سرویس سینمایی هنرآنلاین: کاوه صباغ زاده کارگردان فیلم "ایتالیا ایتالیا" که یکشنبه در اولین روز برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد به نمایش درمی‌آید، درباره فیلم خود و ایده شکل‌گیری آن به هنرآنلاین گفت: سال 92 پروانه ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خودم را گرفتم، اما به دلیل اینکه بنیاد فارابی حمایت لازم را نکرد، پس از دو ماه پیش‌تولید کار متوقف شد و در این مدت سختی‌های بسیاری را متحمل شدم که درنهایت تصمیم گرفتم تمام اتفاقاتی که برای خودم در طی این مدت رخ‌ داده بود با داستان کوتاهی که از خانم جومپا لاهیری خوانده بودم، ترکیب کنم که حاصل آن شد فیلم "ایتالیا ایتالیا".

وی درباره دلایل اقتباس خود از کتاب جومپا لاهیری عنوان کرد: به سینمای اقتباسی علاقه خاصی دارم و از آنجایی‌ که نه استعداد نگارش فیلمنامه ارجینال را دارم و نه علاقه‌ای به این سبک نوشتن. همواره دوست دارم از کتاب‌هایی که می‌خوانم اقتباس داشته باشم و آن‌ها را تبدیل به فیلمنامه کنم.

صباغ زاده افزود: فیلم‌های بعدیم را نیز به شکل اقتباسی خواهم ساخت، چراکه به نظرم این سبک نگارش تکیه‌بر یک اثر ادبی دارد که می‌تواند اگر خوب ساخته شود موفق‌تر باشد، تا اینکه فیلمنامهای بنویسم که تکیه‌بر ذهن خودم به‌تنهایی  باشد. عقبه فیلم از ادبیات که می‌آید تکیه‌گاه محکم‌تری دارد.

این کارگردان جوان اظهار کرد: سینمای اقتباسی را بسیار دوست دارم و در همه جای دنیا بیشتر از 50 درصد فیلمنامهها اقتباسی هستند و بده بستان خوبی بین سینماگران و نویسندگان وجود دارد، اما متأسفانه در سینمای ایران این امر بسیار کمرنگ است و امیدوارم در آینده این بده بستان بین سینماگران و نویسندگان بیش‌ از پیش شود.

ایتالیا ایتالیا

صباغ زاده در پاسخ به این سؤال که چرا به سراغ فیلمی کمدی- موزیکال رفته است، بیان کرد: اصولاً ژانر موزیکال همیشه و در همه جای دنیا مخاطب بسیاری دارد. در دهه 60 مهم‌ترین فیلم‌های سینمای کودک موزیکال بودند و همیشه از فروش خوبی هم برخوردار بودند و ما نیز با همین فیلم‌ها بزرگ شدیم، بنابراین فکر می‌کنم این ژانر همچنان موردتوجه است.

او  که اولین تجربه کارگردانی در عرصه سینمای حرفه‌ای را پشت سر گذاشته است، درباره مصائب کار عنوان کرد: فیلمسازی در سینمای بلند کار بسیار سختی است و امیدوارم مسئولین به‌جای این‌که شعار بدهند، راه را باز کنند تا جوانان بیشتری بتوانند وارد این عرصه شوند. پیدا کردن بودجه و سرمایه‌گذار بسیار مشکل است و سرمایه‌گذاران خیلی سخت به کارگردان‌های فیلم اولی اعتماد می‌کنند. از سوی دیگر مجوز گرفتن برای کارگردانی نیز کار بسیار سختی است و سوابقی که نیاز دارند شامل دستیاری، ساخت فیلم کوتاه و مدرک تحصیلی و ... می‌شود که به نظرم این سوابق به‌جز دستیاری بیشتر جلوی کار را می‌گیرد. دلیل نمی‌شود کسی که فیلم کوتاه می‌سازد بتواند حتماً فیلم بلند خوبی هم بسازد. کسی که دستیاری کرده است سال‌ها در این عرصه فعالیت کرده و با چم وخم کار بیشتر آشناست و قطعا این تجربیات در کار خودش نیز به کمکش می‌آید. به نظرم شرایط دریافت مجوز بسیار سخت و دست و پاگیر است و برای دوستانم هم همین‌طور است. نباید فقط شعار داد باید حمایت کرد تا جوانان وارد عرصه شوند، موانع را باید از سر راهشان برداشت، نه اینکه مانع گذاشت. ضمن اینکه باید به جوانان اعتماد بیشتری کرد.

وی در ادامه درباره شانس خود در رقابت با سایر رقبایش در جشنواره سی و پنج گفت: اصلاً نمی‌دانم و باید از داوران پرسید. از کیفیت  سایر فیلم‌های حاضر در این بخش اطلاعی ندارم و به نظرم باید فیلم‌ها را در آرامش و به‌دور از هیجان و حواشی دید و بعد درباره آن‌ها نظر داد. تنها امیدوارم فیلمی که بهتر است بتواند جوایز را از آن خود کند.

در همین حال، مهدی صباغ‌زاده کارگردان که تهیه‌کنندگی نخستین ساخته فرزندش را بر عهده دارد و از سوی دیگر فیلم  "خانه کاغذی" به کارگردانی خودش از رقابت باز ماند، دراین باره گفت: متأسفم از اینکه فیلم خوبی چون "خانه کاغذی" از دور رقابت بیرون ماند و  در جشنواره دیده نشد، فکر می‌کنم  با فیلم مشکل‌داشتند که انتخاب نشد وگرنه قطعاً می‌توانست جزو یکی از 44 فیلم باشد.

وی درباره فیلم "ایتالیا ایتالیا" نیز اظهار کرد: به نظرم فیلم خوش ساختی است و فکر نمی‌کنم در ساختار سینمای ایران تاکنون چنین فیلمی ساخته‌شده باشد. استعدادهای تازه‌ای در آن حضور دارند و توصیه می‌کنم که حتماً این فیلم را ببینید و از دیدن آن لذت ببرید.

"ایتالیا ایتالیا " ترکیبی از سه ژانر کمدی، فانتزی و موزیکال است و فیلمنامه آن اقتباسی از داستانی نوشته جومپا لاهیری است. حامد کمیلی، سارا بهرامی، فرید سجادی حسینی، رضا سخایی، همایون ارشادی، جهانگیر میرشکاری، ناصر سجادی حسینی، دانش اقباشاوی، فائزه علوی، آنامهر اخلاقی، آرش مرشد و (با حضور) علی ملاقلی پور، حسن زاهدی، علی جناب، درنا مدنی، پریناز کنگاوزی، آیدا اورنگ، ناصر مقدس، مهدی فهیمی، سپیده راستی فر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

آنچه به‌عنوان خلاصه داستان نخستین ساخته صباغ زاده منتشرشده به این شرح است: "من دوستت دارم و این به تو هیچ ربطی نداره."