سرویس سینمایی هنرآنلاین: یک فیلم طنزِ پرسروصدایِ بریتانیایی که در دوران رفراندوم درمورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فیلمبرداری شد، روز دوشنبه در جشنواره برلین خیلی از تماشاگران را به خنده انداخت.

سالی پاتر کارگردان بریتانیایی در "مهمانی" (The Party)، فیلم جدید خود از تعدادی بازیگر ستاره استفاده کرده است تا نگاهی به تعبیر خود سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی" به "یک انگلستان از‌هم‌پاشیده" داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کریستین اسکات تامس در این فیلم که کاملاً به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده است، نقش جَنِت، یک نماینده مجلس را بازی می‌کند که تازه وزیر بهداشت شده است. او و همسرش (تیموتی اسپال) یک مهمانی با حضور دوستان نزدیک برپا می‌کنند تا این اتفاق را جشن بگیرند.

دوستان او را گروهی آدم‌های پولدار و با نفوذ در سطح بین‌المللی تشکیل می‌دهند. یکی از آن‌ها اپریل، یک زن آمریکاییِ درشت‌گو (پاتریشیا کلارکسن) است که در لندن زندگی می‌کند. او می‌گوید دوران "سیاست‌های پارلمانی" به پایان رسیده است، با این حال اعتقاد دارد که "وزیر جدید می‌تواند کشور ما را از دست قصابی‌های سودجو نجات بدهد."

دوست آلمانی اپریل (برونو گانتس)، سیستم پزشکی غربی را یک "وودو" (مذهبی مبتنی بر جادوگری که در جزایر هند غربی رواج دارد) می‌داند. یکی دیگر از دوستان، یک بانکدار آشفته ایرلندی (کیلیان مورفی) است که در بدو ورود، پنهانی به توالت می‌رود تا کوکائین بکشد و با اسلحه کمری‌‌اش ور برود که در کت خود پنهان کرده است. در نهایت یک زوج همجنس‌باز با دو دهه اختلاف سنی هم هستند که یکی از آن‌ها (امیلی مورتیمر) در مهمانی اعلام می‌کند باردار است.

هم‌زمان با جلو رفتن فیلم، رازها و دروغ‌ها فاش می‌شود، ازدواج‌ها و زندگی‌ها به هم می‌ریزد و موقعیت‌های کاری، متزلزل می‌شود.

Timothy Spall Bruno Ganz Kristin Scott Thomas Cillian Murphy Sally Potter Patricia Clarkson The Party

از چپ، تیموتی اسپال، برونو گانتس، کریستین اسکات تامس، کیلیان مورفی، سالی پاتر، پاتریشیا کلارکسن

پاتر در نشست مطبوعاتی "مهمانی" که با استقبال گرم روبرو شد، به خبرنگاران گفت نوشتن فیلمنامه را در دوران انتخابات عمومی بریتانیا در 2015 شروع کرد، اما تا هفته قبل و بعد از رأی‌گیری درمورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، فیلم را کلید نزد.

او گفت: از زمانی که نوشتن فیلمنامه را شروع کردم، اوضاع دوقطبی شده است، اما نقطه مرکزی کار این حس بود که مردم ایمان خود را به زندگی سیاسی از دست داده‌اند و حتی قدرت درک حقیقت را ندارند. برای همین است که در این داستان گفتن حقیقت بسیار مهم است؛ همه جور حقیقت‌گویی درمورد زندگی شخصی و زندگی سیاسی.
The Party

"مهمانی"

پاتر در پاسخ به ترکیب بازیگران و عوامل پشت صحنه گفت: مشخص بود مضامین مربوط به بی‌میلی و بی‌اعتمادی به مقامات رسمی، چیزی فراتر از بریتانیاست. می‌خواستم این حس بین‌المللی بودن در هر دو طرف دوربین باشد.

پاتر که بیش از همه برای فیلم‌هایی چون "اورلاندو" و "جینجر و رزا" شهرت دارد، گفت: به تأثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدبینم، اما ناامیدی پاسخ نیست. گاهی اوقات مثبت‌ترین کار ممکن این است که در صورت یک چیز بد نگاه کنی و به آن بخندی.

"مهمانی" یکی از 18 فیلمی است که امسال برای دریافت جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای رقابت می‌کنند. پاتر یکی از چهار کارگردان زن حاضر در بخش مسابقه بین‌الملل است.

"شب‌های روشن" (Bright Nights) به کارگردانی توماس آرسلان کارگردان آلمانی و "آقای لانگ" (Mr. Long) ساخته سابو کارگردان آوانگارد ژاپنی، دیگر فیلم‌هایی بودند که روز دوشنبه در این بخش به نمایش درآمدند.

Georg Friedrich Thomas Arslan Tristan Goebel Bright Nights

توماس آرسلان و بازیگران فیلم "شب‌های روشن"

"شب‌های روشن" درباره میشائل یک مهندس راه و ساختمان است که با دوست دخترش در برلین زندگی می‌کند. او سال‌هاست ارتباط چندانی با لوییس پسر 14 ساله‌اش نداشته است. با این حال، وقتی پدر میشائل از دنیا می‌رود، این دو برای شرکت در مراسم تدفین او که جایی دورافتاده در شمال نروژ برگزار می‌شود، همسفر می‌شوند و...

گئورگ فریدریش، تریستان گوبل در این فیلم بازی می‌کنند که تولید مشترک آلمان و نروژ است.

توماس آرسلان که متولد 1962 است، در 1994 با اولین فیلم بلند خود "صدای موسیقی را کم کن" در بخش پانوراما جشنواره برلین شرکت کرد. او که استاد فیلم داستانی در دانشگاه هنر برلین است، اغلب در برلیناله حضور دارد. آرسلان آخرین بار در 2013 فیلم "طلا" را در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره داشت.

"آقای لانگ" درباره لانگ، یک آدمکش حرفه‌ای است که در یک مأموریت ناموفق در ژاپن زخمی و ناچار به فرار می‌شود. او به یک بخش دورافتاده در شهری کوچک پناه می‌برد و در خانه‌ای زهوار در رفته ساکن می‌شود. او در اینجا برای پسری هشت ساله به نام جون غذاهای ساده درست می‌کند. مادر جون یک معتاد و مانند لانگ تایوانی است. به تدریج خبر دستپخت خوب لانگ در تمام محله می‌پیچد و...

Sabu Mr Long1

سابو و بازیگر فیلم "آقای لانگ"

چن چانگ، شو آئویاگی در "آقای لانگ" بازی می‌کنند. این فیلم تولید مشترک ژاپن، آلمان، هنگ کنگ، چین، و تایوان است.

سابو که متولد 1964 در واکایاما است اولین فیلم خود "Dangan Runner" را در 1997 ساخت که در بخش پانوراما جشنواره برلین روی پرده رفت. فیلم‌های او چند بار در بخش‌های پانوراما و فورم حضور داشته‌اند و جوایزی از جمله جایزه فیپرشی برای فیلم "دوشنبه" (2000) دریافت کرده‌اند. "سفر چاسوکه" به کارگردانی او در 2015 در بخش مسابقه بین‌الملل رقابت کرد.

شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین 9 تا 19 فوریه (21 بهمن تا 1 اسفند) برگزار می‌شود. پل ورهوفن کارگردان هلندی و سازنده فیلم‌هایی چون "او"، "یادآوری کامل" و "غریزه اصلی" رئیس هیئت ‌داوران بخش مسابقه بین‌الملل است.

علی افتخاری