سرویس سینمایی هنرآنلاین: حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در آخرین شب از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برج میلاد در برنامه سینمایی "هفت" در مقابل بهروز افخمی نشست و به سؤالات او و حواشی به وجود آمده درباره داوری‌ها پاسخ گفت.

ایوبی در ابتدای سخنان خود گفت: هیئت داوران هیئت داورانی نیستند که تحت تأثیر ما قرار بگیرند. تهیه‌کنندگان و فیلمسازان برجسته‌ای هستند و فکر می‌کنم بزرگ‌ترین اهانت به آن‌ها این است که گمان کنیم تحت تأثیر ما هستند. همه این افراد از افراد شاخص و برجسته‌ای هستند و امسال جشنواره ملی و باشکوهی داشتیم.

وی ادامه داد: دبیر همان دبیر است، ایوبی عوض نشده است. پس دخالتی صورت نمی‌گیرد. چطور  سال گذشته این دخالت نبوده است؟ رویدادی که برای همه مردم ایران و اهالی سینماست و جشنواره است، نباید از سوی دیگران مورد تخریب قرار گیرد. من اگر به برنامه "هفت" نقدی دارم نقد بر همین مسئله است.

بهروز افخمی در پاسخ به ایوبی اظهار کرد: ما درواقع از روز ششم شروع کنیم. یعنی گفتیم اگر وضع به همین منوال پیش برود باید مورد نقد و واکاوی قرار گیرد.

پیش‌بینی‌های شما درست از آب درنیامده است

ایوبی نیز بیان کرد: من به آقای پورمحمدی می‌خواستم بگویم حقوق شما را ندهد. چون تمام پیش‌بینی‌های شما درست از آب درنیامده است. شما سال گذشته گفتید سینما در حال ورشکستگی است درحالی که امسال بهترین سال سینمایی را داشتیم. شما اگر به من حمله می‌کردید ایرادی نداشت، اما در جایی که احساس کنم سینما در حال لطمه خوردن است ورود می‌کنم. من بخش‌هایی از برنامه شب گذشته شما را در فضای مجازی دیدم و بجای نقد کلان، به نقد مسائل ریز پرداختید.

افخمی در ادامه سخنان رئیس سازمان سینمایی گفت: اما به نظر من شما در واقع تصورات خود را می‌گویید چون به اذعان خود، برنامه‌های ما را ندیده‌اید. بهتر است نظرات سینماگران را در روزهای اخیر ببینیم.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون جشنواره‌ای با این میزان مخالفت داشته‌ایم، گفت: من هم اگر بگویم قبول دارم شما باید بگویید نه. چون تجربه شما در سینما بیشتر است و می‌دانید این میزان اختلاف طبیعی است. وقتی رویکرد "هفت" این است که از ابتدا همه چیز را منفی ببینید، این حرف‌ها طبیعی است. داوری‌ها کاملاً درست است. هرسال این اتفاق می‌افتد. هر کسی خودش گمان می‌کند کارش خوب است، در نهایت از دیدن نتایج شگفت‌زده می‌شود و این در هر جشنواره‌ای طبیعی است.

وی ادامه داد: من می‌خواهم بگویم این جشنواره به طور جد، یکی از بهترین جشنواره‌های 15 سال اخیر بود. درباره فیلم‌ها به نظرم می‌رسد فیلم‌های بسیار خوبی بود. داوران نیز داوران بسیار خوبی بودند. داوری یعنی رأی. طبیعی است برخی را انتخاب می‌کنند و برخی را انتخاب نمی‌کنند.

من به شما و تمام کسانی که این برنامه را می‌بینند اطمینان می‌دهم داوران همه فیلم‌ها را با دقت تمام دیده‌اند. من به شما اطمینان می‌دهم سال 96 سال سینمایی بسیار خوبی داریم. فیلمسازان زن و فیلم اولی بسیاری داریم که شکوفا شده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی اظهار کرد: برخی می‌گویند فیلم‌ها تلخ بودند! فیلم تلخ یعنی چی؟ جشنواره و سینمای ایران در سال اخیر به دغدغه کشور، نظام و مقام معظم رهبری پاسخ مثبت داد. به نظرم باید به سینمای ما جایزه داد. در همین سال که می‌گویند فیلم‌ها تلخ بودند، فیلم "فراری" و "تابستان داغ" به چه زیبایی یک بحران و مسئله اجتماعی را امیدوارانه به تصویر کشیدند. از سوی دیگر ما این میزان فیلم دفاع مقدسی خوب داریم.

ایوبی خطاب به افخمی درباره صحبت‌های شب گذشته‌اش درباره تابعیتی بودن داوران، عنوان کرد: شما داوران را متهم کردید که به دلیل دوتابعیتی و ترس از منافقین به فیلمی رأی نمی‌دهند. این تهمت را چگونه می‌خواهید جبران کنید؟ شما منافقین این انسان‌های حقیر را بسیار بزرگ کردید. این جمله ترسناک است. دیگران می‌شنوند و این بد است. شما با این جمله، کل سینما را می‌ز‌نید. ما باید مراعات کنیم. چه بسیار کسانی که دوتابعیتی هستند، اما دلبستگی به این کشور ندارند.

