سرویس سینمایی هنرآنلاین: "زوتوپیا" از شرکت والت دیزنی فیچر انیمیشن پیروز بزرگ چهل و چهارمین دوره جوایز سالانه انی شد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، این فیلم در شش بخش شامل بهترین فیلم بلند انیمیشن و بهترین کارگردانی برای بایرون هوارد و ریچ مور جایزه گرفت و در بخش‌های فیلمنامه، طراحی شخصیت، استوری‌بورد و صداپیشگی (جیسن بیتمن) هم برنده شد.

"زوتوپیا" که پنجاه و پنجمین فیلم بلند انیمیشن شرکت دیزنی است در مجموع در 11 بخش شانس دریافت جایزه را داشت.

داستان فیلم در شهر مدرن زوتوپیا روی می‌دهد، جایی که در آن حیوانات از هر محیط زیست در آن زندگی می‌کند، اما وقتی ستوان جودی هاپس از راه می‌رسد متوجه می‌شود کار کردن به‌عنوان اولین خرگوش عضو اداره پلیس در بین حیوانات بزرگ و سرسخت، دشوار است و... جیسن بیتمن در "زوتوپیا" به‌جای نیک حرف می‌زند و جنیفر گودوین صداپیشه جودی است. ایدریس البا، جی. کی. سیمونز، اکتاویا اسپنسر، جنی اسلیت، شکیرا و تامی چونگ دیگر صداپیشه‌های "زوتوپیا" هستند.

انیمیشن استاپ-موشن "کوبو و دو تار" از شرکت لایکا، دیگر فیلم موفق این دوره جوایز جامعه بین‌المللی فیلم انیمیشن (ASIFA) بود که برندگان آن یکشنبه صبح به وقت ایران در مراسمی در رویس هال دانشگاه یوسی‌ال‌ای در لس آنجلس معرفی شدند.

"کوبو و دو تار" در سه بخش انیمیشن شخصیت، تدوین و طراحی صحنه جایزه گرفت. این فیلم در 10 بخش نامزد شده بود.

"موانا" دیگر فیلم دیزنی، جوایز جلوه‌های انیمیشنی و صداپیشگی برای اولی کراوالهو (به طور مشترک با جیسن بیتمن) را از آن خود کرد. "لاکپشت سرخ" از شرکت گیبلی جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن مستقل را گرفت و جایزه بهترین موسیقی به "شازده کوچولو" از نت‌فلیکس رسید.

"زوتوپیا"، "کوبو" و "لاکپشت سرخ" و "زندگی من به عنوان یک کدوسبز" از جی‌کیدز (که نامزد دریافت سه جایزه بود) نامزد اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن هم هستند.

جوایز انی می‌تواند شاخصی برای پیش‌بینی انیمیشن برنده اسکار باشد. برندگان این جایزه و جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن از سال 2001 که آکادمی علوم و هنرهای سینمایی این بخش را راه‌اندازی کرد تا 2006 یکی بودند، اما از آن به بعد اوضاع تغییر کرد. سال 2006 "پایکوبی" جایزه اسکار را برد، اما "ماشین‌ها" برنده جایزه انی شد.

در چند سال اخیر نیز برنده‌های این دو جایزه در مواردی یکی بوده‌اند. سال گذشته "پشت رو" تولید شرکت پیکسار هر دو جایزه را برد. دو سال پیش انیمیشن "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید 2" تولید دریم‌ورکس انیمیشن برنده جایزه انی بهترین فیلم بلند انیمیشن شد، اما اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن به "قهرمان بزرگ 6" تولید دیزنی رسید.

سال 2013 "یخ‌زده" تولید دیزنی هر دو جایزه را از آن خود کرد. سال 2012 "شجاع" تولید دیزنی برنده اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد، در حالی که "رِک-ایت رالف" فیلم پیروز جوایز انی بود. سال 2011 هم "رنگو" هر دو جایزه را برد. سال 2010 "چگونه اژدهای خود را تربیت کنید" دریم‌ورکس انیمیشن جایزه انی را به خانه برد، اما "داستان اسباب‌بازی 3" برنده اسکار شد.

شرکت دیزنی در بخش‌های سینما و تلویزیون در مجموع 10 جایزه گرفت و از این نظر از هر شرکت دیگری موفق‌تر عمل کرد.