سرویس سینمایی هنرآنلاین: مصطفی تقی‌زاده که قرار بود با اولین ساخته سینمایی‌اش "زرد" به سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیاید، از دور رقابت خارج شد و حالا تهیه کننده این فیلم قصد دارد فیلمش یکی از گزینه‌های اکران نوروزی 96 باشد.

بهرام رادان، ساره بیات، مهرداد صدیقیان، شهرام حقیقت دوست، بهاره کیان افشار، آناهیتا درگاهی، امیرعلی نبویان، علیرضا استادی، متین ستوده، مرتضی تقی زاده، علی صالحی، شهروز دل افکار، رومینا رفیعا، رضا شمس الدین، فرهاد مهدوی، حسین نائینی و حسین مهری از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تقی زاده در این ارتباط به خبرنگار هنرآنلاین گفت:  متقاضی اکران نوروزی هستیم.

وی در پاسخ به این سؤال که فیلم‌هایی که متقاضی اکران نوروزی هستند، فیلم‌هایی هستند که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند و با استقبال خوبی نیز مواجه شدند، آیا در رقابت با این فیلم‌ها در گیشه می‌توانند موفق باشند، بیان کرد: با احترام به تمام فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم فجر بودند، اما فیلم ما کار خودش را می‌کند و قصه خودش را دارد. اینکه "زرد" در جشنواره نبود و آن فیلم‌ها بودند، معیار فروش نیست.

تقی‌زاده درباره تغییر عنوان فیلم که پیش‌ازاین اعلام کرده بود نیز اظهار کرد: احتمال 99 درصد تغییر نمی‌کند، چراکه همه با همین عنوان فیلم را می‌شناسند.

زرد2

وی درباره سایر فعالیت‌های خود گفت: در حال نگارش فیلمنامه ای هستم که مراحل پایانی آن را طی می‌کنم و اگر خدا بخواهد به‌زودی برای ساخت فیلم دوم اقدام خواهم کرد. فضای فیلم اجتماعی است، اما جنس آدم‌های قصه، خط ‌وربط قصه و فضای قصه با فیلم "زرد " کاملاً متفاوت است.

این کارگردان جوان درباره موفقیت فیلم "زرد " در گیشه عنوان کرد: اهالی سینما، رسانه، منتقدین و مدیران سینمایی فیلم‌های جشنواره را دیدند، من هم فیلمم اکران می‌شود. آن‌وقت راحت‌تر می‌توان درباره فیلم قضاوت کرد. هیئت انتخاب هفت نفر بودند و من به نظر آن‌ها احترام گذاشتم، ولی ترجیح می‌دهم یک نظر جمعی و جامع‌تری را برای خودم معیار قرار دهم.

تقی‌زاده درباره دلیل انتخاب نشدن فیلمش در جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: ما متقاضی حضور در جشنواره بودیم. اخباری که می‌رسید نیز این بود که فیلم مورد اقبال هیئت انتخاب قرارگرفته است، اما ناگهان فیلم از بخش رقابتی حذف شد. ابتدا فکر می‌کردم با عدم حضور در جشنواره ناراحت می‌شوم، اما آن‌قدری که فکر می‌کردم این اتفاق نیفتاد. چراکه ما ایمان به کارمان داریم و همه فیلم را دوست داریم. در طی این مدت نمایش‌های خصوصی محدودی داشتیم و از تمام صنوف سینمایی در این نمایش‌ها مهمان داشتیم و همه جزو افراد سرشناس سینما بودند و همه می‌گفتند فیلم خوش ساخت و خوبی شده است. به‌هرحال من به نظر هیئت انتخاب احترام می‌گذارم، چرا که درست یا غلط مناسبات جشنواره را می‌پذیریم و نسبت به آن اقدام می‌کنیم و این نظر قابل‌احترام است. ما هم این نظر را پذیرفتیم؛ درست است اولین فیلم را ساختم اما ده سال مخاطب جدی جشنواره بودم و آنچه در طی این سال‌ها دیدم این است که رفتن و حضور یک فیلم در این فستیوال، حتماً دلیل بر خوب بودن آن نیست و فیلمی هم که انتخاب نشود دلیل بر بد بودنش نیست.

این کارگردان درباره فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره بیان کرد: من در طی این مدت 15 فیلم دیدم، اما توقع داشتم که فیلم‌های درخشانی ببینم ولی فیلم‌های محکم و درستی مثل "ماجرای نیمروز " در جشنواره بسیار کم بود.

زرد

تقی زاده خطاب به محمد حیدری دبیر جشنواره نیز گفت: دبیر محترم جشنواره فیلم فجر روزی که 28 فیلم بخش سودای سیمرغ اعلام شد، در آنتن زنده برنامه "هفت " گفت، ما سبدی چیدیم که از هر سلیقه‌ای در آن یافت می‌شود. به نظر من این حرف ازنظر کارشناسی درست نیست و به این بهانه که از تمام طیف‌ها فیلم داشته باشیم و یک سری فیلم‌های درست و خوب در ژانر خودش را قربانی آن فیلم‌ها کنیم تا این سبد کامل شود و بعد یکسری فیلم دیگر را هم در این بسته بگذاریم، اتفاق خوبی نیست.

وی ادامه داد: هیچ جشنواره‌ای به این شکل فیلم برای بخش مسابقه انتخاب نمی‌کند. دبیر محترم جشنواره گفت بر اساس کیفیت و موضوع، فیلم‌ها را انتخاب کردند و تنها فستیوال مهم ما باید بر اساس کیفیت آثارش را انتخاب کند تا مخاطب جدی سینما که تنها در این زمان به شکل حرفه‌ای حضور دارد، از تولیدات جدید یک‌ساله سینما مطلع ‌شود؛ اما وقتی در جشنواره فیلم‌ها مورد استقبال نیست و همه‌چیز را پس می‌زند، برای سینما این موضوع خوب نیست. اینکه سبدی بگذاریم و از همه نوع فیلمی در آن داشته باشیم روش درستی نیست، این نظریه خیلی تائید شده نیست و به کار سینما نمی‌آید. دبیر جشنواره گفت جشنواره امسال بهتر از پارسال خواهد بود، حال که تمام‌شده است می‌خواهم بدانم آیا هنوزم همین نظر را دارند؟ سال گذشته فیلم‌های خوبی داشتیم و شایسته‌سالاری دیده می‌شد، اما امسال به نظر این‌گونه نبود.