به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای برنامه، سید بشیر حسینی دیدگاه خود را درباره فضای امسال جشنواره فجر بیان کرد و گفت: پرده سینما پرده کبیر است و نمایش اتفاقات حقیر روی آن کاریکاتور جلوه می‌کند، تا وقتی در فضای گوشی تلفن همراه محدودیم و روی پرده کوچک تلویزیون گوشی نگاه می‌کنیم اگر بخواهیم پرده و گوشی و تلویزیون و... را با هم پیوند بزنیم آن موقع خیلی از ایرادها خوب دیده نمی‌شود. سطح توقع مخاطب امروزی بین‌المللی است و به شدت دنبال ریتم تند می‌گردد. آمریکا هرسال با این همه سرمایه و تبلیغات و پروپاگاندا چندین فیلم خوب عرضه می‌کند؟ سینمای هند چطور؟ ما از سینمای وطنی توقعات عجیبی داریم و واقع‌بین نیستیم.

وی در خصوص فیلم‌ اولی‌های اکران‌شده در روز قبل اظهارنظر کرد و گفت: اینکه دلمان بخواهد کار خوبی کنیم با اینکه واقعاً کار خوبی کنیم دو مقوله متفاوت است، هنر صنعت سختی است و کار اول سیاه مشق کارگردان است و اگر اتفاق خیلی خاص و ویژه‌ای بیفتد باید آن را پدیده دانست اما لااقل دیروز اینطور نبود. "ایتالیا ایتالیا" همانطور که اسمش آدم را یاد شعار می‌اندازد ساختارش هم همین فضا را داشت و همان کلیپ‌های وسطش جدی‌ترین اتفاق آن است، چقدر اتفاق فیلم می‌توانست زیباتر باشد اگر آن سرّ فاش نمی‌شد و اتفاق بزرگی را برای فیلمی که تلاش کرده فانتزی باشد رقم می‌زد.

مصطفی سلطانی فیلم اول خود "چراغ‌های ناتمام" را راضی کننده دانست و بیان داشت: کل کار ریسک داشت، من سالهاست در سینما کار می‌کنم و دستیاری و برنامه‌ریزی کردم و مدیرتولید و مجری‌ طرح بودم و تا به حال فیلمسازی را ندیدم که نگوید ای کاش، چون همیشه از یک عدد بالاتر وجود دارد و به انتهای آن عدد نمی‌توان رسید. کار با تمام بضاعت و توان مالی ساخته شد و فکر می‌کنم کارم موفق بوده است و امروز هم اولین نمایش فیلمم بود.

"ایتالیا ایتالیا" نتوانست آنطور که باید از منطق درام استفاده کند

کسری ولایی دیدگاه خود را درباره فیلم‌های دیروز بیان کرد و گفت: آنچه در مورد فیلم‌های دیروز به نظرم آمد این است که فیلمسازان ایرانی خوشبختانه با فضای سینمایی جهان آشنا می‌شوند و از آن الهام می‌گیرند، مثلاً "ایتالیا ایتالیا" پر از ارجاعات سینمایی و موسیقی و سکانس‌های مونتاژ بود ولی نتوانست آنطور که باید از منطق درامش استفاده کند. "خانه دیگری" اثر خوب و استانداری است و داستانش را تعریف می‌کند اما دچار معضلی هست که از فیلم‌هایی که در مورد طبقه پایین ساخته شده الهام گرفته ولی اخلاق در آن شکل نمی‌گیرد.

وی در تحلیل دلیل بی‌اهمیتی رسانه‌ها و افراد به روزهای اول و آخر جشنواره فجر و راه‌حل این مسأله بیان داشت: باید از چند بُعد دید، اینکه چرا روز اول و آخر جشنواره سرد است به فرهنگ ما برمی‌گردد و جشنواره‌ای که از دل فرهنگ ما درآمده نمی‌تواند شکل دیگری داشته باشد. ضمن اینکه خود جشنواره فجر یک پدیده فرانکنشتاینی است و الگوی منسجمی ندارد، هم می‌خواهد اسکار باشد، هم کن باشد، هم تورنتو و هم ایرانی و هم بازار فیلم باشد، اما هیچکدام این‌ها کنار هم درنمی‌آید و نمی‌توانیم انتظار خروجی دقیقی داشته باشیم.

علی ملاساعدی درباره فیلم "اِو" و واکنش‌های متفاوت نسبت به این فیلم صحبت کرد و گفت: این فیلم خیلی از فیلم "پسر شائول" تأثیر گرفته است، همه قاب کلوزآپ است و دوربین با کاراکترهای مختلف همراه می‌شود ولی مشکل اصلی فیلم این است که بیش از سی دقیقه ملات داستانی نداشت، با اینکه پایان خوبی داشت اما نتوانست آنطور که باید این درام را در کلّ داستان بسط دهد و بسیاری از خط‌های داستانی که ایجاد کرد ابتر ماند.

