سرویس سینمایی هنرآنلاین: نشست خبری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری دبیر جشنواره، بهروز غریب پور مدیر کاخ رسانه، مجید مظفری مدیر کاخ مردمی و مهتاب کرامتی مشاور هنری دبیر جشنواره و جمعی از اصحاب رسانه صبح امروز در هتل اسپیناس برگزار شد.

محمد حیدری دبیر دو دوره اخیر جشنواره فیلم فجر در ابتدای مراسم ضمن زنده نگه داشتن یاد شهدای آتش‌نشان گفت: بعد از جشنواره سی وچهارم گفت‌وگوهایی برای جشنواره سی و پنجم انجام شد و در نهایت مقرر شد بخشی به عنوان چشم انداز سینمای ایران داشته باشیم و تمام بخش‌های سال قبل در آن گنجانده شود. از آنجایی که فیلم اولی‌ها در دوره گذشته بسیار موفق بودند، همین مسئله سبب شد تا بخش جداگانه‌ای برای این بخش در نظر نگیریم ‌و در چشم انداز سینمای ایران بدون سهمیه بندی و تنها با توجه به کیفیت، انتخاب‌های خود را انجام دهیم که در نهایت ۱۷ فیلم اول و دوم برای این دوره از جشنواره انتخاب شد.

وی ادامه داد: روز 9 بهمن ماه جشنواره به صورت رسمی آغاز خواهد شد و از روز 10 بهمن ماه و از ساعت 30/13 دقیقه نیز نمایش فیلم‌ها برای اصحاب رسانه را در برج میلاد  خواهیم داشت. پس از آن و از روز 14 بهمن ماه تا 21 بهمن ماه نیز آثار در 30 استان کشور به صورت همزمان به نمایش درخواهند آمد.

دبیر جشنواره بیان کرد: در مجموع  امسال ۸۵ فیلم "هنر و تجربه" مورد بررسی قرار گرفت و فیلم‌های نهایی به هیئت انتخاب داده شد و فیلم‌های منتخب ماحصل فیلم‌های اول، هنر و تجربه و سینمای حرفه‌ای است. در بخش هنر و تجربه قرار بود ۷ تا ۱۱ فیلم مستند داشته باشیم و یک یا ۲ فیلم را در بخش سودای سیمرغ بپردازیم اما نشد و من از دست اندرکاران هنر و تجربه ممنونم که این شرایط را پذیرفتند.

حیدری در ادامه ضمن عذرخواهی به خاطر اشکال و اختلالی که در ثبت نام پیش فروش خرید بلیت فیلم‌های جشنواره بوجود آمده است گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که میان ما با سامانه مورد نظر بسته شد، باید خدمات به درستی شکل می‌گرفت ولی با اشکالاتی که بوجود آمده است باید خسارت ناشی از این اتفاق پرداخت شود و به دلیل اینکه زمان کافی برای احیای این موضوع نداشتیم، بخش انتخاب صندلی حذف شد و از روز پنج شنبه ثبت نام و خرید اینترنتی انجام می‌شود. زمانی برای جایگزینی سایت نداشتیم و از آنجایی که بلیت‌ها سری شده است و بلیت تک فیلم، برای  فروش نداریم، از روز پنج شنبه برروی سامانه "سینوگرام" شهروندان و علاقمندان به سینما می توانند ثبت نام و خرید خود را انجام دهند و در نهایت به صورت حضوری بلیت‌ها را دریافت کنند.

با کمال میل شفاف سازی می‌کنیم

وی همچنین درباره شفاف سازی مسائل مالی و هزینه‌های دوره‌های گذشته جشنواره نیز اظهار کرد:  اگر رئیس سازمان سینمایی چنین دستوری را اعلام کند این گزارش قابل انتشار است و ما نیز از این مسئله استقبال می‌کنیم و گزارش‌ها را در جهت شفاف‌سازی منتشر می‌کنیم، زیرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر شفاف سازی گزارش مالی تاکید دارد.

حیدری درباره فیلم "کاناپه" به کارگردانی کیانوش عیاری نیز بیان کرد: شورای عالی نظارت در مورد این فیلم تصمیم می‌گیرد و آن چیزی که وجود دارد درباره این فیلم و درباره آن تاکید شده دریافت مجوز است که باید شورای پروانه نمایش و شورای عالی نظارت در این مورد تصمیم بگیرند.دوست نداریم برای فیلم آقای عیاری مشکلی پیش آید و می‌خواهیم که  به صورت عمومی فیلم اکران شود.

