سرویس سینمایی هنرآنلاین: پوران درخشنده کارگردان "زیر سقف دودی" که فیلمش در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ، برنده دو جایزه شد، درباره میزان تأثیرگذاری این فیلم و بازخوردها در جشنواره، به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش فیلم "زیر سقف دودی" قطعاً می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد، چون به موضوعی می‌پردازد که امروز در جامعه ما بسیار دیده می‌شود. من در مدت برگزاری جشنواره در زمان اکران آن بازخوردش را در خانواده‌های مختلف و از قشرهای گوناگون جامعه دیدم و همه می‌گفتند چقدر خوب که روی این موضوع هم کار شده است.

درخشنده که در جشنواره فجر یکی از نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی بود، ادامه داد: قطعاً اگر پنج سال قبل بود در ساخت این فیلم تردید داشتم. دو سال قبل طرحی درباره طلاق قانونی داشتم که چهار بار فیلمنامه آن را با چهار همکار مختلف نوشتم، اما هرچه جلو رفتم احساس کردم که جامعه چند گام از منِ فیلمساز جلوتر است. شرایط جامعه و اتفاقات به شکلی بود که مرا به ساخت این فیلم کشاند، چون من از مردم سفارش می‌گیرم. هیچ‌وقت چیزی را که خودم دوست داشتم، نساختم، بلکه هر چیزی که احساس کردم مردم در جامعه لازم دارند، ساخته‌ام. 90 درصد جامعه ما در طلاق عاطفی هستند و این جنس از طلاق در همه سنین و خانواده‌ها ممکن است رخ دهد.

کارگردان "پرنده کوچک خوشبختی" درباره فیلم بعدی خود و موضوع کار آینده‌اش بیان کرد: فیلم بعدی من بر اساس تحقیقاتی که از قبل داشتم و فایلی که بعد از فیلم "هیس دخترها فریاد نمی‌زنند" باز است درباره پسرها است و این بار می‌خواهم درباره مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها صحبت کنم. زمان شروع کار را نمی‌دانم اما قطعاً درباره این موضوع فیلم خواهم ساخت.

درخشنده که در فیلم جدید خود دو چهره جوان را به سینما معرفی کرده است، درباره حضور بازیگران جوان در آثار سینمایی اظهار کرد: من صد در صد با ورود بازیگران جوان موافقم، چرا که بازیگران حال حاضر روزی بازنشسته می‌شوند و ما نیازمند معرفی نیروهای جوان هستیم. بنابراین وظیفه داریم و باید زحمت بکشیم علاقه‌مندانی را که توانایی بازی دارند، کشف کنیم و این فرصت را به آن‌ها بدهیم تا خودشان را نشان دهند. ما باید تجربیاتمان را در اختیار آن‌ها بگذاریم و اجازه دهیم وارد سینما شوند. ما سینماگران وظیفه داریم نسل دیگری را که به سینما و بازیگری علاقه دارند حمایت کنیم. باید جوان‌هایی که هزینه می‌کنند و به کلاس‌های بازیگری می‌روند، ببینیم و برای بازی انتخاب کنیم. نسل جدید باید بیایند، افت‌وخیز داشته باشند و دیده شوند، مطمئن باشید اگر مسیر را درست انتخاب کرده باشند، می‌مانند، اما اگر بخواهند فقط مشهور شوند، خودشان هم افول می‌کنند.

"زیر سقف دودی" در جشنواره فجر در بخش‌های بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن نقش اول زن (مریلا زارعی)، بهترین صداگذاری، بهترین صدابرداری و بهترین چهره‌پردازی نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود که در نهایت زارعی به طور مشترک با لیلا حاتمی برای "رگ خواب" موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن جشنواره شد و فیلم جایزه بهترین چهره‌پردازی (ایمان امیدواری) را هم از آن خود کرد.