سرویس سینمایی هنرآنلاین: اولین نمایش فیلم "دعوتنامه" به کارگردانی مهرداد فرید در جشنواره فیلم فجر با انتقادات تعدادی از اهالی رسانه و منتقدان در برج میلاد مواجه شد.

فرید در گفت‌وگو با خبرنگار درباره مراحل دریافت مجوز و بازخوردهای فیلمش گفت: خوشبختانه فیلم در مرحله اخذ مجوز برای نمایش در وزارت ارشاد مشکل خاصی نداشت و بدون ممیزی به نمایش درآمد. واکنش‌ها نیز بسیار متفاوت بودند. عده‌ای خوششان آمد و عده‌ای هم ناراحت شدند و این سنت ویژه و همیشگی نمایش فیلم در سینمای رسانه‌ها است. معمولاً فیلم‌ها با بازخوردهای متفاوتی مواجه می‌شوند که طبیعی است. قاعدتاً همان‌طور که واکنش‌های منفی نباید ما را ناراحت کند، واکنش‌های مثبت نیز نباید ما را به وجد بیاورد. به هر حال جشنواره بستری است برای فیلم دیدن و گپ زدن، تبادل‌نظر کردن و انرژی گرفتن برای فیلم‌های بعدی.

فرید در ادامه درباره ایده فیلم "دعوتنامه" گفت: خودم فکر می‌کردم فیلمسازی که با پیش‌زمینه مذهبی فیلم می‌سازد با واکنش منفی تماشاگران مواجه می‌شود. به عبارتی این کار قدم زدن روی لبه تیغ بود و از پیش می‌دانستم برخی از بخش‌ها شرایط طبیعی ندارد و ممکن است قربانی چنین سوژه‌ای بشویم، اما تلاش کردیم از لبه تیغ عبور کنیم. بنابراین امیدوارم در اکران عمومی مخاطب عام از آن لذت ببرد و آنچه را که می‌خواستیم منتقل کنیم.

وی درباره موضوع و داستان "دعوتنامه" بیان کرد: این فیلم با واقع‌بینی مسائل اجتماعی روز ایران را مرور می‌کند و بیشتر نگاهش به طبقه محروم جامعه است. فیلم در عین حال درون‌مایه مذهبی هم دارد و به طور کلی در شهر مشهد می‌گذرد. داستان درباره جیب‌بری است که با زدن جیب زائران در حرم امام رضا (ع) داستانک‌های جدیدی را رقم می‌زند.

کارگردان "بی‌تابی بیتا" درباره داستانک‌وار بودن و اپیزودیک کار کردن این فیلم عنوان کرد: فکر می‌کنم فیلم جذاب و پرکششی ساخته‌ام که می‌تواند مورد پسند قرار بگیرد. یکی از دلایل این جذابیت، داستان‌گویی آن است و همچنین ترکیب بازیگران جوانی که در کنار چند چهره قدیمی همچون حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، و شقایق فراهانی معرفی شده‌اند و در نهایت یک پیکره واحدی را تشکیل دادند. طبیعت این قصه اقتضایش این بود که اپیزودیک کار شود، چرا که زوار امام رضا (ع) که به زیارت می‌روند معمولاً آدم‌هایی هستند که مشکلاتی دارند و نقص و نیازی در زندگی‌شان وجود دارد و آدم‌های بی مشکل کمتر به آن سمت می‌روند. طبیعی است که در چنین بستری می‌توانید مسائل مختلف را بگنجانید، بدون این که ایراد داستانی پیدا کند. نخ تسبیح این مشکلات به نظرم وجود شخصیتی است که ما هیچ‌وقت در قصه او را نمی‌بینیم، اما می‌توانیم حسش کنیم و او هم کسی نیست جز امام رضا (ع). آنچه محوریت قصه بود تقدیر این آدم‌هاست که به گونه‌ای رقم خورد که کنار یکدیگر قرار بگیرند. منطق روایتی و قصه فیلم از این زاویه به نظر من بدون اشکال است.

فرید درباره انتخاب بازیگران این فیلم و تفاوتی که بین بازی بازیگران جوان و بازیگران پیشکسوت دیده می‌شود، گفت: درباره این فیلم هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید یکی قوی‌تر بازی کرده و دیگری ضعیف‌تر. خوشبختانه بازی‌ها یک دست شده است، به نظرم بازیگران قدیمی‌تر نیز متفاوت حاضر شده‌اند و نقش‌هایشان شباهتی با کارهای قبلی‌شان ندارد و شخصیت جدیدی را به نمایش می‌گذارند.

 

وی در ادامه درباره فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره عنوان کرد: به نظرم "خانه" فیلم خوبی است و ایده و اجرای خوبی داشت و بازیگران منطقه‌ای و بومی به خوبی در این فیلم درخشیدند.

فرید در ادامه درباره سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: این جشنواره با جشنواره‌های قبلی فرقی ندارد و با جشنواره‌های بعدی نیز فرقی نخواهد داشت. ما معمولاً در هر جشنواره یک یا دو فیلم خیلی خوب داریم، باقی متوسط و معمولی هستند و البته یک یا دو فیلم خیلی بد. این اتفاق امسال هم می‌افتد و در سال‌های آینده نیز همین‌گونه خواهد بود و در سایر کشورها نیز تقریباً همین‌گونه است، اما فرصتی است برای اینکه اهل سینما و سینماگران دور هم جمع شوند و اوقات خوشی را با هم سپری کنند، این یک فرصت خوب است برای فیلم دیدن و تبادل نظر کردن.

"دعوتنامه" 16 بهمن‌ماه در پردیس ملت، کاخ مردمی جشنواره به نمایش درمی‌آید. در این فیلم حمیدرضا آذرنگ، میترا حجار، شقایق فراهانی، شهاب شادابی، بهزاد جعفری، سامان صفاری، منظر لشگری، مسعود شریف، با معرفی غزل فرید و سحر کریمی به ایفای نقش می‌پردازند.