داورانی که تابعیت دارند چگونه می‌توانند بدون ترس داوری کنند؟

افخمی در پاسخ به ایوبی گفت: شما به گونه‌ای درباره برنامه "هفت" صحبت می‌کنید که گویی ایدئولوژی دارد و برنامه‌ریزی‌شده حرف می‌زند. حال اینکه این‌طور نیست. ما برنامه به برنامه با توجه به مشاهدات تغییر رویکرد داده‌ایم. من سال گذشته از شما به خاطر آن جشنواره خوب تشکر کردم و آن را موفقیت‌آمیز خواندم. اما داورانی که اقامت یا تابعیت دارند چگونه می‌توانند بدون ترس داوری کنند؟ مسئله من این نیست که دوتابعیتی هستند یا خیر. مسئله این است که بسیاری از این داوران در آن سوی مرزها خانه و زندگی و اقامت دارند.

ایوبی در ادامه صحبت‌های افخمی بیان کرد: به نظرم شما خیلی ترسو هستید. ما به هیچ وجه داوران دوتابعیتی نداریم. من اگر بنا باشد به مصلحتی به داوران مسئله‌ای را تذکر دهم، رسماً اعلام می‌کنم. پس ما دخالتی نداریم. وقتی رسانه‌هایی مثل برنامه "هفت" قبل از اعلام آرا فشارهایی به هیئت داوران وارد می‌کند، این بد است.

افخمی با بیان اینکه چنین داوری در طی این سی وپنج سال نداشتیم گفت: بی اعتبارتر از داوری این دوره در تمای این 35 سال نداشته‌ایم. کسی را کاندیدا می‌کنند، کاندیداییش اش را پس می‌گیرند. مرحله انتخاب کاندیدا مرحله تخصصی است و ما می‌توانیم با دیدن آن به قضاوت درباره کار داوران بنشینیم.

قرار نیست کمیته‌ای تشکیل شود

ایوبی در ادامه به بحث عدم تشکیل کمیته‌ای برای داوری اشاره کرد و افزود: اصلاً قرار نیست کمیته‌ای تشکیل شود تا در کار داوری‌ها دخالت کند. بلکه قرار است کمیته‌ای تشکیل شود تا بعد ازجشنواره فیلم فجر این جشنواره را آسیب شناسی کند. من از آقای حیدری خواستم حتماً یکی از داوران را به برنامه شما بیاورند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند.

افخمی در ادامه برنامه "هفت" خطاب به ایوبی گفت: با این ادبیات که شما دارید، من چاره‌ای ندارم جز اینکه از شما بخواهم سال آینده شما باید استعفا دهید، و الان نیز مجدد بگویم که همین الان بنظرم باید استعفا دهید. این نظر منِ ترسوی غیرکارشناس است که نمی‌فهمم دقیقاً چه اتفاقی افتاده و نمی‌فهمم که این اتفاق هر سال رخ داده است. شما از بیخ همه چیز را منکر می‌شوید.

ایوبی در پاسخ به افخمی بیان کرد: استعفای من به خودم و رئیس فهیمم مربوط است. کمیته‌ای قرار است پس از جشنواره تشکیل شود و به همه این انتقادات و اعتراضات رسیدگی کند. خانم درخشنده امروز تماس گرفتند، و بسیار از داوری خوب جشنواره تشکر کردند. حالا اینکه بین صد و خورده‌ای کاندیدا، یک نفر استعفا داد و این‌ها چیزی نیست! بسیار از این اتفاقات رخ داده است. امیدوارم در داخل کشور فضای امید و پرنشاطی داشته باشیم که شاهد رفتن نباشیم. امسال سینمای ایران که محصول این دوره از مدیریت ماست به طور قاطع می گویم تحقق سینمای امید بود. فیلم‌هایی با موضوع تحکیم بنیان خانواده، مهاجرت معکوس، مبارزه با اعتیاد و ... مضامین فیلم‌های امسال بودند. در میان فیلم‌های امسال، "تابستان داغ"، "بدون تاریخ، بدون امضا"، "سد معبر"، "ویلایی‌ها"، "ماجرای نیمروز" و... فیلم‌های شریف و امیدبخشی هستند. آن‌ها که سیمرغ گرفتند نوش جانشان، آن‌ها هم که گرفتند صبوری کنند تا از مردم سیمرغشان را بگیرند.

فیلم‌هایی که شما ساختید کجایش امید دارد؟

مجری برنامه "هفت" در ادامه گفت: جوانه امید را که شما خشکاندید! فیلم‌هایی که شما ساختید کجایش امید دارد؟ مجموع این فیلم‌ها تولید شده، واقعاً امیدوارکننده است؟ این نظریه شما که فیلم‌ها امیدوارکننده و دیدنی است را چه کسی باور می‌کند؟ ما هرچه بگوییم شما می گویید بهترین جشنواره و فیلم‌ها را داشته‌ایم.

ایوبی ادامه داد: سعی کردم سینمای ایران را از سینما گلخانه‌ای و سفارشی دربیاورم و مردمی کنم. این هدف من بود. فیلم‌ها باید برای مردم ساخته شود و آن‌ها قاضی اصلی هستند. من از شما می خوام از "هفت" استعفا دهید!

افخمی نیز گفت: من برعکس شما همیشه آماده استعفا هستم. هر زمان که عذرم را بخواهند می‌روم. اصلاً اگر فروش سال آینده سینمای ایران با افزایش بلیت‌ها به بیش از 200 میلیارد تومان برسد، من استعفا می‌دهم.

پس از این مناظره جنجالی، ایوبی با ابراز امیدواری از فروش خوب فیلم‌ها در سال آینده، برنامه "هفت" را ترک کرد.