باید چشم اندازی برای جشنواره داشته باشیم

دبیر جشنواره همچنین درباره ساختار جشنواره و چشم انداز آن نیز گفت: مشکل جشنواره این است که ساختار ثابتی ندارد و این تغییرات بخشی به سلیقه دبیران باز می‌گردد، اما تلاش کردیم با توجه به نیاز سینمای ایران در فراخوان امسال تغییراتی انجام دهیم.  مشکلاتی در این میان هست که همیشه وجود دارد و نمی‌دانم دبیر بعدی جشنواره چه اتفاقی را رقم می‌زند. اما مشکل اصلی ما نداشتن دبیرخانه ثابت و یا ساختار ثابتی است که با توجه به چشم انداز سینمای ایران تعریف نشده و به دلیل عدم ثبات مدیریت جشنواره‌ها با تغییر وزارتخانه یا وزیر این اتفاق می‌افتد. امیدوارم با پیگیری هنرمندان و خانه سینما حداقل یک برنامه 5 ساله داشته باشیم.

 وی ادامه داد: همه کسانیکه متقاضی هستند می‌دانند که جشنواره را وزارت ارشاد با چارچوب حاکم بر آن برگزار می‌کند. فیلم‌هایی که انتخاب شدند با توجه به موضوع، محتواو کیفیت آن‌ها برگزیده و به بخش مسابقه راه پیدا کردند. شورای پروانه ساخت، مجوز آن‌ها را صادر کرده است و براساس آنچه که دریافت کردند و ساختند می‌بایست مجوز نمایش بگیرند و ما هم تابع همین قوانین هستیم.متاسفانه ما فیلم‌ها را  در شرایطی می‌پذیریم که بخشی از آن ناقص است، فیلم‌های متقاضی در حال تکمیل شدن هستند و آنچه در نسخه عمومی دیده می‌شود گاهی متفاوت است. با توجه به زمان پذیرش فراخوان و پذیرش فیلم‌ها تا لحظه آخر مشکلاتی وجود دارد ولی امسال زیر 70 دقیقه فیلمی را نپذیرفتیم. البته که این شیوه اشتباه است و بسیاری از حواشی که ایجاد می‌شود به همین دلیل است ولی عمدتا براساس آنچه دیده شده است فیلم‌ها انتخاب می‌شوند و چون نمی‌توانیم دوباره فیلم‌ها را ببینیم، در نتیجه روند جشنواره معیوب است.

"امپراطوری  جهنم" را باید مردم ببینند

حیدری  افزود: فیلم "امپراطوری جهنم" به کارگردانی پرویز شیخ طادی انتخاب شد و ما هم تلاش کردیم تا این فیلم دیده شود، تمام 44 فیلم نکات یکسانی برای انتخاب داشتند و همه یکسان هستند و جلسات گفت‌وگو و نقد وبررسی برای فیلم‌ها لحاظ شده است. با توجه به این که هیئت انتخاب در بخش مسابقه این فیلم را به دلیل تکمیل نبودن نپذیرفتند.من از اختیارات خودم استفاده کردم که در بخش چشم انداز باشد. چرا که  غرض دیدن فیلم است و اشکالی نداشت اگر  در بخش مسابقه نباشد. باید خودمان را در مرحله آزمون و خطا قرار دهیم و باید اجازه دهیم دیگران تصمیم بگیرند، تهیه کننده فیلم باید این اجازه را می‌داد اما وقتی چنین اتفاقی نیفتاده و فیلم تکمیل نبود و موضوع هم حساسیت برانگیز است و نتوانستند به یک جمع بندی برسند، فیلم را از جشنواره خارج کردند. من اگر جای سازندگان بودم اجازه دیده شدن فیلم را می‌دادم تا مردم تصمیم بگیرند.

عمدی در حذف لوگو بنیاد فارابی نبود

دبیر جشنواره درباره حذف لوگوی بنیاد فارابی در پوستر جشنواره نیز توضیح داد: همه می‌دانند بنیاد فارابی بخشی از نوستالژی سینمای ایران است و در روز رونمایی از پوستر جشنواره مهم برای ما زنده نگه داشتن یاد علی حاتمی بود که سینمای ایران به او مدیون است و امسال این اتفاق افتاد. در واقع برای ما مهم استاد حاتمی و چهره او بود و آرم و لوگوها نیز با توجه به نقش آن‌ها در پوستر نهایی که چاپ و در سینماها رونمایی می شود وجود دارد.  امسال از مجموع فیلم‌های حاضر 22 فیلم با حمایت فارابی تولید شده است و نقش مهمی را ایفا کرده که همین جا از علیرضا تابش مدیر عامل بنیاد فارابی و تمام کارکنان زحمتکش بنیاد تشکر می‌کنم.