"آزاد به قید شرط" فقر اجرا داشت

وی دیدگاه خود را نسبت به فیلم‌های دیگر روز قبل بیان کرد و اظهار داشت: فیلم اول آقای شهابی را خیلی دوست داشتم اما متأسفانه مشکل فیلمشان "آزاد به قید شرط" این است که یک مقدار فقر پروداکشن دارد هرچند در بین فیلم‌های دیروز شاید بهتر از همه قصه را جلو می‌برد، یک مقدار ریتم فیلم کند بود ولی قابل قبول بود. فیلم فقر اجرا داشت و اینکه آقای شهابی یک مقدار فاصله‌گذاری در داستانشان می‌گذارند که تا حدی به این اثرشان ضربه زده است.

ملاساعدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کمدی بودن یا نبودن فیلم "ایتالیا ایتالیا" بیان داشت: در اصل ترکیبی از درام و کمدی بود و به این شکل ایجاد می‌شد، یعنی یک درام خانوادگی در مورد یک ازدواج بود که با اِلمان‌های کمدی ترکیبش کرده بودند. خوشبختانه دید خیلی خوبی داشت ولی هنوز مقداری نیاز دارد تا پخته شود.

مهرداد فرید کارگردان "دعوت‌نامه" مهمان برنامه سودای سیمرغ ضمن بیان این نکته که "بن‌بست وثوق" را نیز تهیه‌کنندگی کرده و قرار است در روز آخر نمایش داده شود، در پاسخ به این سؤال که کدام اثر را دوست دارد، گفت: تفکیک این موضوع مقداری دشوار است و آدم هرکار در زمینه سینما انجام دهد اگر به آن تعلق خاطر نداشته باشد به سمت آن نمی‌رود تا آن را بسازد، هردو را دوست دارم.

وی درباره ساخت بی‌حاشیۀ "دعوت‌نامه" بیان داشت: تجربه ده ساله‌ام در ساخت فیلم به من فهماند که بهتر است دوران فیلمبرداری با آرامش و سکوت پیش برود و بعد از اتمام کار تبلیغات شروع شود به خاطر اینکه متأسفانه سینمای ایران بیش از آنچه که باید حساس شده و خیلی از گروه‌های اجتماعی مترصد فرصت هستند تا اهل سینما را در مضیقه قرار دهند.

فرید دیدگاه خود را درباره انتقاد اصحاب رسانه بیان کرد و گفت: از سال 70 کار نوشتاری سینمایی انجام می‌دادم و خیلی اوقات خوبی در آن دوران به خصوص در زمان جشنواره‌ها داشتم و به همین خاطر برایم مهم‌ترین نمایش فیلمم در حضور اصحاب رسانه است، نقد همکاران مطبوعاتی می‌تواند مرا برای کارهای بعدی تقویت کند و جای دلخوری ندارد.

فضل‌اللهی در نقد "آزاد به قید شرط" بیان داشت: این فیلم خوب شروع می‌شود، معمولی ادامه می‌یابد و تقریباً سریال می‌شود و از ساختار سینمایی خارج می‌شود و این زیبنده آثار اجتماعی سینمایی ایران نیست. زحمت زیادی برای فیلم کشیده شده و وسواس‌های زیادی در فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی داشتند اما ابعاد مثلثی، مربعی و بیشتر از آن می‌یابد و این را مخاطب هضم نمی‌کند و اینکه پایان باز به این شکل را فقط در سریال‌ها داریم.

"ایتالیا ایتالیا" یک شو است که صرفاً قرار است بفروشد

وی مشکل اصلی "ایتالیا ایتالیا" را فیلم نبودن آن دانست و گفت: این فیلم یک شو است که صرفاً قرار است بفروشد، فکر می‌کنم حتی این عزیزان نمی‌دانند اقتباس چیست و برداشت آزاد چیست، در داخل تیتراژ ابتدایی اقتباس نوشته شده در صورتی که بعید می‌دانم این نویسنده ایتالیایی هامون را دیده باشد! نمی‌توان درباره این اثر بحث کرد چون اصلاً فیلمنامه ندارد.

