سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز چهارشنبه فیلم "بازگشت به مونتاک" (Return to Montauk) ساخته فولکر شلوندورف، کارگردان کهنه‌کار آلمانی در برلیناله به نمایش درآمد. این فیلم سومین فیلم آلمانی است که امسال در بخش مسابقه بین‌الملل شانس دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای را دارد.

"بازگشت به مونتاک" که تولید مشترک آلمان، فرانسه و ایرلند است، از روی رمانی نوشته ماکس فریش ساخته شده و درباره ماکس سورن (با بازی استلان اسکاشگورد)، یک رمان‌نویس است که برای تبلیغ تازه‌ترین کتابش به نیویورک سفر می‌کند، جایی که همسرش کلارا (سوزان وولف) منتظر اوست. کتاب ماکس درباره یک شکست عشقی بزرگ است. ماکس در نیویورک زنی را می‌بیند که 17 سال پیش او را دوست داشت. ربکا (نینا هُوس) که متولد آلمان است، اکنون در این شهر یک وکیل موفق است. هرچند ماکس هیچ‌وقت قصد نداشت یک بار دیگر ربکا ببیند، اما در سفری به مونتاک در لانگ آیند، جایی که زمانی در آن با هم خوش بودند، با او همراه می‌شود.

Return to Montauk

استلان اسکاشگورد و نینا هوس در "بازگشت به مونتاک"

فیلم جدید شلوندورف یک ادای احترام به ماکس فریش است که با او دوستی قدیمی‌‌ دارد. استلان اسکاشگورد با اس‌ام‌اس به فیلمساز 77 ساله اطلاع داد که پیشنهاد او برای بازی در نقش ماکس سورن را می‌پذیرد. او نوشت: فیلم حتی اندازه یک پاپ‌کورن هم نمی‌فروشد، اما دقیقاً همان چیزی است که من می‌خواهم.

وقتی از اسکاشگورد خواسته شد نظرش را درمورد گزینه‌های احتمالی برای بازی در نقش ربکا بگوید، او بلافاصله نینا هوس را انتخاب کرد. هوس همین حالا هم یک جایزه خرس نقره‌ای در خانه‌اش دارد: او در 2007 برای بازی در فیلم "یلا" به کارگردانی کریستیان پتزولد برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره برلین شد.

Return to Montauk Volker Schloendorff

فولکر شلوندورف

فولکر شلوندورف متولد 1939 در ویسبادن است. او در 1956 به فرانسه نقل مکان کرد و در پاریس مشغول تحصیل شد. شلوندورف به عنوان دستیار کارگردان با فیلمسازانی چون لویی مال، ژان-پی‌یر ملویل و آلن رنه کار کرد و در 1966 اولین فیلمش "تورلس جوان" را ساخت که نخستین موفقیت بین‌المللی را برای موج نوی سینمای آلمان رقم زد.

"طبل حلبی" ساخته او که از روی رمان گونتر گراس ساخته شد، در 1979 جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را دریافت کرد و بعد برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هم شد.

شلوندورف پیش از این سه بار با فیلم‌های "آلمان در پاییز" (1978)، "قصه مستخدم" (1990) و "افسانه ریتا" (2000) در بخش مسابقه برلیناله حضور داشته است. "شرف از دست رفته کاتارینا بلوم" (1975)، "دایره فریب" (1981)، "پالمتو" (1997)، "روز نهم" (2004) و "اولژان" (2007) از دیگر ساخته‌های اوست.

خانواده‌ای که با پیامدهای رکود اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند

روز چهارشنبه فیلم "Colo" به کارگردانی ترزا ویاورده فیلمساز پرتغالی در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد. داستان درباره یک پدر، یک مادر و یک دختر پرتغالی است که زندگی آن‌ها تحت تأثیر بحران اقتصادی قرار می‌گیرد.

به گزارش رویترز، کارگردان فیلم در برلین به خبرنگاران گفت بیکاری که در فیلم تصویر شده است، یکی از عوامل افزایش حمایت از چهره‌های پوپولیست مانند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مارین لو پن سیاستمدار راست‌گرای فرانسوی است.

Colo Joao Pedro Vaz_ Alice Albergaria Borges Teresa Villaverde Clara Jost Tomas Gomes

"Colo" که تولید مشترک پرتغال و فرانسه است، یک خانواده پرتغالی ساکن آپارتمانی کوچک را نشان می‌دهد که برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. پدر خانواده، بیکار است و مادر از ساعت‌ها کار کردن در کشوری خسته شده است که در اولین سال‌های این دهه هنوز با پیامدهای رکود اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از آنجا که خانواده نمی‌تواند قبض‌های خود را پرداخت کند، برق خانه قطع می‌شود. آن‌ها مجبورند شمع روشن کنند و برای شارژ کردن گوشی‌های موبایل خود از آپارتمان همسایه استفاده کنند. پدر غذاهایی را می‌خورد که در سطل‌های آشغال پیدا کرده است و دختر حتی پول کرایه اتوبوس مدرسه را ندارد.

