سرویس سینمایی هنرآنلاین: مصطفی سلطانی کارگردان فیلم"چراغ‌های ناتمام" که فیلم امروز دوشنبه 11 بهمن ماه در برج میلاد و 16 بهمن ماه در پردیس ملت به نمایش در می‌آید، درباره شکل گیری ایده این فیلم به هنرآنلاین گفت: ایده اصلی قصه دو سال پیش براساس یک اتفاق واقعی به ذهنم رسید و آن را به محسن جسور فیلمنامه نویس کار پیشنهاد دادم. به اتفاق وقت گذاشتیم و آن را نوشتیم. به نوعی می‌توانم بگویم "چراغ‌های ناتمام" دغدغه‌های شخصی خود من بود.

وی ادامه داد:  کاراکتر اصلی فیلم یک نویسنده است و شغلش به گونه‌ای است که  همه افراد جامعه و همه شغل‌ها و جایگاه‌ها را می‌تواند در بر بگیرد، چون به شدت وابسته به قدرت تخیل است. به این دلیل این شغل را برای کاراکتر اصلی فیلم انتخاب کردم که دغدغه خودم بود ولی در داستان شخصیت جلال به دنبال دغدغه شخصی خودش نیست، در واقع جلال مثل همه ما زندگی می‌کند و حاضر نیست هر کاری را به هر قیمتی انجام دهد و به قلم خود خیانت کند. او آنچه را که فکر می‌کند درست است انتخاب می‌کند. شاید این انتخاب اشتباه باشد، اما به نظر او درست است.

چراغ های ناتمام

سلطانی در ادامه در  پاسخ به این پرسش که معمولا فیلم‌هایی که درباره زندگی نویسندگان ساخته شده‌اند، فیلم‌های درون گرایی هستند که مخاطب خاص دارند و مورد  اقبال عامه مخاطبان قرار نمی‌گیرند، برای این موضوع چه تدابیری در نظر گرفته شده است، بیان کرد:  اولین موردی که مد نظر قرار دادیم، مخاطب عام بود و از آنجایی که فیلم‌هایی که با موضوع زندگی نویسندگان عمدتا ساخته شده است، فیلم‌های درونگرایی است که شاید با مخاطب عام ارتباط برقرار نکند. ما به سراغ قصه رفتیم و در فیلم قصه‌ای را روایت می‌کنیم که قصه زندگی جلال است. تلاش کردیم تا این قصه جذابیت‌های خودش را داشته باشد و مخاطب با قصه همراه شود. حتی گاهی با او همزاد پنداری کند. در چراغ‌های ناتمام مسائل روزمره زندگی به نمایش گذاشته شده است، مسائلی که به راحتی از کنار آنها می‌گذریم، تلاش کردیم به نوعی کار کنیم که مخاطب خودش را در زندگی جلال ببیند.

وی همچنین درباره انتخاب مجید صالحی به عنوان بازیگر نقش جلال و اینکه او را بیشتر به عنوان یک کمدین می‌شناسند نیز گفت: مجید صالحی را وقتی به من برای شخصیت جلال  پیشنهاد کردند، رفتم به سراغ فیلم "استراحت مطلق" عبدالرضا کاهانی فیلم را دیدم و بازی صالحی را در این فیلم بسیار دوست داشتم، چرا که به نظرم بازیگر توانمندی است و خلاقیت فردی دارد. ریسک بزرگی کردم و به نظرم جواب داده است. در همان اکران محدودی که برای دوستان داشتم، مخاطب بعد از 10 دقیقه از دیدن فیلم دیگر مجید صالحی را فراموش می‌کند و فقط جلال را می‌بیند.

سلطانی در ادامه درباره سختی‌های ورود به بدنه اصلی سینما نیز اظهار کرد: 12 سال طول کشید تا بتوانم اولین فیلمم را بسازم. این مسیر هموار نبود و سختی‌های زیادی داشت ولی ممارست، پیگیری و تلاشی که داشتم برای آنچه که می‌خواستم به آن برسم، باعث شد همه سختی‌ها هموار شود.

این کارگردان پیش بینی خود از رقابت و سهم این فیلم را در جوایز اینطور بیان کرد: نمی‌دانم و رقابت اصلا قابل پیش بینی نیست. من تلاش کردم فیلمم خوب و سلامت باشد  ودر آن  خیلی زیاده گویی و کم گویی نداشته باشیم. به نوعی می‌توانم بگویم "چراغ‌های ناتمام" اندازه خودش است.