هادی فیروزمندی در برنامه سودای سیمرغ درباره حواشی جشنواره و نشست‌های خبری آن توضیح داد و بیان داشت: جشنواره با بی‌نظمی شروع شد و در اولین روز جشنواره 45 دقیقه تأخیر برای اولین فیلم بخش چشم‌انداز را داشتیم و همین باعث شد که تمام فیلم‌ها تا انتها این تأخیر را داشته باشند و نشست خبری فیلم آخر 2 بامداد به اتمام رسید. ضمن اینکه بالاخره متوجه نشدیم فرش قرمز از کاخ رسانه‌های جشنواره حذف شده یا خیر. بی‌نظمی امروز نیز ادامه داشت و "چراغ‌های ناتمام" اولین فیلمی بود که در روز دوم جشنواره با 28 دقیقه تأخیر اکران را شروع کرد، امروز دو فیلم از بخش مسابقه و دو فیلم از بخش چشم‌انداز داشتیم، "چراغ‌های ناتمام"، "شماره 17 سهیلا"، "دعوت‌نامه" و "تابستان داغ" فیلم‌هایی بودند که امروز اکران شدند و فردا هم دو فیلم بخش مسابقه و دو فیلم جدی خواهیم داشت.

هنوز کارت ورود به جشنواره به دست برخی از اهالی رسانه نرسیده است

وی ادامه داد: اینجا خلوتی خاص را شاهدیم و هنوز کارت ورود به جشنواره به دست برخی از اهالی رسانه و منتقدان نرسیده است و این بی‌نظمی‌ها ادامه دارد. تازه امروز جدول برنامه‌های سینما صحرا، سروش و آفریقا برای منتقدان منتشر شده است. سامانه بلیط‌ فروشی جشنواره این بار بلیط سانسی را به مردم فروخته که اساساً این سانس وجود ندارد و نه مدیر سینما پاسخگوست و نه مسئولین جشنواره.

"انحصار ورثه" مستندی متفاوت درباره شهید آوینی

مستند متفاوتی که امسال در جشنواره فجر درباره شهید آوینی اکران شد "انحصار ورثه" بود، شعبانی مهمان سودای سیمرغ در خصوص فیلم خود اظهار داشت: در نقد ترجیح می‌دهم وارد مصداق شوم، اینکه بدانیم فیلمی فقط خوب یا بد است تأثیر مساوی دارد. یکی از غلط‌های مصطلحی که در نقدها دیدم پیوند زدن این فیلم با فیلم قبلی من است، یا حتی جریان دیگری که دارد در مورد راجع به فیلم بعدی من که ساخته نشده نظر می‌دهد.

باطنی نیز به ارائه دیدگاه خود درباره این فیلم پرداخت و گفت: مدتی به شهید آوینیِ خیلی مقدس پرداخته می‌شد و این را قبول دارم که زیاد مقدس کردن آوینی موجب می‌شود کمتر او را بشناسیم و کمتر ابعاد مهم زندگی‌اش برجسته شود، اما از این طرف آوینی پس از انقلاب به نقطه‌ای رسیده که توانسته اینقدر الهام‌بخش بشود و نظرات و ابعاد مختلف آدم‌ها را با خود درگیر کند. به نقطه‌ای رسیدیم که داریم برای اینکه بگوییم آوینی فقط یک آدم مقدس و با تصویرهای قبلی نبوده آن ابعاد را کمرنگ می‌کنیم تا بگوییم چنین ابعادی هم داشته است.

شعبانی در ادامه صحبت وی خاطرنشان کرد: وقتی قرار است از نیمۀ پنهان بگوییم تکلیفمان را مشخص کردیم که با مفهوم تغییر و با مفهوم تمرکز روی پویایی شخصیت سروکار داریم، برای من روایت فیلم و آنچه به آن رسیدم برایم اهمیت دارد و در این پازل هرکسی که فکر می‌کنم درست است از او دعوت می‌کنم. قیدی گذاشتم و گفتم همه کسانی که در فیلم هستند بایستی این آدم را دیده باشند یا دیالوگی داشته باشند و قرار نیست فیلم به سراغ تأویل‌ها برود. "انحصار ورثه" ادعای گفتن همه‌چیز را ندارد و مخاطب را به دیدن همه وجوه دعوت می‌کند، من قید داشتم وارد سلوک فردی این آدم چه در دوره کامرانی و چه در دوره مرتضایی‌اش نشوم.

باید سراغ تأثیرات امروز آوینی برویم

باطنی در پایان اظهار داشت: فکر می‌کنم اگر قرار است کار بعدی راجع به شهید آوینی ساخته شود باید راجع به تأثیراتش در امروز ساخته شود، دیگر کافیست که سراغ آدم‌هایی برویم که در گذشته با او خاطره داشتند و باید سراغ تأثیرات امروز آوینی برویم که الهام‌بخشی او امروز خیلی برای روزگارمان لازم است.

ویژه برنامه "سودای سیمرغ" به مناسبت برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هرشب رأس ساعت 20:00 از رادیو گفت و گو پخش می‌شود.