حیدری در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به بیانیه انجمن منتقدان اشاره کرد و افزود: طی جلساتی که با شورای مرکزی انجمن داشتیم، خواستیم که در برگزاری جشنواره امسال نیز به ما کمک کنند و صحبت‌هایی شد و  پیشنهاداتی داشتند که طی یک نامه رسمی به دبیرخانه فرستادند. در این نامه 5 نفر معرفی شدند  که در بخش مستند یک نفر از اعضای پیشنهادی در بخش هیئت داوران گنجانده شد. سینمای مستند همیشه در همه جای دنیا از جایگاه بالایی در جشنواره‌ها برخوردار است، اما در ایران متاسفانه اینگونه نیست. در مجموع ما از اعضای پیشنهادی انجمن منتقدان یک نفر را در ترکیب هیئت داوری بخش مستند و آقای اکبر نبوی که خود از منتقدان برجسته سینمای ایران است را نیز در هیئت داوران بخش سودای سیمرغ به عنوان نماینده قرار دادیم.

 دبیر سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر در ادامه این نشست در پاسخ به پرسشی پیرامون استفاده از مشاوران هنری در دوره سی و چهارم فیلم فجر و امسال گفت: بهروز غریب پور مدیر سینمای رسانه‌های گروهی  و مجید مظفری مدیر کاخ  مردمی هستند و من از این دو هنرمند تشکر می‌کنم که این مسئولیت را پذیرفتند. امسال همچنان که حضور هنرمندان در رونمایی از پوستر پررنگ بود در بقیه برنامه‌ها و آیین‌ها هنرمندان در کنار ما خواهند بود.

حذف فرش قرمز

حیدری  درباره برگزاری مراسم فرش قرمز بیان کرد: برج میلاد مکان تخصصی برای دیدن فیلم برای اهالی رسانه منتقدان و صاحبان فیلم است. در دوره‌های گذشته این  نقد مطرح بود که حضور افراد  زیاد است به همین دلیل تصمیم گرفته شده است که فرش قرمز در برج میلاد برگزار نشود و معرفی فیلم‌ها در پردیس ملت انجام می‌شود و عکاسان نیز در هر دو کاخ می‌توانند عکاسی کنند. امسال بخشی از ظرفیت‌ها به پردیس ملت منتقل شد تا بار برج میلاد در طول جشنواره کم شود. البته ما امسال یک سالن هم در چارسو در نظر گرفته‌ایم.

وی درباره تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره نیز  افزود: طبق فراخوان جشنواره قرار بود ۲۲ تا ۳۳ فیلم در بخش سودای سیمرع معرفی شود که در مرحله اول ۲۸ فیلم انتخاب شد و در نهایت به ۳۳ انتخاب رسیدیم.

حیدری در بخش دیگر از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه تمام تلاشش را کرده تا عملکرد خوبی داشته باشد، بیان کرد: من تمام تلاش و توانم را به کار بردم تا بتوانم موفق عمل کنم، هر چند کار بسیار سختی است، اما با تمام وجود این کار را انجام دادم. هر کسی علاقمند است بیاید این مسئولیت را تقبل کند. ما تا الان این بار سنگین را به دوش کشیدیم، اگر نمی‌خواهند بگویند تحویل دهیم.

سینما از تئاتر وامدار است

دبیر جشنواره در بخش دیگری از این نشست درباره حضور خود به عنوان یک تئاتری در سینما گفت: بسیاری از ما از تئاتر آمده‌ایم. نزدیکی تئاتر و سینما دیرینه است و بسیاری از هنرمندان خوب سینمای ایران از تئاتر آمده اند. من هم همه تلاشم را برای برگزاری جشنواره به کار گرفته ام. باید بپذیریم که مسئولیت بسیار سختی است و ما با همه عشق مان به تئاتر که همیشه پاینده و زنده است کارمان را جلو می بریم. آقای مظفری و غریب پور هم با کارنامه بسیار خوب از تئاتر آمده اند. تا به امروز این بار سنگین را به دوش داشتیم و اگر نخواستند حاضریم این مسئولیت را واگذار کنیم.

وی در بخش دیگر اشاره کرد: هیئت داوران جزو بزرگان سینما هستند و با سابقه هستند و قدرت قضاوت دارند. اگر می خواهیم حرفی نباشد باید داور خارجی بیاوریم که این برای سینمای ایران افت دارد.

حیدری در بخش دیگر عنوان کرد: در همه آیین هایی که در دنیا برگزار می شود همه با لباس رسمی حضور پیدا می کنند. این مسئله اگر در این جشنواره جا افتد می توان به همکاری شورای مد و لباس وزارت ارشاد نیز فکر کرد. من از همه دوستان می خواهم که در مراسم جشنواره فیلم فجر با لباس رسمی ورود پیدا کنند.

3 میلیارد تومان هزینه 

وی با اشاره به اینکه استقبال مردم از جشنواره فیلم فجر بیشتر از ظرفیت سینما و جشنواره است، عنوان کرد: استقبال هر سال افزایش پیدا می‌کند و امکان پاسخگویی وجود ندارد. ظرفیت صندلی ها بیش از ۹ هزار تا نیست. با توجه به همه این مسایل قیمت بلیت ها مناسب است و پول زیادی نیست. در استان ها قیمت بلیت ها متفاوت است تا قشرهای مختلف بتوانند بلیت دریافت کنند. ما در استان ها ۳ میلیارد تومان پول دادیم تا فیلم ها در استان ها نمایش داده شود.

دبیر جشنواره فیلم فجر در مواجهه با این پرسش که به دلیل انتخابات ریاست جمهوری جشنواره امسال محافظه کارانه تر شده است؟ گفت: با توجه به شاخصه هایی که فیلم ها دارند، توجه نکردیم که با توجه به شرایط سیاسی کشور انتخاب شوند اما یادمان باشد که امسال سال حساسی است و دو انتخابات در پیش داریم. باید مراقب باشم از سینما در فضای سیاسی سوءاستفاده نشود. این را توجه کنیم که سینمای ما متعلق به مردم است و بهتر است فیلم ها را ببینیم و بعد درباره آن‌ها قضاوت کنیم.

وی درباره بالا بودن قیمت بلیت فیلم ها برای دانشجویان گفت: امسال محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره هم اعلام کرد ظرفیت صندلی ها بیشتر از ۹ هزار صندلی نیست. باتوجه به همه این مسائل، قیمتی که برای بلیت ها اعلام کردیم مناسب است و درصدی به آن اضافه نشده است. سینمای ایران هنر فاخری است و ما دوست داشتیم پاسخگو باشیم اما بیش از این ظرفیت نداریم.

حیدری درباره بخش "هنر و تجربه" در جشنواره امسال گفت: ۸۵ فیلم در این بخش دیده شد، اما تعداد کمی توانستند در بخش چشم انداز حضور داشته باشند، به همین دلیل قرار بود همزمان در شهر رشت این فیلم ها نمایش داده شوند اما به دلیل مشکلات فنی این امر میسر نشد. از آقای علم الهدی تشکر می کنم و اعلام می کنم که قرار شد این فیلم ها همزمان در خانه هنرمندان و چارسو همراه با جلسات نقد و بررسی نمایش داده شود.

"هجوم" را ندیده بودم

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه فیلم های انتخاب شده و نشده را دیده است، گفت: زمانی که به "هفت" آمدم هنوز "هجوم" ساخته شهرام مکری را ندیده بودم. برخی فیلم ها به لحاظ موضوعی با پروانه ای که گرفته اند متفاوت بودند. من نمی توانم همه مشکلات جامعه و سینما را بپذیرم. من نمی توانم مشکلات همه فیلم‌ها را برطرف کنم.

وی درباره بلیت ها گفت: به هر نفر دو سری بلیت با ارائه کارت ملی فروخته می شود و بیشتر از آن نه. ۱۵ هزار نفر ثبت نام کردند. اگر سری بلیت بیشتری فروخته شده است من مسئولیت آن را می پذیرم. تا الان به تعداد اندک بلیت فروخته شده و بلیت های آن‌های از شب گذشته با پیک به آن‌ها ارائه شده است. سال گذشته ۹۷ سانس فوق العاده در ساعت ۳ بامداد داشتیم و امسال فیلم هایی که مورد استقبال واقع شوند، در پردیس کوروش و ملت و آزادی، نمایش داده خواهند شد.

هیچ بازار سیاهی وجود ندارد

وی همچنین درباره شایعاتی که درباره ایجاد فضا برای رونق بازار سیاه در جشنواره پدیده آمده است، گفت: هیچ بازار سیاهی وجود ندارد و من مسئولیت آن را کاملا می پذیرم.

حیدری افزود: ما یک منتقد ثابت برای جلسات نداریم و برای هر ۴۴ فیلم از منتقدان مختلف استفاده می شود و گبرلو ریاست برگزاری جلسات را دارد. امسال فیلم هایی که از جوان ها وجود دارد ۱۷ فیلم است و ۶ فیلم از کارگردانان زن داریم که این مسئله باعث افتخار است. البته همه فیلم ها را نمی توان درجه یک دانست و بخشی سلیقه هیئت انتخاب بود. اما معدل فیلم ها نسبت به دوره های قبل بهتر است و سال خوبی را برای سینمای ایران پیش بینی می کنم.