سرویس سینمایی هنرآنلاین: مل گیبسن بازیگر و کارگردان جنجالی روز گذشته برای کار خود در فیلم "هکساو ریج" (Hacksaw Ridge) نامزد اسکار بهترین کارگردانی شد. این اولین نامزدی او بعد از "شجاع‌دل" در 1996 است که اسکار بهترین کارگردانی را برایش به همراه داشت.

"هکساو ریج" داستان واقعی دزموند تی. داس، امدادگر ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم را به تصویر می‌کشد که در 23 سالگی در هکساو ریج در جریان نبرد اوکیناوا حضور داشت. در این نبرد مرگبار سربازان آمریکایی در صخره‌های اوکیناوا با سربازان ژاپنی رودررو شدند. داس که تحت تعالیم ادونیست‌ها بزرگ شده بود، حاضر نشد کسی را بکشد و حتی اسلحه حمل کند و در عوض در مقام یک دکتر، جان حداقل 75 نفر را در نبرد اوکیناوا نجات داد. او اولین فرد معترض به جنگ در تاریخ آمریکاست که مدال افتخار کنگره را دریافت کرد.

به گزارش ورایتی، فیلم جدید گیبسن در مجموع در شش بخش شامل بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد (اندرو گارفیلد)، تدوین، تدوین صدا و صداگذاری نامزد شده است. دنی ویلنو ("رسیدن")، دامین شازل ("لا لا لند")، کنت لونرگان ("منچستر بای د سی") و بری جنکینز ("مهتاب") دیگر نامزدهای اسکار بهترین کارگردانی هستند. در این جمع، گیبسن تنها کسی است که پیش از این نامزد شده است.

گیبسن بعد از نامزدی و دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای "شجاع‌دل" دچار چند رسوایی شد که خیلی‌ها را در هالیوود در برابر او قرار داد. گیبسن در 2006 برای رانندگی در حالت غیرعادی بازداشت شد. او با افسر پلیس درگیری لفظی شدیدی پیدا کرد و عبارت "یهودی‌های لعنتی" را به کار برد. گیبسن بعداً به سه سال حبس تعلیقی محکوم شد.

چهار سال بعد و در 2010، مکالمه ضبط شده او با دوست دختر سابقش اوکسانا گریگوریوا منتشر شد که گیبسن به او می‌گفت، اگر یک مشت "کاکاسیاه" به او تجاوز کنند، خودش مقصر است. گیبسن با حکم دادگاه از نزدیک شدن به گریگوریوا و دخترشان منع و به خشونت خانوادگی محکوم شد.

گیبسن بعد از اظهارات یهودستیزانه خود از جامعه یهودی عذرخواهی کرد، اما در سال‌های اخیر با تعابیر مختلف تلاش کرده است توجه‌ها را از بدرفتاری‌های خود در گذشته منحرف کند.

Hacksaw Ridge

اندرو گارفیلد در صحنه‌ای از فیلم "هکساو ریج"

"هکساو ریج" و دو فیلم "شیر" و "منچستر بای د سی"، هر کدام با شش نامزدی بعد از لا لا لند" با 14 نامزدی و فیلم‌های "رسیدن" و "مهتاب" هر یک با هشت نامزدی، بیشترین شانس را برای دریافت جوایز اسکار امسال دارند.

گیبسن در 1995 برای "شجاع‌دل" جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی را برد و بعد برنده جوایز اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. او در مقام بازیگر در 1997 برای "باج" و در 2001 برای "آنچه زنان می‌خواهند" نیز نامزد اسکار شد.

"هکساو ریج" پنجمین تجربه کارگردانی گیبسن بعد از "مرد بدون چهره"، "شجاع‌دل"، "مصائب مسیح" و "آپوکالیپتو" است.

این فیلم در گیشه‌های فروش نیز موفق عمل کرد و در آمریکای شمالی 65 میلیون دلار و در بازار بین‌المللی 92 میلیون دلار به دست آورد.

"هکساو ریج" برای اولین بار در دنیا سپتامبر پیش در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز به نمایش درآمد و با استقبال روبرو شد. ترسا پالمر، هوگو ویوینگ، سام ورثینگتن و وینس وان دیگر بازیگران فیلم هستند.

گیبسن سال 1956 در نیویورک به دنیا آمد، اما در کودکی همراه خانواده به سیدنی رفت. او اولین موفقیت‌ها را با بازی در فیلم‌های کلاسیک استرالیایی مانند سه‌گانه "مکس دیوانه" و "گالیپولی" تجربه کرد.