Colo

"Colo"

در حالی که شخصیت‌های فیلم با بازی ژواو پدرو واش، آلیس آلبرگاریا بورجیس، دیدگاه‌های سیاسی خود را ابراز نمی‌کنند، کارگردان فیلم گفت آدم‌هایی که در چنین شرایطی قرار دارند ممکن است به راست‌های افراطی گرایش پیدا کنند.

ویاورده به خبرنگاران گفت: با بیکاری و همه این چیزها، مردم گم می‌شوند و سراغ آدم‌هایی مانند دونالد ترامپ یا در اروپا این راست‌گراهای جدید مانند مارین لو پن می‌روند.

او گفت: خیلی کشورها سال‌هاست که دموکراتیک هستند، اما با نهایت شگفتی شاهد بازگشت حزب‌های راست‌گرا در سراسر اروپا هستیم، در حالی که فکر می‌کردیم هیچ‌وقت دیگر شاهد آن‌ها نباشیم.

یک کمدی وحشت

روز چهارشنبه فیلم اسپانیایی "کافه" (The Bar) به کارگردانی الکس دی لا ایگلسیا نیز در بخش خارج از مسابقه برلیناله روی پرده رفت. این فیلم با نشان دادن تیراندازی در یک بار در مادرید، واکنش‌های مردم در مواقع اضطراری را نشان می‌دهد؛ سناریویی که به گواه حملات تروریستی در پاریس و دیگر شهرهای اروپایی، واقعی است.

"کافه" مردی را نشان می‌دهد که هنگام خروج از یک بار، گلوله می‌خورد و به مرد دیگری هم که برای کمک آمده است، شلیک می‌شود.

The Bar

"کافه"

بلانکا سوارز که نقش یکی از مشتریان بار را بازی می‌کند، گفت: وقتی با مرگ روبرو می‌شوید، غرایز اصلی شما رو می‌شود و این فیلم واقعاً درباره بقای همه ما است.

الکس دی لا ایگلسیا کارگردان "بار" – که لحظه‌های طنزآمیز هم دارد – از فیلم خود به عنوان "یک کمدی وحشت" یاد کرد که بازتاب موقعیت مردم در اروپا و دیگر جاهاست.

The Bar Blanca Suarez

بلانکا سوارز

بعد از تیراندازی، مشتریان به این فکر می‌کنند که آیا یک مرد مسلح، همان حوالی روی پشت بام است و آیا قرار است یک تروریست همه آن‌ها را بکشد و این که آیا قرار است این حمله مانند حمله تروریستی به پاریس در 2015 به پایان برسد که در آن 130 نفر کشته شدند. آن‌ها وحشت می‌کنند و با هم رودررو می‌شوند – گاهی اوقات با یک اسلحه – و در همین حال می‌کوشند متوجه شوند قاتل چه کسی است. پلیس اطراف بار را می‌بندد، جنازه یک مرد در دستشویی پیدا می‌شود، بار آتش می‌گیرد و آن‌ها مجبور می‌شوند برای پیدا کردن دارو از مجرای فاضلاب رد شوند.

دی لا ایگلسیا گفت هنگام وقوع حملات تروریستی در نوامبر 2015 در حال کار روی فیلمنامه بود. او گفت: خیلی خشن به ما نزدیک می‌شود. قبلاً حس می‌کردیم در امان هستیم، اما ترس و وحشت همیشه در زندگی هست...

Maudie

نمایش ویژه "مادی"

روز چهارشنبه فیلم "مادی" (Maudie) به کارگردانی اشلینگ والش، تولید مشترک کانادا و ایرلند در بخش ویژه برلیناله نشان داده شد. "مادی" بر مبنای زندگی ماد لوییس (1970-1903) هنرمند نقاش اهل نووا اسکوشا ساخته شده است.

سالی هاوکینز بازیگر بریتانیایی در این فیلم نقش ماد را بازی می‌کند که از کودکی دچار التهاب شدید مفاصل بوده است. او زنی آسیب‌پذیر، اما مصمم است. مردی گوشه‌گیر به نام اورت (با بازی ایتن هاوک)، ماد را به عنوان خدمتکار استخدام می‌کند. چیزی نمی‌گذرد که رابطه‌ای عاشقانه بین آن‌ها شکل می‌گیرد و ماد با کمک اورت وارد دنیای هنر می‌شود.

Maudie Aisling Walsh Sally Hawkins

سالی هاوکینز و اشلینگ والش

مراسم اولین نمایش اروپایی "مادی" در برلیناله با حضور والش و هاوکینز برگزار شد. هاوک در این مراسم حضور نداشت.

شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین 9 تا 19 فوریه (21 بهمن تا 1 اسفند) برگزار می‌شود. پل ورهوفن کارگردان هلندی و سازنده فیلم‌هایی چون "او"، "یادآوری کامل" و "غریزه اصلی" رئیس هیئت ‌داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری