سرویس سینمایی هنرآنلاین: هفتمین روز جشنواره فیلم فجر در حالی در سالن رسانه ها شروع شد که فیلم اولش با طلاق عاطفی آغاز شد و فیلم آخرش با جنجال و تنش همراه بود.

اولین فیلمی که روز شنبه در برج میلاد به نمایش درآمد آخرین ساخته پوران درخشنده بود که پس از پنج سال او را بار دیگر به جشنواره کشاند.

"زیر سقف دودی" با بازی مریلا زارعی، فرهاد اصلانی، بهنوش طباطبایی، ابوالفضل میری، آزیتا حاجیان، فریبا متخصص، مریم بوبانی و هوشنگ توکلی همراه بود در باره زندگی زن و شوهری است که دچار طلاق عاطفی شده‌اند و مرد به روابط بیرون از خانه پناه آورده است...

 درخشنده که پس از فیلم "هیس دخترها فریاد نمی‌زنند!" با یک توقف پنج ساله و تحقیق و پژوهش فراوان این فیلم را ساخته است در نشست خبری آن درباره تلخی‌هایی که در جامعه وجود دارد صحبت کرد و بیان کرد که تمام این سختی‌ها را قطعا نمی‌توانسته است در فیلم خود به نمایش بگذارد و اگر قرار بود این تلخی‌ها به نمایش درآیند قطعا مجوز این فیلم صادر نمی شد.

نشست‌ خبری فیلم سینمایی زیر سقف دودی در روز هفتم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد (6)

در ادامه این نشست مریلا زارعی بازیگر این فیلم پس از صحبت درباره سختی‌های بازی در این فیلم گفت: من بازیگر طنازی هستم و در میان جمع دوستان نیز شادو بذله گو هستم. مدت‌هاست که دوست دارم در نقش طنز حضور داشته باشم، اما متاسفانه فیلمنامه خوبی به دستم نرسیده است  و اغلب فیلمنامه ها نیز در حوزه اجتماعی هستند. دلم برای بازی در فیلم طنز تنگ شده است، لطفا فیلمنامه خوب بنویسید.

بیتا فرهی مهمان ویژه نشست این فیلم بود.

دومین فیلمی که در کاخ رسانه به نمایش درآمد فیلم "سارا و آیدا" به کارگردانی مازیار میری بود.

در این فیلم با بازی پگاه آهنگرانی، غزل شاکری، مصطفی زمانی، سعید چنگیزیان و شیرین یزدان بخش، قصه دو دختر روایت می‌شود که یکی به خاطر دیگری از جان خود می‌گذرد و...

در این فیلم بازی متفاوتی از مصطفی زمانی دیده می‌شود. او که در اغلب آثارش با نقش‌های مثبت حضور دارد، در این فیلم کاملا با نقشی منفی و دو وجهی حضور یافته است و می‌شود جنسی دیگر از این بازیگر جوان را در "سارا و آیدا" دید.

نشست‌ خبری فیلم سینمایی سارا و آیدا در روز هفتم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد (3)

در ابتدای نشست خبری این فیلم، مازیار میری که در یکی دو هفته گذشته و در جریان حادثه  پلاسکو اولین اعتراض را به عباس جدیدی عضو شورای شهر و صحبت‌های او داشت گفت: هرچقدر به دنبال بز شاخدار بودیم تا بیاوریم نیافتیم، هر چه گشتیم گفتند اعضای شورای شهر آنقدر فعال شدند که دیگر شاخی وجود ندارد. ما می‌خواستیم کمپین بز شاخدار را راه بیاندازیم.

او در ادامه درباره پشت در ماندن بهزاد فراهانی و عدم راه دادن وی به داخل سالن  در روزهای اول نیز گفت و نسبت به این موضوع نیز اعتراض کرد.

همایون اسعدیان مجری طرح این فیلم نیز طی سخنانی گفت: حضور در اینجا بسیار خوفناک و ترسناک است و من از یک سال پیش نسبت به حضور در اینجا استرس داشتم.

او بیان کرد: با وجود اینکه بارها از ما خواستند تا پایان بندی فیلم را تغییر دهیم اما ما نپذیرفتیم و خواستیم در جامعه‌ای که ناامیدی در آن موج می‌زند امید را تزریق کنیم، ما سرمان را بالا نگه می‌داریم چرا که فیلممان آبرومند است.

اما سومین فیلمی که در روز هفتم در  برج میلاد به نمایش درآمد، "سد معبر" ساخته محسن قرایی بود که در آن حامد بهداد، باران کوثری، محسن کیایی و نگار عابدی به ایفای نقش پرداختند.

نشست‌ خبری فیلم سینمایی سد معبر در روز هفتم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد (7)

قصه این فیلم درباره ماموران سد معبر شهرداری است و اتفاقاتی که پیرامون قصه اصلی این فیلم رخ می‌دهد.

وزیر دادگستری و خانواده اشراقی (نوه‌های امام ره)  از جمله مهمانانی بودند که برای تماشای این فیلم به برج  میلاد امده بودند.

محمود گبرلو نیز قبل از شروع این نشست پرده از راز دوربینی که روی میز عوامل در نشست خبری فیلم" ماه گرفتگی" کار گذاشته شده بود برداشت و گفت: این دوربین متعلق به کیست که در سایت‌های مختلف داستان درست کرده است؟ خبرنگار "آپارات" گفت: این فیلم مربوط به سایت ما است.

گبرلو نیز بیان کرد: امروز یکی از خبرنگاران با من تماس گرفته بود و می‌گفت جریان نشست امنیتی که داشته‌اید چه بوده است؟ به هر حال دوربین شما برای ما داستان درست کرده‌ است.

و اما آخرین فیلمی که در شب هفتم حاشیه‌های روز را تقریبا کامل کرد و تا نیمی از شب ادامه یافت مربوط به ساخته مسعود کیمیایی بود.

"قاتل اهلی" که از ابتدای ساخت آن بسیار فیلم پرحاشیه‌ای بود و کیمیایی و منصور لشگری قوچانی تهیه کننده کار بسیار بر سر ساخت فیلم تنش داشتند، در نشست مطبوعاتی بعد از نمایش فیلم این تنش را به اوج رساندند.

نشست‌ خبری فیلم سینمایی قاتل اهلی در روز هفتم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در مرکز همایش های برج میلاد (9)

"قاتل اهلی" که از ابتدا برسر ساخت آن حواشی بوجود آمده بود، پیش از جشنواره با نامه نگاری‌های مسعود کیمیایی به رئیس سازمان سینمایی مبنی بر عدم پذیرش نسخه کامل شده این فیلم ادامه یافت و پس از آن با تشکیل شورای حکمیت حکم بر این شد تا تهیه کننده ابزار کار را فراهم کند تا کیمیایی بتواند فیلم خود را کامل در اختیار جشنواره قرار دهد.

این همه ماجرا نبود و پس از اینکه لشگری قوچانی این کار را پذیرفت و انجام داد، شروع به نامه نگاری‌های سایرین از جمله جواد طوسی و پرویز پرستویی رسید که برای کیمیایی نامه نوشتند و کیمیایی نیز البته این نامه‌های رسانه‌ای شده را بی پاسخ نگذاشت و او نیز نامه‌هایی تندتر نوشت.

نشست خبری فیلم "قاتل اهلی" با کل کل و تکه پراکنی‌های خانواده کیمیایی به تهیه کننده ادامه یافت و گاه نیز این کل کل‌ها بی پاسخ نمی‌ماند.

در بخشی از این نشست قوچانی در ادامه صحبت‌های پولاد کیمیایی که اعتراض می کرد گفت: پولاد جان شما سکوت کن. پولاد کیمیایی هم در پاسخ به او گفت: من همه جا سکوت کرده ام. اگر حرفی دارید اینجا بزنید.

قوچانی در پاسخ به پولاد کیمیایی گفت: یکی از نکاتی که من همواره می خواهم رعایت شود قانون است. اگر قرار است کسی قضاوت کند قوه قضاییه و خانه سینما است. به هر حال فیلمنامه موجود است. اگر این فیلم به نتیجه نرسد من از سینما حذف می شوم، من تهیه کننده بخش خصوصی هستم، من با این شرایط فیلم می سازم اگر هر حاشیه ای به فیلم من لطمه بزند از این کار جلوگیری می کنم.

در ادامه محمود گبرلو رو به فریدون جیرانی که در این نشست حضور داشت کرد و  گفت شما تاریخ شفاهی سینمای ایران هستید، به نظر شما دراین باره چه باید کرد؟ او نیز با ابراز تاسف از این اتفاق بیان کرد: من متاسفم که این اتفاق افتاده و برای حمایت از کیمیایی آمدهام. آقای کیمیایی مولف این اثر است. من از نامه پرستویی متاسفم. امروز که نامه مهرجویی را خواندم گریه ام گرفت. من وارد بحث نمی شوم و به احترام کیمیایی تعظیم می کنم. او سپس به نشانه اعتراض جلسه را ترک کرد.

در پایان این جلسه گبرلو می خواست قوچانی و کیمیایی را آشتی بدهد که آن دو رضایت ندادند. سپس از میان جمع علی علایی از منتقدان سینما برخاست و گفت باید پای کیمیایی را بوسید. او که قصد داشت در این باره صحبت کند، با دخالت  گبرلو  مواجه شد.