سرویس سینمایی هنرآنلاین: شنبه شب در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، چهار بزرگداشت برگزار شد.

اولین بزرگداشت اختصاص یافت به محمد کاسبی بازیگر که مجید مظفری و همایون ارشادی به روی سن آمدند و لوح تقدیر و سیمرغ جشنواره را به او اهدا کردند.

کاسبی نیز طی سخنانی گفت: جشن بزرگ خانواده عزیز سینمای ایران مبارک باشد و برای همه آرامش درون و سعادت از خداوند خواستارم.

به احترام ترانه علیدوستی کلاه از سر بر می‌دارم

بزرگداشت بعدی به غلامرضا موسوی تهیه کننده سینما اختصاص داشت. برای بزرگداشت این هنرمند از فرشته طائرپور و محمدمهدی دادگو دعوت شد تا روی صحنه بیایند. غلامرضا موسوی نیز به همراه همسر خود روی صحنه آمد.

موسوی گفت: تهیه کنندگی من زمانی آعاز شد که سه دوست من تصمیم به ساخت فیلم گرفتند. آن زمان به من پیشنهاد دادند که به صورت تعاونی فیلم بسازیم و من هم قبول کردم. در همان زمان مدیران جوانی از جمله علی مرادخانی، مهدی مسعودشاهی و محمدمهدی حیدریان من را در این راه همراهی کردند. بعد از آن من فعالیت‌های صنفی را دنبال کردم .

وی ادامه داد: ما سینماگران در دولت دهم با مشکل مواجه شدیم و خانه سینما تعطیل شد. نباید فراموش کنیم این افراد در دولت دهم چه کردند و نباید امروز مسایل صنفی را به دست برخی از افراد تاثیرگذار در آن دولت سپرد.

موسوی نیز ضمن تقدیر از ترانه علیدوستی گفت: از طرف خودم و همکارانم  از ترانه علیدوستی سپاسگزارم و به احترام او کلاه از سر برمی‌دارم. همچنین آخرین تشکرم از همسرم است که ۳۸ سال من را تحمل کرده است چرا که کار سختی است که یک روزنامه نگار و سینماگر را تحمل کرد.

آلودگی تهران می‌تواند همانند فاجعه پلاسکو باشد

در ادامه این مراسم محمود کلاری به روی سن آمد و گفت:  من به تقاضای خودم اینجا هستم تا این افتخار را داشته باشم تا در این لحظه کنار تورج باشم. من هیچ چیز از فیلمبرداری نمی‌دانستم و تنها یک عکاس بودم و منصوری اولین استاد و راهنمای من در فیلمبرداری است. وی من را که هیچ چیز نمی‌دانستم تحمل کرد و به من آموخت و من را به اینجا رساند. از او سپاسگزارم.

تورج منصوری به همراه دختر و پسرش روی صحنه آمد و بیان کرد: یک چیزهایی راجع به من گفته شد که واقعیت ندارد. من خواهش دارم ساختمان پلاسکو را فراموش نکنید و فراموش نکنید فاجعه آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران ممکن است همچون اتفاق ساختمان پلاسکو شود.

گلایه دارم چرا آثار برخی بزرگان دیده نشد

آخرین مراسم بزرگداشت به فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس اختصاص داشت. در این بخش شهرام اسدی و شادمهر راستین روی صحنه آمدند. 

شادمهر راستین گفت: فرهاد توحیدی نمونه‌ای از بهترین فیلمنامه نویسان در ایران است. او بین کارگردانان و نویسندگان پیوند زده و زمانی که خانه سینما تعطیل بود، کبوتر صلح شد.

فرهاد توحیدی نیز با همسرش روی سن آمد و گفت: بین این همه همکار شایسته‌ای که وجود دارند من کوچکترین هستم و این بزرگداشت را به خود نمی‌گیرم و این بزرگداشت را احترام جشنواره به جایگاه فیلمنامه‌نویسی می‌دانم. یک گله دارم و آن این است که برخی از بزرگان سینما فیلم داشتند ولی فیلمشان رد شد. گلایه می‌کنم به خصوص برای کیانوش عیاری.

وی ادامه داد: آقای وزیر من خود را خادم سینمای ایران می‌دانم و خوشحالم که شما گفتید می‌خواهید سازمان نظام صنفی ایجاد کنید. من به عنوان یک سینماگر می‌خواهم که سینما مناسبات صنعتی داشته باشد تا در کنار آن به حق مالکیت توجه شود. از وزارت ارشاد و سازمان سینمایی می‌خواهم که حق و اختیار تصمیم گیری برای سینما را به خارج از مرزهای این دو نهاد نبرند و از شما آقای وزیر می‌خواهم اقتدار خود را ناشی از اقتدار هنرمندان بدانید.

توحیدی افزود: از همسرم که همای سعادت زندگی من است، از پسر هنرمندم که موثر است، از مادرم که انرژی مثبت‌اش همیشه همراه من است و برای موازنه از مادر همسرم تشکر می‌کنم.

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از 10 تا 21 بهمن ماه به دبیری محمد حیدری برگزار می‌شود.