سرویس سینمایی هنرآنلاین: آکادمی مطبوعات خارجی فرانسه در مراسمی در سالن مادلین در پاریس برندگان این دوره جوایز لومیر را معرفی کرد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، "او" (Elle) به کارگردانی پل ورهوفن برنده بزرگ جوایز لومیر بود که از آن به عنوان معادل فرانسوی جوایز گلدن گلوب یاد می‌شود. "او" که در چهار بخش نامزد شده بود، جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردان را از آن خود کرد و ایزابل هوپر ستاره فیلم هم برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

"او" که اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه رسمی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد، پیش از این یک جایزه گلدن گلوب و نامزدی اسکار در بخش بهترین بازیگر زن را برای هوپر به همراه داشته است. هوپر در این فیلم نقش مدیر ارشد یک شرکت تولید بازی‌های ویدیویی را بازی می‌کند که وقتی در خانه‌اش مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، به شیوه خودش با این مسئله روبرو می‌شود.

از سوی دیگر، جایزه بهترین بازیگر مرد به ژان-پی‌یر لئو بازیگر کهنه‌کار برای فیلم "مرگ لویی چهاردهم" اعطاء شد. این فیلم جایزه بهترین فیلمبرداری (جاناتان ریکبورگ) را هم از آن خود کرد. "مرگ لویی چهاردهم" ماه مه پیش در جشنواره فیلم کن یک نمایش ویژه داشت و همزمان ژان-پی‌یر لئو نیز تقدیر شد.

"زندگی من به عنوان یک کدوسبز" (My Life as a Zucchini) ساخته کلود باراس، کارگردان سوئیسی جایزه بهترین فیلم انیمیشن را گرفت و جایزه بهترین فیلمنامه (سلین سیاما) را هم برد. این انیمیشن استاپ‌-موشن امسال نماینده سوئیس در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار بود و هرچند نتوانست به فهرست نامزدهای این بخش راه پیدا کند، اما در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن نامزد اسکار شده است.

"زندگی من به عنوان یک کدوسبز" از روی کتاب "زندگی‌نامه شخصی یک کدوسبز" نوشته ژیل پاریس ساخته شده و داستان پسری 9 ساله ملقب به کدوسبز است که بعد از مرگ مادرش راه خود را در یک یتیم‌خانه پیدا می‌کند و در نهایت تحت سرپرستی یک پلیس قرار می‌گیرد.

"Divines" به کارگردانی هدا بنیامینا جایزه بهترین فیلم اول را گرفت و در بخش بهترین نقش‌آفرینی یک بازیگر زن جوان هم برنده شد. این جایزه را اولایا آمامرا و دبورا لوکوموئنا به طور مشترک دریافت کردند.

این فیلم امسال در کن جایزه دوربین طلایی را برد و نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان هم بود. داستان درباره دو دوست است که قصد دارند سریع پولدار شوند و زندگی بهتری را در پیش بگیرند. فیلم همچنین در هفت بخش شامل بهترین فیلم و بهترین فیلم اول شانس دریافت جوایز سزار امسال را دارد.

در دیگر بخش‌ها، دامین بونار برای فیلم "عمودی ماندن" (Staying Vertical) جایزه بهترین نقش‌آفرینی یک بازیگر مرد جوان را به خانه برد.

جایزه بهترین فیلم خارجیِ فرانسوی‌زبان هم به "هادی" (Hedi) به کارگردانی محمد بن عطیه تولید تونس و بلژیک رسید. این فیلم سال گذشته در جشنواره برلین برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای مجد مستور شد و جایزه بهترین فیلم اول را نیز گرفت.

"سفر به قلب سینمای فرانسه" به کارگردانی برتران تاورنیه جایزه بهترین مستند را از آن خود کرد. این مستند سینمای فرانسه را از دهه 1930 تا اوایل دهه 1970 مورد کندوکار قرار می‌دهد.

ابراهیم معلوف آهنگساز فرانسوی-لبنانی برای کار خود در فیلم "در جنگل‌های سیبری" جایزه بهترین موسیقی را گرفت.

آکادمی مطبوعات خارجی فرانسه متشکل از حدود 100 روزنامه‌نگار و خبرنگار از 20 کشور است. این آکادمی در 1995 تأسیس شد و در چند سال اخیر به لحاظ ابعاد و از نظر اهمیت، رشد سریعی داشته است.