفتند که در میان آن‌ها 18 فیلم برای دریافت جوایز اصلی رقابت می‌کنند.

چهره‌های معروف و فیلمسازان، پشت و جلوی دوربین از ویترین جشنواره برلین برای انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ انتقاد کردند که دستور اجرایی او در مورد منع سفر پناهندگان و مسافران از هفت کشور با اکثریت مسلمان، فعلاً به حالت تعلیق درآمده است.

جیلنهال در مراسم افتتاحیه جشنواره به خبرنگاران گفت: می‌خواهم مردم بدانند که خیلی خیلی از آدم‌ها در کشور من آماده مقاومت هستند.

در میان رقبا، فیلم کوریسماکی به عنوان یک ندای وجدانِ بامزه و تأثیرگذار، به نیابت از صدها هزار فردی که از ترس جنگ و آزار و اذیت در غرب به دنبال پناهگاه هستند، بسیار مورد توجه قرار گرفت. "وجه دیگر امید"  داستان خالد، مهاجر سوری (با بازی شیروان حاجی بازیگر سوری) را روایت می‌کند که برخلاف میل خود از جایی دورافتاده در فنلاند سر درمی‌آورد، مکانی در نگاه اول خصمانه با مردمی کم‌حرف و سرد؛ و بین او و چند آدم عجیب و غریب اهل هلسینکی دوستی دور از ذهنی شکل می‌گیرد.

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف فیلم کوریسماکی را "محشر و از روی طعنه، غم‌انگیز" توصیف کرد. روزنامه آلمانی دی ولت، "وجه دیگر امید" را "یک فیلم کلاسیک و پر از گرمی" نامید.

A Fantastic Woman

"یک زن شگفت‌انگیز" 

"یک زن شگفت‌انگیز" با بازی تماشایی دانیلا وگا بازیگر ترنس‌جندر (تراجنسی) یکی دیگر از فیلم‌های محبوب این دوره جشنواره برلین بود. وگا در فیلم نقش خواننده یک باشگاه شبانه را دارد که بعد از مرگ ناگهانی مردی خیلی مسن‌تر از خودش که عاشق او بود، برای شرکت در مراسم تدفین مرد مبارزه می‌کند.

نشریه بریتانیایی گاردین به "یک زن شگفت‌انگیز" پنج ستاره داد و نوشت وگا می‌تواند اولین بازیگر ترنس‌جندر باشد که یک جایزه مهم بازیگری دریافت می‌کند.

نشریه آمریکایی ورایتی هم نوشت: سباستین للیو شاید پرطنین‌ترین و قابل‌درک‌ترین پرداخت سینمایی از موانع روزمره زندگی یک ترنس‌جندر را بعد از فیلم "پسرها گریه نمی‌کنند" (کیمبرلی پیرس، 1999) ارائه داده است.

ورایتی همچنین اشاره کرد برخلاف "پسرها گریه نمی‌کنند" و فیلم "دختر دانمارکی" – که هر دو در جوایز اسکار موفق بودند – و سریال تحسین‌شده "شفاف"، این بار یک بازیگر ترنس‌جندر در نقش یک ترنس‌جندر ظاهر شده است.    

"شام" (The Dinner) به کارگردانی اورن موورمن که تریلری در مورد اختلافات نژادی و تفاوت‌های طبقاتی در آمریکاست، با وجود داستان خود که با مسائل روز در ارتباط است، کمتر مورد توجه منتقدان قرار گرفت. گاردین از تنها فیلم آمریکایی بخش مسابقه بین‌الملل این دوره جشنواره برلین انتقاد کرد و آن را "یک ملودرام گِل و شُل" نامید و نقش‌آفرینی‌های بازیگران فیلم شامل ریچارد گیر، ربکا هال، لورا لینی، استیو کوگان و کلویی سوینی را "غیرقابل‌هضم" دانست.

The Party

"مهمانی"

فیلم پرستاره "مهمانی" (The Party) با بازی پاتریشیا کلارکسن، کیلیان مورفی، کریستین اسکات تامس، برونو گانتس، تیموتی اسپال، امیلی مورتیمر و... وضعیت بهتری داشت. اسکرین از فیلم طنزآمیز سالی پاتر که به موضوع خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا پرداخته است، به عنوان "یک کمدی چابک" یاد کرد و آن را "لذت‌بخش‌‌ترین فیلم پاتر تاکنون" نامید.

مهمانان جشنواره انیمیشن چینی "روز خوبی داشته باشید" (Have a Nice Day) به کارگردانی لیو جیان را هم دوست داشتند که یک تریلر با موضوع سرقت است و نگاهی سیاسی دارد.

Felicite

"فلیسیته"

اروپای شرقی با "رد پا" (Spoor) به کارگردانی آگنیشکا هولاند فیلمساز لهستانی که یک قصه پریان فمینیستی را به تصویر می‌کشد، "آنا عشق من" (Ana mon amour) ساخته کالین پیتر نتزر کارگردان رومانیایی درباره یک زوج جوان و "بر جسم و روح" (On Body and Soul) ساخته ایلدیکو انیدی کارگردان مجارستانی که داستانی عاشقانه در یک کشتارگاه را روایت می‌کند، نمایشی پرقدرت در جشنواره برلین امسال داشت.

و منتقدان، نقش‌آفرینی‌های مسحورکننده بازیگران زن اصلی فیلم "فلیسیته" (Félicité) به کارگردانی آلن گومیس فیلمساز سنگالی و "تنها در ساحل در شب" (On the Beach at Night Alone) به کارگردانی هونگ سانگ‌سو از کره جنوبی را هم تحسین کردند.

علی افتخاری