سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز یکشنبه اولین فیلم بخش چشم‌انداز سینمای ایران اختصاص داشت به "خانه دیگری" ساخته بهنوش صادقی که با 45 دقیقه تأخیر و با صدای مونو در کاخ رسانه پخش شد. از آنجایی که کارگردان نسبت به این موضوع آگاهی داشت اعلام کرد که فقط به خاطر احترام به اصحاب رسانه حاضر به پخش فیلم با این شرایط شده است.

پس از اکران فیلم در نشست خبری پژمان بازغی در همان ابتدای نشست از نبود منتقدان پیشکسوت و شناخته‌شده در کاخ جشنواره انتقاد کرد و گفت: دوران بی‌اعتمادی به فیلمسازان اول تمام شده است و تا زمانی که منتقدان و کارشناسان قدیمی فیلم‌ها را نبینند سینما تغییری نخواهد کرد و تنها باید منتظر یک اتفاق در سینما باشیم.

محمود گبرلو که به عنوان مجری نشست‌ها مدیریت آن را بر عهده دارد، در پاسخ به انتقاد بازغی گفت: منتقدان در سالن‌های دیگر به تماشای فیلم‌ها خواهند نشست و نظراتشان را درباره فیلم خواهند نوشت.

بازغی ادامه داد: فیلمنامه‌های فیلم اول از 8 سال پیش به دست من می‌رسید و خوشبختانه سال گذشته موفقیت فیلم اولی‌ها را در جشنواره بسیار دیدیم. باید از آن‌ها حمایت کنیم. در چند سال اخیر مردم فیلم خوب می‌خواهند و الزاماً فیلم خوب نباید پرفروش باشد. کارگردان‌های فیلم اولی سواد و استعداد کافی را دارند. اگر فیلمنامه خوب برای من ارسال شود، حتی اگر فیلم کوتاه خوبی باشد قطعاً نقش را قبول خواهم کرد.

روز اول سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

به دلیل تأخیری که در اکران فیلم اول رخ داد، نشست‌ با بی‌نظمی و خیلی کوتاه برگزار شد و فیلم‌های دیگر نیز با تأخیر روبه‌رو شدند. در ادامه فیلم "ایتالیا ایتالیا" به کارگردانی کاوه صباغ زاده که آن هم یک فیلم اولی بود اکران شد، که اتفاقاً با استقبال خوبی نیز مواجه شد.

در ابتدای اکران این فیلم، کارگردان فیلم خود را به نیما طباطبایی دیگر کارگردان جوانی که دو ماه پیش فوت کرده است، تقدیم کرد و از حضار خواست به احترام او یک دقیقه سکوت کنند. "ایتالیا ایتالیا" یک کمدی- فانتزی است که با اقتباس کتاب نویسنده پاکستانی جومپا لاهیری ساخته شده و نگاهی متفاوت به مسائل و حواشی دنیای سینما دارد. در این فیلم علاوه بر اینکه به پشت صحنه سینما پرداخته می‌شود و بسیاری از کارگردان‌های جوان سینما مانند علی ملاقلی‌پور، دانش اقباشاوی و... در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، یادی هم از کیانوش عیاری و علیرضا داودنژاد و فیلم "هامون" می‌شود.

در نشست خبری این فیلم که با حضور کاوه صباغ‌زاده، مهدی صباغ‌زاده، فرید سجادی حسینی، حامد کمیلی، سارا بهرامی، معین مطلبی و ژینوس پدرام برگزار شد، سارا بهرامی بازیگر گفت: اولین بار که این فیلمنامه برای من فرستاده شد، به کاوه گفتم بدترین فیلمنامه‌ای است که تاکنون خواندم، اما او گفت بار دیگر آن را بخوان و وقتی خواندم حرفم را با صراحت پس گرفتم.

در ادامه این صحبت‌ها کاوه صباغ‌زاده گفت: من در همان پیام به سارا بهرامی گفتم یا یک شاهکار سینمایی می‌شود یا فیلمی می‌شود که خودمان جرات دیدن آن را در برج میلاد نداریم.

در این نشست مهدی صباغ زاده که تهیه‌کنندگی این فیلم را بر عهده دارد تمام‌قد به دفاع از ساخته پسرش پرداخت و در مقابل منتقدانی که به این فیلم نقد منفی داشتند، ایستاد.

از نکات دیگری که می‌توان در روز اول برگزاری جشنواره به آن اشاره کرد، حضور پرتعداد بازیگران و دست‌اندرکاران سینمایی به خصوص نسل جوان فیلمسازان است که طبق قرار قبلی که با هم گذاشته‌اند در اکران فیلم‌های یکدیگر حضور خواهند یافت و پس از آن به نقد و تحلیل آثار یکدیگر می‌پردازند.

در روز اول جشنواره به دلیل سختگیری در صدور کارت، تقریباً فضای برج آرام بود و اصحاب رسانه بدون شلوغی و ازدحام جمعیت، به دیدن فیلم‌ها نشستند.

سئانس سوم به نمایش فیلم "خانه" اختصاص داشت که با بازیگران آذری ساخته شده و تمام فیلم به زبان آذری و البته همراه با زیرنویس است. این فیلم با استقبال روبرو شد و در نهایت سعید راد در نشست خبری حاضر شد و ضمن تشکر از کارگردان فیلم دیدن آن را به سایرین نیز توصیه کرد.