سرویس سینمایی هنرآنلاین: در مراسمی پر از اظهار نظرهای سیاسی، تریلر جنایی "دیگر در این دنیا احساس راحتی نمی‌کنم" (I Don't Feel at Home in This World Anymore) به کارگردانی میکن بلر، جایزه بزرگ داوران جشنواره ساندنس را در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی از آن خود کرد.

"دیگر در این دنیا احساس راحتی نمی‌کنم" داستان زنی افسرده است که با تعقیب کردن کسانی که از او دزدی کرده‌اند، یک هدف جدید برای خود پیدا می‌کند.

به گزارش هالیوود ریپورتر، بلر بعد از دریافت جایزه پایانی مراسم این دوره جشنواره ساندنس که بامداد یکشنبه به وقت ایران در پارک سیتی برگزار شد، در سخنانی که ادامه اظهارات اعطاءکننده‌های جایزه و برنده‌های پیش از او در مخالفت با اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا بود، گفت: با وجود تمام این مزخرفات ظالمانه، سرکوب‌کننده و بزدلانه که این روزها در جریان است، حس خوبی دارم؛ بسته شدن مرزها، قطع شدن کمک‌های مالی و تمام این مهملات لعنتی.

در همین حال، یک کارگردان زن جایزه کارگردانی بخش مسابقه فیلم‌های داستانی را از آن خود کرد. الیزا هیتمن برای "موش‌های ساحلی" (Beach Rats) برنده این جایزه شد. فیلم او درباره یک نوجوان بی‌هدف در بروکلین است که با مسائل مربوط به هویت دست و پنجه نرم می‌کند. هیتمن بعد از دریافت جایزه گفت: هیچ چیز در این کشور به اندازه زنی با حس بلندپروازی، تابو نیست.

در بخش مسابقه فیلم‌های مستند آمریکایی، جایزه بزرگ داوران به "دینا" (Dina) به کارگردانی دان سیکلز و آنتونیو سانتینی اعطاء شد. این فیلم درباره ارتباط یک زن عجیب و غریب ساکن در حومه شهر با یک کارمند فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت است. پیتر نیکز نیز برای "نیرو" (The Force) با موضوع اداره پلیس اوکلند، برنده جایزه کارگردانی این بخش شد.

از سوی دیگر، "Crown Heights" به کارگردانی مت راسکین درباره محکومیت اشتباه در یک پرونده قتل، جایزه تماشاگران در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی را از آن خود کرد.

اخبار روز و دستور اجرایی ترامپ در منع ورود پناهجویان و شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان به آمریکا، در چند سخنرانی مراسم اختتامیه جشنواره مورد توجه قرار گرفت، از جمله کری پاتنام مدیر اجرایی موسسه ساندنس که گفت: می‌خواهم از فرصت استفاده و از هنرمندانی قدردانی کنم که امسال از کشورهای با اکثریت مسلمان به ما ملحق شدند تا کار خود را به ما نشان بدهند.

پاتنام در ادامه سخنان خود که با تشویق ایستاده تعدادی از حاضران در مراسم از جمله پیتر دینکلیج ستاره سریال "بازی تاج و تخت" روبرو شد، گفت: ما می‌دانیم که بستن مرزها رو به این افراد و دیگر هنرمندان بین‌المللی، مانع جریان ایده‌ها و الهام است که برای جامعه جهانی بسیار حیاتی است. ما در کنار شما هستیم و در کنار همه کسانی که برای ارزش‌های خود یا دوری ازخشونت و آزار، جان خود را به خطر می‌اندازند و اکنون نمی‌توانند وارد کشور ما شوند.

بسیاری از برنده‌ها بعد از دریافت جوایز خود سخنان پاتنام را تکرار یا به اقدامات رئیس جمهور جدید آمریکا اشاره کردند.

گائل گارسیا برنال بازیگر مکزیکی که یکی از اعطاءکنندگان جوایز بود مشخصاً از چند کشور که تحت تأثیر دستور اجرایی ترامپ قرار می‌گیرند، نام برد و گفت: امروز من عراقی، ایرانی و سوری هستم.

لری ویلمور کمدین آمریکایی و یکی دیگر از اعطاءکنندگان جوایز هم به شوخی گفت: هر چند من کاتولیک هستم، اما امروز یک مسلمانم. خب، البته فردا باید به فرودگاه بروم، پس دوباره کاتولیک می‌شوم!

سی و سومین دوره جشنواره فیلم ساندنس از 19 ژانویه (30 دی) در پارک سیتی در ایالت یوتا آغاز شد و 29 ژانویه (10 بهمن) به پایان می‌رسد. امسال 113 فیلم بلند از 32 کشور در ساندنس به نمایش درآمدند که شامل آثار 37 فیلمساز اول بود.

جشنواره ساندنس را رابرت ردفورد بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی سال 1984 راه‌اندازی کرد و اکنون بزرگ‌ترین اجتماع برای فیلم‌های مستقل و مکانی برای نمایش فیلم‌های کم‌هزینه و آثار ساخته شده خارج از سیستم جریان روز هالیوود است.

فهرست برندگان جشنواره ساندنس 2017 به شرح زیر است:

بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی

جایزه بزرگ داوران: "دیگر در این دنیا احساس راحتی نمی‌کنم"، میکن بلر

جایزه تماشاگران: "Crown Heights"، مت راسکین

جایزه کارگردانی: الیزا هیتمن، "موش‌های ساحلی"

جایزه فیلمنامه‌نویسی والدو سالت: "اینگرید به غرب می‌رود"، نویسندگان: مت اسپایسر، دیوید برانسن اسمیت

جایزه ویژه داوران برای کارگردان نوظهور: مگی بتز، "نوآموزی"

جایزه ویژه داوران برای بازیگر نوظهور: شانت آدامز، "روکسان روکسان"

جایزه ویژه داوران برای فیلمبرداری: "پرندگان زرد"، مدیر فیلمبرداری: دانیل لاندین

بخش مسابقه فیلم‌های مستند آمریکایی

جایزه بزرگ داوران: "دینا"، دان سیکلز، آنتونیو سانتینی

جایزه تماشاگران: "در جستجوی مرجان"، جف اورلوفسکی

جایزه کارگردانی: پیتر نیکز، "نیرو"

جایزه اورول: "ایکاروس"، برایان فوگل

جایزه ویژه داوران برای قصه‌گویی: "Strong Island"، کارگردان: یانس فورد

جایزه ویژه داوران برای تدوین: "ناآرامی"، تدوین‌گران: کیم رابرتز، امیلیانو باتیستا

جایزه ویژه داوران برای فیلمسازی الهام‌بخش: "گام"، آماندا لیپیتز

بخش مسابقه فیلم‌های داستانی سینمای جهان

جایزه بزرگ داوران: "حادثه هتل نیل"، طارق صالح (سوئد/آلمان/دانمارک)

جایزه تماشاگران: "به زبانی دیگر خواب می‌بینم"، ارنستو کونتره‌راس (مکزیک/هلند)

جایزه ویژه داوران برای کارگردانی: فرانسیس لی، "سرزمین خود خدا" (بریتانیا)

جایزه ویژه داوران برای فیلمنامه‌نویسی: "Pop Aye"، کارگردان: کرستن تان (سنگاپور/تایلند)

جایزه ویژه داوران برای نگاه سینمایی: "آزاد و آسان"، جان گنگ (هنگ کنگ)

جایزه ویژه داوران برای فیلمبرداری: "Axolotl Overkill"، مدیر فیلمبرداری: مانو داکوس

بخش مسابقه فیلم‌های مستند سینمای جهان

جایزه بزرگ داوران: "آخرین مردان در حلب"، فراس فیاض (دانمارک/سوریه)

جایزه تماشاگران: "جاشوا: نوجوان در برابر ابرقدرت"، جو پیسکاتلا (آمریکا)

جایزه کارگردانی: پاسکال لامش، "وینی" (فرانسه/هلند/آفریقای جنوبی)

جایزه ویژه داوران برای قصه‌گویی ماهرانه: "غرش: سرخ‌پوستانی که دنیا را به لرزه درآوردند"، کارگردانان: کاترین بین‌بریج و آلفونسو مائورانا (کانادا)

جایزه ویژه داوران برای نگاه مسلط: "سرزمین مادری"، رامونا اس. دیاز (آمریکا/فیلیپین)

جایزه ویژه داوران برای فیلمبرداری: "ماشین‌ها"، مدیر فیلمبرداری: ترخو ویانوئه‌وا (هند/آلمان/فنلاند)

دیگر جوایز

جایزه بعدی تماشاگران: "زرد کثیف"، جاستین چون (آمریکا)

جایزه آلفرد پی. اسلون بهترین فیلم بلند داستانی: "Marjorie Prime"، مایکل آلمریدا (آمریکا)

علی افتخاری