سرویس سینمایی هنرآنلاین: رأی‌گیری برای انتخاب برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار از روز دوشنبه 13 فوریه (25 بهمن) شروع شد و سه‌شنبه 21 فوریه (3 اسفند) به پایان می‌رسد.

امسال در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان، فیلم "فروشنده" ساخته اصغر فرهادی از ایران با فیلم‌های "سرزمین مین" مارتین ساندپیت از دانمارک، "مردی به نام اوه" هانس هولم از سوئد، "تانا" بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا و "تونی اردمان" مارن آده از آلمان رقابت می‌کند.

همزمان با آغاز رأی‌گیری برای انتخاب برندگان اسکار امسال، کریستوفر تَپلی، دبیر بخش جوایز نشریه سینمایی ورایتی، در مطلبی با اشاره به این که پیش‌بینی برندگان تعداد زیادی از بخش‌ها قابل پیش‌بینی است، پنج بخش را که به اعتقاد او رقابت سختی در آن‌ها هست، بررسی کرده است. یکی از این‌ها، بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان است.

نویسنده ورایتی در تحلیل این بخش با استفاده از میان‌تیتر "بهترین فیلم خارجی‌زبان: "مردی به نام اوه" در برابر "فروشنده" در برابر "تونی اردمان"، نوشته است:

"پیش از دستور اجرایی دونالد ترامپ درمورد منع سفر، این‌طور حس می‌شد که راه برای "تونی اردمان" هموار است؛ فیلمی که خیلی‌ها اعتقاد دارند به شکلی ناعادلانه از دریافت نخل طلای جشنواره فیلم کن محروم شد و حال و هوایی مسحورکننده دارد، اما ناگهان فرصتی برای صدور یک بیانیه از سوی اصغر فرهادی فراهم شد که گفت به خاطر دستور اجرایی ترامپ در مراسم اسکار شرکت نمی‌کند. شریل بون آیزاکس رئیس آکادمی هم احتمالاً در ضیافت سالانه نامزدهای اسکار، با این اظهار نظر که "هنر مرز ندارد"، به این مسئله دامن زد. منتقدان هر دو فیلم را تحسین کرده‌اند، اما من در عین حال شنیده‌ام "تونی اردمان" احتمالاً یکی از فیلم‌های خارجی بود که توسط کمیته اجرایی به عنوان یکی از 9 فیلم فهرست کوتاه نامزدهای اسکار بخش فیلم خارجی‌زبان انتخاب شد. (کمیته عمومی بخش فیلم خارجی‌زبان در مرحله اول رأی‌گیری شش فیلم را انتخاب می‌کند و سه فیلم دیگر با انتخاب کمیته اجرایی به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند). در این بین، "مردی به نام اوه" همچنان یک تهدید برای هر دو فیلم است، در حالی که کمتر کسی به آن توجه دارد. "مردی به نام اوه" یک کمدی-درام است که به راحتی با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند؛ چیزی که درست در اتاق سکان کشتی آکادمی قرار دارد و در عین حال در بخش بهترین چهره‌پردازی و مو هم نامزد شده است. (فیلم درباره یک مرد سالخورده مردم‌گریز و غرغرو است که وقتی یک خانواده مهاجر ایرانی با او همسایه می‌شود، زندگی‌اش تغییر می‌کند).

تَپلی همچنین در مطلب خود، رقابت کیسی افلک و دنزل واشنگتن در بخش بهترین بازیگر مرد، "لا لا لند" و "منچستر بای د سی" در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی، "رسیدن" و "هکساو ریج" و "لا لا لند" در بخش بهترین تدوین و "آن سوی سفر ستاره‌ای" و "جوخه انتحاری" در بخش بهترین چهره‌پردازی و مو را سخت می‌داند.

مراسم هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس برگزار می‌شود.