سرویس سینمایی هنرآنلاین: پوریا رحیمی سام بازیگر سینما و تئاتر که با فیلم "احتمال باران اسیدی" خوش درخشید، امسال با دو فیلم "کوپال" ساخته کاظم ملایی و "اسرافیل" به کارگردانی آیدا پناهنده در بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

"کوپال" با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و اکنون رحیمی سام منتظر است "اسرافیل" 18 بهمن‌ماه در برج میلاد به نمایش درآید.

او درباره همکاری با کارگردانان فیلم اولی و تجربه این همکاری‌ها به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من دو سال قبل چند فیلم خیلی خوب با کارگردان‌های فیلم اولی داشتم که متأسفانه آن‌طور که باید دیده نشدند و از دور رقابت خارج شدند، اما امسال خوشحالم که فیلم‌های اول این شانس را دارند که در تمام بخش‌ها دیده شوند. تکلیفم از ابتدا با فیلم "کوپال" مشخص بود و علیرغم اینکه در زمان اکران فیلم می‌دیدم برخوردهای دوگانه‌ای با این فیلم خاص، سوژه خاص آن و پردازش خاص‌ترش وجود دارد، اما خوشحالم که قسمتی از سینمای مستقل هنری هستم و حتماً از آن حمایت خواهم کرد. کاظم ملایی را از فیلم‌های کوتاهش می‌شناختم و دوست داشتم او را در فیلم اولش حمایت کنم.

این بازیگر جوان ادامه داد: از کار کردن با فیلم‌اولی‌ها در طی این سال‌ها خرسند و خوشحالم. خانم پناهنده امروز از فیلمسازان موفق ماست سایر دوستان فیلمساز نیز به همین شکل، امروز همه از نسلی نو و پرطراوت می‌آیند. ترجیح می‌دهم قسمتی از سرمایه‌گذاری‌هایم در فیلم اول این دوستان باشد.

رحیمی سام که در فیلم "کوپال" نقشی کوتاه دارد و با لهجه اصفهانی صحبت می‌کند، درباره آن اظهار کرد: اصرار خود کاظم ملایی بود و اصلاً برای لهجه اصفهانی این نقش را نوشته بود. قصه را که خواندم حس کردم برای خودم چالش بزرگی است. البته الان که فیلم را نگاه می‌کنم، ترجیح می‌دادم در آن فشردگی زمان و مشکلاتی که در تولید وجود داشت این کار را انجام نمی‌دادم، اما اصولاً آدمی هستم که از چالش استقبال می‌کنم. ضمن این که ترجیح می‌دهم بعد از فیلم " ناهید" در فیلم تازه‌ای با لهجه شمالی صحبت نکنم.

وی درباره نقش خود در فیلم "اسرافیل" نیز افزود: "اسرافیل" چیزهایی دارد که برای خودم دوست‌داشتنی است. در این فیلم یک گروه بزرگ، خوب و حرفه‌ای حضور دارند و به نظرم قدم رو به جلوتری از "ناهید" است و فکر می‌کنم همه آن را دوست داشته باشند. من خودم این کاراکتر را دوست دارم و تاکنون در سالن‌های مختلف که فیلم را دیدم بازخوردهای خوبی از حضور در این فیلم گرفتم. امیدوارم اینجا در برج میلاد و این سالن بی‌رحم نیز بتوانم بازخوردهای خوبی دریافت کنم.

بازیگر "احتمال باران اسیدی" درباره تفاوت نقش دو فیلم حاضر در جشنواره نیز گفت: خوشحالم که در هر دو فیلم کاراکترهای متفاوتی داشتم که به هم هیچ ارتباطی ندارند. در "اسرافیل" جهان متفاوتی در فیلمنامه وجود دارد و یک شخصیت کاملاً درونی است، ولی در "کوپال" کاملاً متفاوت و متمایز است و یک شخصیت بیرونی و شلوغی دارد. مدت‌زمان حضورم در "اسرافیل" بیشتر و پررنگ‌تر است و قسمتی از گذار خودم است. بعد از " احتمال باران اسیدی" تلاش خودم مبنی بر این است که کمتر از آن فیلم بازی نکنم و "اسرافیل" این ویژگی را دارد.

رحیمی سام در ادامه به حضور در نقش‌های کوتاه و چرایی آن پاسخ داد و افزود: قسمتی از این موضوع جبری است که در سینما وجود دارد. علیرغم اتفاقات خوبی که برایم در یک سال اخیر افتاد و اتفاقاتی که در خانه سینما برای من رخ داد، به نظر می‌رسید نگاه سینما راجع به من تفاوت کرده باشد، اما در این راه یا باید با یکسری از نقش‌ها همراه شد و یا یکسری از فیلم‌ها که دوست نداشته باشی را بپذیری، که تلاش می‌کنم با آن‌ها مقابله کنم و در میان معدود فیلمنامه‌هایی که در طی سال وجود دارد، رسیدن نقش‌های اصلی به بازیگران بدون جنجال و بدون حاشیه مثل من که اهل تبلیغات نیستند به نظر می‌رسد در سینمای ما سخت است.

وی همچنین با بیان این که سینما در آستانه پوست‌اندازی است، درباره جشنواره امسال اظهار کرد: از حیث حضور و ورود جوانان درجه یک به سینما خوشحالم و در این جشنواره به همت دبیر و باقی سیاست‌گذاران و دیده شدن آثار جوانان اتفاق فرخنده و مبارکی است، چون فکر می‌کنم سینمای ما در آستانه پوست‌اندازی عظیم است و پر کردن خلأها و جاهای خالی‌ سینما به دست این جوانان اتفاق می‌افتد و بسیار نسبت به این نسل جوان خوش‌بین هستم.

رحیمی سام در خاتمه به فعالیت‌های اخیر خود اشاره کرد و گفت: همچنان در سینما، تئاتر و تلویزیون به موازات هم پیش می‌روم. یک قرارداد جدید تلویزیونی دارم به نام "نجوا" به کارگردانی سعید شاهسواری و یک تئاتر دارم به اسم "آخرین نامه" که از اواخر بهمن در سالن پالیز اجرای آن شروع می‌شود.